Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

adhoc76

Medlem
Datapunkt nu vid 10. En kamrat med familj var igenom på mindre än 10 min. Slow track. Det är fruktansvärt ojämnt med köerna. Liknar trafiken. Plötsligt släpper proppen?
 

varva77

Medlem
Oavsett personalsituationen så är det bedrövligt och min erfarenhet är att de inte alls gör vad de kan vilket är riktigt frustrerande. Dåligt skyltat och ingen personal som styr upp köerna. Framförallt är det under all kritik att de inte kan säga åt folk att vara förberedda när de kommer fram. Man är ju på väg att tappa det fullständigt när folk kommer fram till bandet efter kanske en timme och först då börjar (långsamt) ta fram dator, vätskor etc. Samma sak efter röntgen då de sen skall göra sig fullt i ordning istället för att flytta först. Att de inte kollar behörighet i fast track är också sanslöst. Var en stackare som jag ärligt tror inte fattade som kom fram till spärren och först fick vända om. Jag undrar egentligen hur mycket kapacitet man skulle kunna få loss med enklare åtgärder/information.
 

mha321

Medlem
Att behöva tjafsa med resenärer om innehållet av packningen eller att be dem att ta av bältet och liknande efter att det piper tar tid.... Detta kombinerat med stundtals låg bemanning samt rutiner som måste läras in för nyanställda kan förklara en del

Ja det är förvånansvärt mycket sådant. Igår hade jag en person framför mig i fast track som inte hade kopplat att man måste ta ur iPad ur väskan. Och därefter inte kopplat att man måste ta ur laptop. Och därefter inte kopplat att man måste ta ut vätskor. Och därefter inte kopplat att alla vätskor måste ligga i påsen.

När personalen måste ta hand om sådant så tar det väldigt lång tid.

Detta var dessutom i FastTrack. Och det var en person som definitivt inte reste första gången, eftetsom de var på väg hem...


Hoppas EU driver igenom någon regeländring så flygbolag blir ansvariga, för att sedan kräva kompensation från flygplatsen.
Kommer man X timmar till flygplatsen så ska resenärer hinna med sitt plan.

Då måste man ju också införa någon form av ankomst registrering vid flygplatsen. Och det kan möjligen fungera för säkerhetskontrollköerna, men det blir svårare för incheckning eftetsom du tex inte har något boardingkort att scanna när du börjar köa där.
 

Hachans

Medlem
Detta var dessutom i FastTrack. Och det var en person som definitivt inte reste första gången, eftetsom de var på väg hem...

Jo folk har blivit mer och mer ovana i fast track. I takt med alla guldkort som delas ut, alla Aftonbladet plus-artiklar som skrivs om att man borde köpa fast track och alla resenärer som återvänder efter pandemin och helt glömt bort hur man gör så krävs det ju inte att man är frekvent resenär för att använda fast track.
 

apknug

Medlem
Oavsett personalsituationen så är det bedrövligt och min erfarenhet är att de inte alls gör vad de kan vilket är riktigt frustrerande. Dåligt skyltat och ingen personal som styr upp köerna. Framförallt är det under all kritik att de inte kan säga åt folk att vara förberedda när de kommer fram. Man är ju på väg att tappa det fullständigt när folk kommer fram till bandet efter kanske en timme och först då börjar (långsamt) ta fram dator, vätskor etc. Samma sak efter röntgen då de sen skall göra sig fullt i ordning istället för att flytta först. Att de inte kollar behörighet i fast track är också sanslöst. Var en stackare som jag ärligt tror inte fattade som kom fram till spärren och först fick vända om. Jag undrar egentligen hur mycket kapacitet man skulle kunna få loss med enklare åtgärder/information.
Ja, att slänga in ett antal "säkerhetskontrollsVärdar" hade inte varit så svårt.

(Jmf entrevärd, ordningsvakt)
 

adhoc76

Medlem
Datapunkt kl 11:30. Fem minuter i slow track. Noll i fast track. Summering; morgontimmarna hemska köer. Lättade efter kl 10. Gäller idag lördag den 4 juni.
 

sembl

Medlem
Ryanairs flytt till Arlanda påverkar nog mängden ovana resenärer.

Där håller jag inte med om. Dessa passagerare finns på alla bolag. Kolla in passagerarna på tex turken eller Emirates från ARN i kön. Detta är större problem som måste styras upp. Bättre fållor och lite sommar arbetare som skriker åt folk 10 min innan de når själva bandet
 
Där håller jag inte med om. Dessa passagerare finns på alla bolag. Kolla in passagerarna på tex turken eller Emirates från ARN i kön. Detta är större problem som måste styras upp. Bättre fållor och lite sommar arbetare som skriker åt folk 10 min innan de når själva bandet
Så att Skavsta idag har noll Ryanairavgångar påverkar inte trafikvolymen på Arlanda?
 

dselin

Ny medlem
Köerna imorse vid 02:30 var hemska. Redan då var det kö från Sky City till ”vanliga incheckningen” och bagagebanden på selfdrop vid F52-F55 gick sönder när de öppnade.

Hade jag inte kvalificerat till guld för första gången så är jag osäker om vi hade hunnit. Personalen var även helt värdelösa och sa olika saker varje gång och inget är så klart skyltat.

De som stod först i kön hade köat sen 01. Vi pratar alltså incheckningen vid F71-F90

Säkerhetskontrollen gick på under 5 min i Fast Track.
 
Toppen