Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Randy Marsh

Medlem
Jag var en av de lyckliga som blev fast på gardemoen igår för att wideroe ställde in 2 flyg till göteborg. Informationen var hur kass som helst och det blev tillslut BUSS mellan Oslo och Göteborg. Blev över 7 timmar försenad. Jag måste ju ha rätt till ersättning ? eller ?
Vad var orsaken till inställningarna? Tekniska problem? Det var ju kallt som attan i Oslo igår, men jag har svårt att tänka mig att det var orsaken.
 

agehall

Medlem
Vad var orsaken till inställningarna? Tekniska problem? Det var ju kallt som attan i Oslo igår, men jag har svårt att tänka mig att det var orsaken.

Exakt, nyckeln ligger i varför flighterna blev inställda. Om det är något som bolaget kunde ha undvikit så har du rätt till ersättning. Är det dock snö och kyla så är det nog tyvärr så att det inte blir någon ersättning.
 

mickeL

Medlem
Som jag förstod det va det tekniska problem med 2 plan. Det ena va tydligen ett simpelt data/elektronik fel som kunde åtgärdas på några minuter. Wideröe hade dock inga tekniker på plats som kunde fixa detta.
 

agehall

Medlem
Aha, då tycker jag att 261/2004 bör gälla. Det är ju helt klart inom deras kontroll att se till att de har servicepersonal där det behövs.
 

Valley

Medlem
Hur tolka regelverket vid försening inom EU vid 2tim 45min försening (från boarding, för det är väl det dem räknar - Men 3tim 30min till faktiskt take off) LIS - OSL ?
Man hade glömt den lilla petitessen som heter personal. I synnerhet en pilot kan vara bra att ha.
Som jag tolkar det gäller en 3-timmars gräns inom EU

Någon som har något annat att lägga som kan vara till hjälp ?
 

agehall

Medlem
Hur tolka regelverket vid försening inom EU vid 2tim 45min försening (från boarding, för det är väl det dem räknar - Men 3tim 30min till faktiskt take off) LIS - OSL ?

Boarding har inget med det hela att göra. Du kan vara hur försenad som helst vid avgång och du får inte ett skvatt. Det är förseningen vid destinationen som räknas. Så frågan är hur mycket försenade ni var till gaten i OSL?
 

mickeL

Medlem
Jag glömde att nämna att detta var en bonusresa. Jag betalade 25 000 poäng och 447 kr i skatter och avgifter.
SAS(wideroe) har nu get mig en refund på 71 kr. Gäller inte regelverket på bonusresor :)?Nån som kan ge mig en liten hint omdet är värt att gå vidare eller inte. Hade mycket hellre fått tillbaka mina poäng än fjuttiga 71 kr :(
 

agehall

Medlem
Regelverket specificerar vad som gäller och täcker även bonusresor. Så jag hade nog gått vidare med det hela. Om de har börjat ge dig någon form av refund har de ju i princip erkänt att de gjort fel så frågan är varför de bara ger dig 71kr i refund.
 

Dr. Miles

Expert
Regelverket specificerar vad som gäller och täcker även bonusresor. Så jag hade nog gått vidare med det hela. Om de har börjat ge dig någon form av refund har de ju i princip erkänt att de gjort fel så frågan är varför de bara ger dig 71kr i refund.

Återbetalning av flygskatten på inställt flyg? Man behöver nog inte betala flygskatten på sträckan när man inte har flugit.
 

mickeL

Medlem
Återbetalning av flygskatten på inställt flyg? Man behöver nog inte betala flygskatten på sträckan när man inte har flugit.

Sant...Det kanske bara var en autorefund för att sträckan osl-got gick med buss och att mitt ärenede (förseningen pga brist på servicepersonal) är under utredning.
 
Toppen