Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Drygt fem år sen tråden skapades. Hur många tåg är renoverade nu? 7-8 av 40?
Först och främst går det bara att bygga ihop ca 36 tåg i dagens utförande med 4 mellanvagnar, 1 bistro & 1 manövervagn, då inräknat att man skall ha reservlok & reservvagnar som också rullar på tungrevision samtidigt.

6 st med den nya ”kabinen” är ute i drift

X2C = Helt ombygg tekniskt samt kabin
X2U = Halvt ombyggd, enbart tekniskt & ej kabin.

Följande fordons ID går i trafik.
X2005 - X2C
X2008 - X2C
X2010 - X2U
X2011 - X2C/U - Denna skall vara "comfortad" men går just nu med X2010 vagnar då X2010 drivenheten har en krockskada från en älgkrock.
X2015 - X2C
X2017 - X2C
X2020 - X2C
X2035 - X2U
 

perhall

Medlem
Konkret plan? Att du skall försöka planera bättre att träffa avgångarna som nya tåget går på menar du?

Eller åker du en gång per kvartal. Väldigt otydligt vad du menar?
På de fortsatta renoveringarna? Jag åker X2000 varje vecka men de här orenoverade börjar gå mig på nerverna, väldigt slitna och trasiga även om de i grunden är komfortabla. Trasiga toaletter, dörrar som slår, eller är svåröppnade, det knirkar o låter lite överallt
 

ARN01

Medlem
Drygt fem år sen tråden skapades. Hur många tåg är renoverade nu? 7-8 av 40?
Var också precis på väg att kolla när detta egentligen drogs igång… jag vet inte hur planen såg ut men för i helvete? Och detta skall vara det trafikslag man får intryck av är prioriterat. Och inte en jävel har väl avgått/fått gå… gillar inte att raljera över Sverige och dess skatter, hänsynstagande, utredningar, system, pk-kultur osv eftersom jag nånstans ändå till stora delar sympatiserar med avsikten men det är ju svårt att inte vilja tappa det ibland.
Andra inlägget i tråden 19 Jan 2019 :
Fråga: De nya x2000 skulle ha varit i trafik nu men jag läste nånstans att de ska börja rulla i sommar varför dröjer det?

Svar: tjena! De kommer ut i trafik efter sommaren. Olika faktorer har påverkat dröjsmålet och händer ofta vid så stora projekt. Men nu är de på g! Mvh Anton på SJ
 

perhall

Medlem
Jo, jag pratade med några med bra insikter som jobbar på SJ 2019 och en av dem sa att de nya tågen nog aldrig blir klara... hur som verkar det ha stannat nu. Blir de nånsin klara? Vid lanseringen sa Fritzon, då VD, "det bästa med det här projektet är att det inte blir försenat". Nu är det ju redan ca fem år försenat och de äldsta tågen är 33,5 år gamla. Är det verkligen idé att renovera dem...?
 
Toppen