Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

walle33

Medlem
Hotell fick jag precis nu. Frågade efter matkuponger då jag inte ätit sen kl 18. Det fick jag blankt nej till med hänvisning till att det serveras frukost imorgon..
 

tourist

Medlem
Nu har jag tittat lite mer, och jag tror att jag hade fel och Ubbe rätt. ;) Efter de senaste domstolsutslagen 2012 så är det ju tydligare vad som gäller vid förseningar. SAS själva har uppdaterat sin PDF-information (jag får skriva ut en ny att ersätta den gamla jag hade att vifta med!) som har fått en ny punkt i första avsnittet som inte fanns tidigare:

E. Kompensation vid förseningar på mer än 3 timmar
Om ditt flyg blir mer än 3 timmar försenat vid ankomst gäller samma regler, om du är berättigad till
kompensation, som beskrivs i punkt 2E

När du väl kommit hem i morgon med extra mycket dansk hotellfrukost i magen får du författa ett krav till SAS. Lycka till!
 

mry

Medlem
De kunde ju ha skickat dig till Göteborg med taxi så hade de sluppit betala hotellnatt, det har jag läst att det har hänt förut...
 

walle33

Medlem
Nu har jag tittat lite mer, och jag tror att jag hade fel och Ubbe rätt. ;) Efter de senaste domstolsutslagen 2012 så är det ju tydligare vad som gäller vid förseningar. SAS själva har uppdaterat sin PDF-information (jag får skriva ut en ny att ersätta den gamla jag hade att vifta med!) som har fått en ny punkt i första avsnittet som inte fanns tidigare:

E. Kompensation vid förseningar på mer än 3 timmar
Om ditt flyg blir mer än 3 timmar försenat vid ankomst gäller samma regler, om du är berättigad till
kompensation, som beskrivs i punkt 2E

När du väl kommit hem i morgon med extra mycket dansk hotellfrukost i magen får du författa ett krav till SAS. Lycka till!

Grymt! Detta ska såklart göras omgående vid hemkomst! Självklart ska det bli mycket dansk frukost! :p

Stor dock där också att tekniska problem räknas som extraordinära omständigheter. Antar att man får stå på sig lite. Vad är det man ska hänvisa till? Det domslutet du pratade om från 2012. Var hittar jag det?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Stor dock där också att tekniska problem räknas som extraordinära omständigheter.

Det beror på. Säg att de råkar ut för en bird strike under landning som orsakar ett tekniskt problem - då är det svårt att klandra SAS. Om problemet däremot var en ventil som strulade eller ett instrument i cockpit som inte fungerade, så är det något som bör kunnat undvikas genom bättre underhåll och därmed är SAS ansvariga under EU 261/2004.

Det är alltså viktigt att veta exakt vad som var fel.
 

walle33

Medlem
När jag frågade igår vid gaten i BHX sa de tekniskt fel. Men hade ingen vidare utveckling av detta. Får helt enkelt börja med ett första mail till dem. Tack för hjälpen och infon!
 

Bamsefar

Medlem
Kan meddela att jag fått 300 + ytterligare 300 euro från BA efter senaste domen i tyskland - så nu verkar flygbolagen börja erkänna vad EU261/2004 verkligen innebär.
 

Mr Carter

Medlem
Scenariot är följande:
Resa för två personer (Vuxen + Barn) från SDL 18:50 med DC, ankomst till BMA 19:40. Efter lite strul (på och avstigning och väntan vid gate) tas beslutet att ställa in flygningen p.g.a. teknik. Passagerarna erbjuds ombokning till SK med avgångstid 21:10 och ankomst till ARN 22:00, alternativt resa dagen efter med DC. Vi väljer det senare.

Har av DC blivit erbjuden kompensation i form av totalt 4 st enkelbiljetter (För sträckan SDL-BMA alternativt BMA-SDL), ingen kontant ersättning. Jag har följande funderingar:

Har barn (2-11 år) rätt till samma värde på kompensationen som en vuxen?

Vid försening/inställd flygning med SK har jag alltid valt vouchers och då blivit erbjuden dubbla värdet jämför med kontanter. Hittar inget i direktivet som stödjer detta (dubblering av värdet). Är det upp till respektive flygbolag att locka med detta för att slippa betala ut kontanter? Kutym i branschen?

Finns det något i EG Direktivet som säger att jag inte har rätt till kompensation?
Artikel 5 behandlar Inställd flygning, vilket det väl är frågan om? I denna artikel hänvisas till Artikel 8 (Ombokningen) och Artikel 7 (Kompensation). Enligt den sistnämnda Artikeln kan flygbolaget minska ersättningen med 50% om förseningen till slutdestinationen inte överstiger 2 timmar, vilket inte är applicerbart i detta fall (Ankomst 22:00 till ARN).
Det som gör mig osäker är om DC vill hävda Försenad flygning enligt Artikel 6….Men det borde de väl inte kunna göra eftersom deras eget flygplan blev kvar på marken och passagerarna ombokades till SK? Om de hävdar denna Artikel kan de undkomma ansvar om förseningen inte överstiger 3 timmar till slutdestination vilket i det här fallet är BMA. Att ta sig mellan ARN och BMA får alltså inte ta mer än 40 minuter...
 
Toppen