Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Homer

Medlem
En antagligen enkel men ack så uppskattad förbättring skulle vara att göra det möjligt att söka på kabinklass i bokningsverktyget för bonusresor. Det skulle även spara resurser hos SAS call center.
.

ja just, att enkelt kunna soka "nar vill det platser i klass C till XXX) istallet for att klicka sig fram dag for dag, suck.

Dessutom bor det vara mojligt att lagra sina passuppgifter i profilen (som med BA ;-) sa att man inte behover skriva in dem manuellt varje gang man checkar in.

Pandion ar ett skamt, diffusa krav ger ett okant kort som ger diffusa formaner...
EBP ar verkligen inte AmEx black, EBP kanner bara de narmast sorjande till och inte ens alla dessa ar imponerade
 
Last edited:

Homer

Medlem
SAS styrkor:

Detta kan de bli bättre på:
Modernisera loungerna. Alla lounger som jag besökt har hållit en lägre klass än t ex. BA, One world, Menzies executive på ARN. Känns lite som att de försöker spara in pengar på loungerna vilket jag tycker är fel då många som sitter i loungen har betalat dyrare c-klassbiljetter.
.

de flesta SK destinationer har ju inte ens nagan lounge, fran dessa borde det verkligen vara gratis med Kaffe och cognac (eller i alla fall en bulla) on board.

Speciellt "matutbudet" ARN inrikes borde forbattras kraftigt,
 

Homer

Medlem
Har man ett system där man säger att bagaget ska komma först och man sett till att de satt på de röda prio lapparna på sin bagagetag så hade det varit bra om så var fallet. Nu bryr jag mig inte så mycket men att när det kanske är 20 bagage som ska av på LLA och mitt bagage, som är det enda med prio tag, kommer sist känns det lite tråkigt när de säger att det ska komma först.
.

Ha, Ha!
Jag har ocksa flygit till LLA flera ggr, priority baggage ar ALLTID sist.
 

Dr. Miles

Expert
Ha, Ha!
Jag har ocksa flygit till LLA flera ggr, priority baggage ar ALLTID sist.

Jag sa det! Lastkillarna lasta inte bagaget med Priority tag av först, utan lastar upp till planet först.
Det är trots allt Priority hantering. :rolleyes:
Sedan kan man diskutera om det uppskattas av kunderna... :eek:
 

Homer

Medlem
Föryngra besättningen i kabinen om det är möjligt. Allt som oftast har man mötts av en tråkig "tant" som haft 0 känsla för service och bara verkar vilja få jobbet avklarat. Ta er lite tid och behandla alla kunder som om just dom var viktiga. Ett bra exempel som jag varit med om var en flygning mellan Cairns och Sydney med Qantas, flygvärdinnorna kom fram och pratade 10-15 sekunder med en i samband med serveringen vilket jag tyckte var riktigt proffsigt och det uppskattades. Vad det gäller föryngring så har jag inget emot äldre personer som serverar men tyvärr blir känslan att de äldre på SAS inte brinner för sitt jobb på samma sätt som yngre personer på andra flygbolag som verkar älska sitt jobb
.

Inom SK rader en matriarkal maktstruktur :)
inkvotering av unga pojkar kravs for att minska tantvaldet
 

Jacob

Medlem
Jag har gjort klart ett första utkast till en presentation på fredag och i stort ser det bra ut med mycket bra och konstruktiv feedback och många intressanta förslag. Bra jobbat!

Det är bra om vi kan få en rimlig avvägning mellan vad som är bra och vad som kunde bli bättre så vi ger en ärlig men rättvis bild av vår syn på SAS.

Jag skulle därför vilja att ni funderade på följande frågor:

-Det är mycket åsikter om vad som kan bli bättre ombord (gratis kaffe, nya stolar, EBG recognition osv). Men är det något speciellt ni faktiskt gillar med ombordupplevelsen? Jag tänker på allt från korta inrikesflygningar till långflygningar i business class och allt från stolar och kabiner till mat, dryck och service.

-Det är relativt få åsikter om loungerna som annars diskuteras så hett på sidan. Vad är bra och dåligt med SAS lounger?

-Det har kommit väldigt mycket förslag på hur Eurobonus kan bli bättre. Men vad är bra med Eurobonus?

-Tittar man på vad BC.ses medlemmar tycker om SAS generellt (helheten) så gillar vi SAS (de är pålitliga, punktliga, de hjälper till när det går snett osv). Är det någon mer övergripande förändring ni skulle vilja se med SAS?
 

