Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

NotRyan

Medlem
Det finns enligt nedan "littera"

1st X2U - Även kallad "hybriden" som endast är teknisk ombyggd, ej ny kabin
6st X2C - Helt ombyggda tåg med både tekniskt och kabin uppgraderad, har även nya färgsättningen på utsidan.

Nedan är fordonsID som identifieras av drivenhetens ID nummer (typ regnummer om man kan se det så)
X2005 - X2C
X2008 - X2C
X2011 - X2C
X2015 - X2C
X2017 - X2C
X2020 - X2C
X2035 - X2U



Idag finns det nog snarare ca 36 tåg man kan maximera och sätta ihop. Tidigare när SJ körde X2000 med färre vagnar, exempelvis 4 och 5 vagnars tåg fanns det flera tågset. Idag är det 31 tåg totalt som max kan gå i trafik en dag, sen används inte alla tåg varje dag utan det finns reservtåg, fordon som står för förebyggande eller avhjälpande underhåll vid andra haverin i trafiken m.m. Idag kör ju SJ X2000 med 6 vagnar i varje tåg, 5st mellanvagnar, 1st manövervagn + 1st drivenhet.

Två drivenheter har ju skrotats genom tiderna, detta är då X2014 som år 2012 backade in i stoppbocken på Malmö Centralstation. Sen har vi X2026 som fick en total kortslutning (även kallad genomslag, primär överström) i sin huvudtransformator och tände eld på 2,5 kubik transformatorolja ute på Schlätta år 2016, denna blev så pass ram-sne på grund av värmen att den skrotades.
De X2-2 som "förr i tiden" gick på "Kust till kust", går de i X2000-produkten idag?
 
De X2-2 som "förr i tiden" gick på "Kust till kust", går de i X2000-produkten idag?
Du tänker X2-4 och X2-5 ??

Dagens "fordonspool" är ju X2-6, X2-6K, X2-6U & X2-6C
Alla vagnar som har gått tidigare i tex kortare tåg osv är i trafik idag, om man inte behövt skrota något efter olyckor osv. Kan tyvärr inte alla inviduella vagnars historik.

Det man hade när man körde 4 vagnarståg osv var ju att manövervagnen i änden på tåget hade 1 klass, dessa är ju helt ombyggda.

Vagnarna som gick i LINX sammansättningen går idag som vanliga X2000 vagnar, såg faktiskt häromdagen lite avsliten färg på en gammal linxvagn som gråmålats i SJ färger. Då stack lite grönblågul ut under vid fönsterramen.
 

perhall

Medlem
Manövervagnen i änden 1 klass, det måste varit länge sen? Åker massor tåg (ca 4 enkel i veckan) sen 15 år tillbaka, mer sällan innan 2007 så är inte uppdaterad på nutidshistoria riktigt
 

NotRyan

Medlem
Du tänker X2-4 och X2-5 ??

Dagens "fordonspool" är ju X2-6, X2-6K, X2-6U & X2-6C
Alla vagnar som har gått tidigare i tex kortare tåg osv är i trafik idag, om man inte behövt skrota något efter olyckor osv. Kan tyvärr inte alla inviduella vagnars historik.

Det man hade när man körde 4 vagnarståg osv var ju att manövervagnen i änden på tåget hade 1 klass, dessa är ju helt ombyggda.

Vagnarna som gick i LINX sammansättningen går idag som vanliga X2000 vagnar, såg faktiskt häromdagen lite avsliten färg på en gammal linxvagn som gråmålats i SJ färger. Då stack lite grönblågul ut under vid fönsterramen.
Jag hittade svaret :)

En avkortad tågtyp baserad på X2, med den inofficiella beteckningen X 2-2/X 2-1 byggdes av Kalmar Verkstad. Tågets populärnamn var X200. X2-2/2-1 användes som InterRegio-tåg, och sattes i trafik på Kust till kust-banan, Svealandsbanan och på linjen VästeråsEskilstunaNorrköpingLinköpingMjölbyHallsbergÖrebro i mitten på 1990-talet. Tågtypen var närmast identisk med X2 och tågets tekniska prestanda var samma som för X2. Skillnaden var ett avkortat tågsätt samt att det bestod av en drivenhet, två eller tre mellanvagnar och en manövervagn, alltså tre eller fyra vagnar för passagerare mot normalt sex eller sju för X2. På X2-2/2-1 fanns det heller ingen bistrovagn. Ett utvändigt kännetecken för X 2-2/X 2-1 var den röda linje som löpte utmed tågsidan strax under fönsterraden motsvarande linje var blå på X2. Inredningen var något enklare, då heltäckningsmattorna från X2 ersatts med plastmatta, de vadderade väggpartierna med blått tyg med vit hårdplast, och färgen på stolsklädseln var i röd ton. Manövervagnen innehöll första klass medan mellanvagnarna innehöll andra klass. I slutet av 1990-talet ökade behovet av X2-tåg på huvudlinjerna och samtliga X 2-2/X 2-1 byggdes därför om till vanliga X2-sätt.[8]
 
Manövervagnen i änden 1 klass, det måste varit länge sen? Åker massor tåg (ca 4 enkel i veckan) sen 15 år tillbaka, mer sällan innan 2007 så är inte uppdaterad på nutidshistoria riktigt
Bilden nedan är från år 1996 utanför Brunna på väg från Uppsala mot Norrköping.
1692689455056.png

Bild: Från Jarnvag.net
Jag hittade svaret :)

En avkortad tågtyp baserad på X2, med den inofficiella beteckningen X 2-2/X 2-1 byggdes av Kalmar Verkstad. Tågets populärnamn var X200. X2-2/2-1 användes som InterRegio-tåg, och sattes i trafik på Kust till kust-banan, Svealandsbanan och på linjen VästeråsEskilstunaNorrköpingLinköpingMjölbyHallsbergÖrebro i mitten på 1990-talet. Tågtypen var närmast identisk med X2 och tågets tekniska prestanda var samma som för X2. Skillnaden var ett avkortat tågsätt samt att det bestod av en drivenhet, två eller tre mellanvagnar och en manövervagn, alltså tre eller fyra vagnar för passagerare mot normalt sex eller sju för X2. På X2-2/2-1 fanns det heller ingen bistrovagn. Ett utvändigt kännetecken för X 2-2/X 2-1 var den röda linje som löpte utmed tågsidan strax under fönsterraden motsvarande linje var blå på X2. Inredningen var något enklare, då heltäckningsmattorna från X2 ersatts med plastmatta, de vadderade väggpartierna med blått tyg med vit hårdplast, och färgen på stolsklädseln var i röd ton. Manövervagnen innehöll första klass medan mellanvagnarna innehöll andra klass. I slutet av 1990-talet ökade behovet av X2-tåg på huvudlinjerna och samtliga X 2-2/X 2-1 byggdes därför om till vanliga X2-sätt.[8]
Jarnvag.net ger er väldigt bra svar oftast, där jag kan tänka mig att ovan info kom ifrån ;)
 

HCas

Medlem
Jag minns dessa tåg väl från min barndom, åkte frekvent med dem på Svealandsbanan på väg till mormor och morfar i Sörmland. Jag var alltid lite konfunderad över att de var som ett X2000 fast ändå inte...
 
Toppen