Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

mha321

Medlem
Där håller jag inte med om. Dessa passagerare finns på alla bolag. Kolla in passagerarna på tex turken eller Emirates från ARN i kön. Detta är större problem som måste styras upp. Bättre fållor och lite sommar arbetare som skriker åt folk 10 min innan de når själva bandet



Så att Skavsta idag har noll Ryanairavgångar påverkar inte trafikvolymen på Arlanda?

Det påverkar garanterar den totala mängden passagerare och därmed den totala mängden ovana. Men frågan är om det påverkar andelen ovana, och det är väl mer tveksamt med tanke på tex charter avgångar och liknande.

Däremot är väl totala mängden passagerare fortfarande mindre än det var 2019. Även om en hel del tog sig igenom säkerheten på t4 så, så slår ju det åt andra hållet också eftersom inrikes med byte till utrikes inte längre be över gå igenom kontroll.

Nog borde swedavia både varit bättre förberedda och framförallt snabbare och smartare på att hantera läget som uppstod. Visst, säk personalen måste klassas. Men tex värdar som står utanför och dirigerar folk och ger tips behöver inte det. Och det är väl mest sas själva som har haft det till incheckning tex - inte swedavia och inte till säkerhetskollen. Där finns väldigt mycket de kunnat och kan göra med relativt sett små insatser.
 

SK989

Medlem
Att det ibland tar över en timme och ibland bara några minuter i säkerhetskontrollen tror jag i huvudsak beror på antalet avgångar (och förstås bemanning men jag tror man bemannar med all tillgänglig personal i fållorna). Det är en avsevärt skillnad i hur mycket folk som ska igenom mellan 06.00 - 08.00 och mellan 08.00 - 10.00. Idag t.ex. var det ca 50 avgångar på T5 från strax före kl. 06 till kl. 08.30 medan mellan kl. 08.00 och 10.30 var det ca 30 avgångar på T5. Det är en skillnad på gissningsvis 2000 - 3000 passagerare.
 

plover

Medlem
En reflektion är att Arlanda drivs på att minimera kostnaden genom olika upphandlingsrundor av tjänster och maximera intäkterna genom avgifter från flygbolagen, entreprenörer som Pontus m fl. Ingenting konstigt med det men det är engagemang och yrkesstoltheten jag saknar från personalen. Jämför med VIE som har samma affärside, men med privata ägare inklusive personalen (tror det är en pensionsstiftelse, osäker). ARN skulle kunna bli kanon med en engagerad ledning som bryr sig och har skin in the game. Det är trots allt en serviceaffär och då måste man ha rätt personer i toppen.
 

jumbooze

Medlem
Antar man att något ska bli bättre IOM flytt till T4 för Ryanair eller kvarstår samma flaskhalsar?
Ska för första gången på evigheter upp till huvudstaden…
 

Hachans

Medlem
Antar man att något ska bli bättre IOM flytt till T4 för Ryanair eller kvarstår samma flaskhalsar?
Ska för första gången på evigheter upp till huvudstaden…

Problemet är inte utrymme eller maskiner. Problemet är antalet personer som arbetar. Det blir inte någon skillnad när T4 öppnar, mer än att det blir mer utspritt bland folk efter säkerhetskontrollen. Det är inte ens säkert att de kan öppna säkerhetskontrollen i t4 pga personalbristen efter vad jag läst på Swedavias sidor.
 

SDL

Medlem
Någon som vet om det är möjligt att checka in bagaget kvällen innan med Norwegian? Jag brukar göra detta med SAS vilket alltid funkar bra.

Enl Norwegians webbsida öppnar incheckning 2 h innan, och då känns det som att det är ganska kört för oss med tanke på rådande kö-situation på Arlanda (avgång 06.30)
 
Idag började kön till fast track till säkerhetskontrollen på D-sidan vid pressbyrån närmast gången till skycity. Hur lång den vanliga kön törs jag inte tänka på med tanke på att kön till F sträckte sig långt ut till incheckningsterminalen 1-70.
 

Attachments

  • A8273293-0081-40EE-8FBF-7E107CDBE8E3.jpeg
    A8273293-0081-40EE-8FBF-7E107CDBE8E3.jpeg
    146 KB · Visningar: 342
Toppen