Dr. Miles

Expert
-Det är mycket åsikter om vad som kan bli bättre ombord (gratis kaffe, nya stolar, EBG recognition osv). Men är det något speciellt ni faktiskt gillar med ombordupplevelsen? Jag tänker på allt från korta inrikesflygningar till långflygningar i business class och allt från stolar och kabiner till mat, dryck och service.
Jag gillar att de är snälla mot barn och har förståelse för familjer som reser med barn.

-Vad är bra och dåligt med SAS lounger?
  • Det är nog tilltugg sidan som jag tycker att SAS lounger är dåliga med.

  • Jag gillar deras inredning. Jag önskar att de hade mer lounger på långflygnings destinationer.
    Då hade man verkligen kunnat känna sig "Så godt som hjemme". ;)

-Det har kommit väldigt mycket förslag på hur Eurobonus kan bli bättre. Men vad är bra med Eurobonus?
Vad jag tycker bra med SAS EuroBonus är:
  • De erbjuder 50% poängrabatt för barn mellan 0-11 år med egen stol.
  • Ingen bräsnletilägg på bonusresor med SAS, Blue1 och Wideroe.
  • Ingen ombokningsavgift på bonusresor när man ändrar det på nätet.
  • SAS agenterna är ofta mer vänliga och hjälpsamma när man bokar bonusresor, jämfört med amerikanska flygbolags agenter.


-Tittar man på vad BC.ses medlemmar tycker om SAS generellt (helheten) så gillar vi SAS (de är pålitliga, punktliga, de hjälper till när det går snett osv). Är det någon mer övergripande förändring ni skulle vilja se med SAS?
  • Hjälp via online chat. De har redan bra service på Facebook. Varför inte erbjuda den bra servicen till mer utbrett målgrupp?
  • Bokning via online chat också vore bra att ha. Då kan man kopiera och klistra prisinfo frånITA Software webbsida. :)
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag är inte någon fan av BOB men utbudet som SAS har står sig väl mot konkurrenternas gratismackor och även mot de amerikanska bolagens BOB.

Överhuvudtaget känns SAS som ett bolag som satsat på sina fullprisbetalande affärsresenärer så länge de inte har för höga krav. Det ska gå smidigt att checka in, ta sig genom säkerhetskontrollen osv. Eurobonus ger bara bra poäng(och då ger det bra) till de som har väldigt dyra biljetter. Med 4excellence har man talat om att man vill få in mer fritidsresande(rätta mig om jag har fel) och jag är inte säker på att BOB och samma strategi som är rätt för affärsresenärer är rätt för fritidsresenärer. De är kanske inte en lönsam grupp men för många är fortfarande en flygning ett äventyr och är inte själva flygningen ett äventyr har man semesterkänsla. Hur kan SAS vinna dem utan att det kostar för mycket? Jag har inte ett bra svar.
 
Saker som gör mig till trogen SAS-kund(över 10 år):

1. Kanonservice när man reser med barn oavsett destination och biljetttyp(award, fullpris, barnrabatt).
2. Varma bullar(val av fullkorn!) på morgonflyg. Detta är unikt, inte en enda bolag har bjudit mig på varma bullar till frukost. Vad är bättre, nygräddade våfflor eller pannkakor?
3. Punktlighet på inrikesflyg. Planet går så fort alla är ombord, detta är supesmidigt, speciellt på ARN när jag knappt hunnit hitta min plats och medans letar efter bälten så är planet redan halvvägs till runway. :cool:
4. 24 timmars öppet köp.
5. Bagage på 20kg ingår.

Hur vill jag att det blir bättre:
1. Softlanding på Eurobonus status.
2. Allt det där som vi har sagt tidigare om intjäning av bonus.
3. Billigare priser på ekonomi och fixa till stand-by på under 24 timmar före avgången. Mitt företags respolicy avråder att använda något annat(SAS) än Malmö Aviation och City Airline på inrikesresor. Anledningen är helt sjuka priser på dagen-efter resor.

Sen vill jag inte att de ska ha någon direkt GOT-KRN flyg, då har jag färre anledningar åka till ARN. Däremot fler avgångar till och från KRN(morgon, kväll) vore bra.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
2. Varma bullar(val av fullkorn!) på morgonflyg. Detta är unikt, inte en enda bolag har bjudit mig på varma bullar till frukost. Vad är bättre, nygräddade våfflor eller pannkakor?

Av ganska säkra källor har jag hört skillnaden i ingredienserna mellan de ljusa och mörka frallorna är tillsatsen av mörk baksirap i de mörka... :(
 
Toppen