Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Ser från Hotellfönstret att kön till T5 D kontrollen gåt åtminstone till rulltrappan i Sky City där passagerarna från tågen kommer upp
Kön till säkerhetskontrollen var endast ca 20 minuter kl 04:15. Kön till incheckning och baggagedrop gick minst till halva skycity. Problemet är brist på information som gör att mängder med resenärer som bara har handbagage och checkat in online inte vet att dom kan gå vänster vid F skylten utan ställer sig sist i kön.
 

011430121

Medlem
Fortfarande kö till järnvägsstationen på Sky City bilden tagen 05,45 från restaurangen på Raddison

192D68E2-A735-4286-9B50-38DCA85E620C.jpeg
 

ilon

Medlem
Kön till fast track idag 06.10 tog ca 20 minuter, och började vid specialbagage C. Kön till slow track sträckte sig förbi sas check-in in i andra hallen, var även relativt mycket kö i kids track (ca halva Chek-in hallen).
Kön till business / gold check in som vanligt ca 12 personer före i kö med 2 diskar öppna vid 06.
 
Jag funderar lite på dels vilket ansvar vi resenärer har - har vi ordning på grejerna när vi kommer fram till kontrollen eller krävs det extra tid för att packa upp och krångla? Och dels flygbolagen som numera oftast inte inkluderar incheckat bagage. Går det att tillfälligt göra det gratis för tex SAS Go Light att checka in bagage? Allt för att snabba på säkerhetskontrollen. Det får ju inte bli så att man börjar göra avkall på kontrollen och tumma på säkerheten bara för att det är lång kö och stressigt.
 

plover

Medlem
Finns ju en enklare väg och det är att bemanna upp, fick uppleva två motsatser i vevkan när vi landade i VIE från BKK, då det är passkontroll och ny säkerhetskontroll som inresande till EU. Tight med tid 45 min för att hinna med connecting till ARN.

Några spaningar;
- på rampen står drösvis med personal och väntar vid angöring
- samma vid gaten för assistenterna och behövande äldre
- ljust och fräscht i hela flödet
- poliserna är hjälpsamma och glada, positiv stämning
- i security är ALLA lanes öppna, där är också economy, business och
family/disabled, visst lite kö men stämningen i rummet är potitiv
- står någon och fipplar kommer en vakt och hjälper till omgående, men
på ett trevligt sätt

Flygplatsen privatiserades på 90-talet och drivs med vinstsyfte, stora ögare ör ju lokala kommuner och regioner men även personalen har en stek bilket är intressant.

Hur svårt kan det vara ?
 

Kimmen00

Medlem
I detta kaos som det verkar, kommer man fram till fast tracks kön? Hur skyltat/uppstyrt är det. Tycker det var minst sagt oklart för 2 veckor sen när man kommer. Jag gjorde som jag brukar, gick förbi alla o fick till FT men ingenstans såg jag fållor etc för just den kön.. Samma med incheck sas till Business check in? Verkar som alla hamnar i samma kö ute i terminalen o sen separas den upp till. C. Här har jag gått förbi tills man kommer till check in diskana o sen gått under snöret isf för att stå i vanliga eco'-kön för att sen slussas till C när man kommer fram..
 

TjrsTapis

Medlem
Jag funderar lite på dels vilket ansvar vi resenärer har - har vi ordning på grejerna när vi kommer fram till kontrollen eller krävs det extra tid för att packa upp och krångla? Och dels flygbolagen som numera oftast inte inkluderar incheckat bagage. Går det att tillfälligt göra det gratis för tex SAS Go Light att checka in bagage? Allt för att snabba på säkerhetskontrollen. Det får ju inte bli så att man börjar göra avkall på kontrollen och tumma på säkerheten bara för att det är lång kö och stressigt.

Som jag har fått höra var genomströmningen per säkerhetslinje (eller rättare sagt scanner) ca 100-120 personer/timme för ett par veckor sedan. Normalt dimensioneras det för 180-200 enligt IATAs handbok. Vad det beror på kan man undra men är nog en kombo av nyanställd säkerhetspersonal men också av resenärer som antigen som är ovana eller bryr sig inte längre om reglerna som gäller. Att behöva tjafsa med resenärer om innehållet av packningen eller att be dem att ta av bältet och liknande efter att det piper tar tid.... Detta kombinerat med stundtals låg bemanning samt rutiner som måste läras in för nyanställda kan förklara en del
 

Ping

Medlem
Hoppas EU driver igenom någon regeländring så flygbolag blir ansvariga, för att sedan kräva kompensation från flygplatsen.
Kommer man X timmar till flygplatsen så ska resenärer hinna med sitt plan.
 
Toppen