Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nightfly

Medlem
Jag är mitt uppe i en tvist med SAS efter att ha råkat ut för inställda plan på min resa till Peking i augusti. Jag hade maximal otur och planen var inställda både(!) på dit- och hemresa. Det ena planet (SK995 CPH-PEK 18/8) har diskuterats i en annan tråd. Osäker om det ens var "vårt" plan som hade tekniska problem - det finns tecken på att det var ett annat plan men att CPH-PEK hade låg prioritering. Blev ombokad med LH via München och blev ca 23 timmar sen.

Sedan var SK996 PEK-CPH inställd när jag skulle åka hem 27/8. Blev ombokad med Thai via Bangkok(!) och blev ca 12 timmar sen hem.

Jag krävde förstås ersättning enl 261/2004 och har tack vare det här forumet (tack Gnopps!!) fått massor av matnyttig information. Men trots att jag har lusläst lagar och domslut och citerat från Wallentin vs Alitalia-fallet har jag inte kommit någonstans med SAS. Efter en låååång mailkonversation hävdar de fortfarande att de hade tekniska problem som var helt oförutsägbara både på dit och hemresa. På ditresan skulle de ha upptäckt "främmande partiklar" i oljesystemet. På hemresan var det "en ventil som plötsligt gick sönder".

Jag har naturligtvis påpekat gång på gång att EU-domslutet i Wallentin vs. Alitalia tydligt säger att tekniska problem endast räknas som extraordinära omständgheter när det handlar om yttre faktorer som sabotage eller terrorism eller om flygplanstillverkaren har erkänt ett fabriksfel på den aktuella modellen. Men SAS vill inte lyssna på det örat...

Jag överklagade till ARN, men fick besked om att jag skulle anmäla i Danmark eftersom flyget gick till och från Kastrup. Har nu anmält till danska Trafikstyrelsen. Vi får se hur det går.

Jag fick viss ersättning för extrakostnader i samband med första förseningen, men det handlade bara om några hundralappar och täckte inte ens alla mina utgifter.

Uppdatering om mitt ärende. Jag blev nekad ersättning av danska Trafikstyrelsen. Så här skrev de:

"Som nævnt har SAS oplyst, at aflysningerne var forårsaget af fremmelegemer i motoren på flyvningen d. 18. august og en defekt accuator på flyvningen d. 27. august 2012

Trafikstyrelsen har foretaget en luftfartskyndig og juridisk vurdering af disse oplysninger samt de oplysninger der fremgår af den medsendte dokumentation og kan oplyse, at

Forud for flyvningen d. 17. august opfanges der ved hjælp af en chipdetektor fremmelegemer i motor 2. I overensstemmelsen med procedurerne konsulteres motorfabrikanten og flyet bliver grounded af sikkerhedsmæssige årsager, da disse fremmelegemer kan forsage ødelæggelse af motorlejre. Efterfølgende bliver hele motoren skiftet.

Forud for afgangen til Peking konstateres det, at bleed accuratoren er defekt. Det er denne, der styrer den interne luftstyring af motoren, og denne der skal forhindre motor stall, hvilket vil sige, at modtanden i motoren giver korrekt luftflow. Af sikkerhedsmæssige årsager må der ikke flyves med denne defekt førend reparation er udført. Flyet er ikke luftdygtigt.

Det er således Trafikstyrelsens vurdering, at disse omstændigheder er at betragte som ekstraordinære kunne ikke have været undgået, selv om alle rimelige forholdsregler var blevet truffet

På denne baggrund er du ikke berettiget til at modtage kompensation."

Jag tycker fortfarande att resonemanget brister. Inte ett ord om Wallentin vs. Alitalia. Jag skrev tillbaka till Trafikstyrelsen och påpekade detta, men fick inget svar.
 

agehall

Medlem
Vad är det där för skitsnack!? Birdstrike kanske inte SAS kan göra något åt, shit happens, men om de har en trasig ventil så är det ju absolut något som kan förebyggas...
 

walle33

Medlem
Hur är det nu med tekniska fel, har försökt läsa mig till i tråden här. Sitter i CPH med missat flyg till GOT och det var sista flyget ikväll. Har jag rätt till kompensation då?
 

tourist

Medlem
Om flyget blev inställt för att det hade tekniska fel som hade kunnat undvikas med sedvanligt underhåll från flygbolagets sida har du rätt till kompensation (men du kommer inte få det förrän du insisterat på det ett par gånger). Men du skriver att du missade flyget. Ifall ditt flyg till CPH var försenat mindre än två timmar (eller tre eller fyra beroende på flygningens längd) och du därmed missade din anslutning och allt var på samma biljett med ett bolag som inte heter RyanAir så får du hotellnatten, men inga pengar.

Edit: Det var nog inte rätt, jag ändrade mig sedan...
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Ja. Nu först gäller väl hotell och matbiljetter. Efter när du vet hur länge det blev så kan du ställa kompensationskrav.
 

Ubbe

Medlem
Om flyget blev inställt för att det hade tekniska fel som hade kunnat undvikas med sedvanligt underhåll från flygbolagets sida har du rätt till kompensation (men du kommer inte få det förrän du insisterat på det ett par gånger). Men du skriver att du missade flyget. Ifall ditt flyg till CPH var försenat mindre än två timmar (eller tre eller fyra beroende på flygningens längd) och du därmed missade din anslutning och allt var på samma biljett med ett bolag som inte heter RyanAir så får du hotellnatten, men inga pengar.

Känner mig lite tveksam till det du skriver. Det är ankomsttiden till destinationen som räknas oavsett vad flygbolaget heter.
Sen ankomst som leder till missat flyg är transportörens ansvar om det är samma biljett.
 

tourist

Medlem
Yes försenat 1,5h missade anslutning allt bokat med SAS. Men då kan jag inte räkna med kompensation förutom hotel?

Nej. Möjligen från någon reseförsäkring. Har du fått en hotellnatt av SAS?

Edit: Det var nog inte rätt, jag ändrade mig sedan...
 
Last edited:

tourist

Medlem
Jag och Ubbe verkar ha lite olika uppfattning här. För din skull hoppas jag att Ubbe har rätt, även om jag inte tror det.
 
Toppen