Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Finns det inte även en X2000 i Kina?

Den köptes tillbaka av SJ. X2088 + vagnar.
Korrekt, köptes tillbaka efter olyckan i Malmö år 2012.

Mellanvagnarna renoverades och sattes i trafik. Manövervagnen har idag (senaste infon) donerats till järnvägsmuseumet i Gävle. Driven (loket) X2088 har gått igenom tekniska uppgraderingen och är även godkänd att köra för egen maskin under testkörningar. Fordonet rullar dock bara med loket och manövervagn och är testplattform för nya signalsystemet ETCS.

Med andra ord, går ej I trafik.
 

perhall

Medlem
Det är nu drygt två år sedan det första renoverade tågsättet sattes i trafik. Jag råkar ha åkt massor med X2000 senaste månaden, bara en gång med ett renoverat tågsätt. Med tanke på att det skulle ha varit klart 2019 och det om en månad är 2024 och bara 6-7 tåg av 38 (?) verkar helt klara, kommer det någonsin bli så att alla tågsätten renoveras? Med nuvarande tempo är det klart 2034.
 

Anders5

Medlem
Det är nu drygt två år sedan det första renoverade tågsättet sattes i trafik. Jag råkar ha åkt massor med X2000 senaste månaden, bara en gång med ett renoverat tågsätt. Med tanke på att det skulle ha varit klart 2019 och det om en månad är 2024 och bara 6-7 tåg av 38 (?) verkar helt klara, kommer det någonsin bli så att alla tågsätten renoveras? Med nuvarande tempo är det klart 2034.
Vet inte vad de pysslar med, läser en nyhet från juni om att tre tågsätt varit ute ett tag och att de nu övergått till serieproduktion, 3-4 tåg på halvår är ju inte så illa då tänker jag, tills jag inser att nyheten var från juni förra året.

De kanske tar det lugnt tills de fått danskt godkännande av renoveringen?
 
Toppen