Senaste nytt

Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige?

Hall

Medlem
Hur gör man för att absolut fortast möjligt nå HON status?
Är det x-antal resor i F på LHs längsta linje som är snabbaste sättet?

Snabbast men knappast billigast. Specialpriser i Z/D med många stopp är väl normalmetoden. Har man inte en kombination av ekonomiskt oberoende och flyggalenhet så behövs det nog en grundplåt av mycket jobbflyg på LH-group som man uppgraderar med cash får att komma upp på intjäning av HON-miles (om man nu inte har minst Z via jobbet).
 
Borde det inte vara svårare att nå HON status på Austrian Airlines som inte har F?
LH sysslar väl även med bizzjet verksamhet?
Kan det vara det allra snabbaste sättet att nå HON? En person som chartrar LHs bizzjet och gör en handfull interkontentala turer till ex USA på några månader? Då har man nog mkt fort spenderat sex siffriga belopp hos LH..
 
Last edited:

pitch

Medlem
Du har nog helt rätt. Men i och med att jag inte har obegränsat med pengar så är mitt tänkande lite begränsat till att göra fler resor i Business istället.
 
HeHe...Samma här ;)
För oss "vanliga" är nog interkontentalt Bizzjet flygande inte ett realistiskt sätt att öka status nivån på :D
 

Senator

Moderator
Jag hade tänkt lägga lite tid på denna tråd igen, men nu verkar LH Gruppen ha ändrat på alla prismodeller inom Europa. På många rutter har nu bokningsklass "P" ersatt tidigare priser i "Z" och detta gör det nästan omöjligt att hitta någon form av bra rutter. Sedan är nästan alla bra priser från Storbritannien borta eller har höjds med 50%. "D" klass är svårt under 8 000kr inom Europa.

Ett annan upptäckt är att Lufthansa är väldigt flexibla med antal segment och routing, medan Swiss och delvis Austrian är långt mer restriktiva. Eftersom just Bangkok verkar ha stor konkurrens gör att detta verkar fortfarande vara bästa val från Stockholm:

Austrian ARN-VIE-BKK-VIE-ARN i affärsklass
DFLYSEL1 OS D Round-Trip 19 550(SEK) + 3 900 (SEK) = 23 400 (SEK)
2 500 + 9 177 + 9 177 + 2 500 = 23 354 Miles
600 000 / 23 354 = 26 resor t/r på två år som blir 610 000kr

Lufthansa ARN-VIE-FRA-BKK-FRA-BRU-BMA i Förstaklass
ARCSW3 LH A Round-Trip 37 500(SEK) + 5 000 (SEK) = 42 500 (SEK)
2 500 + 2 500 + 18 148 + 18 148 + 2 500 + 2 500 = 46 296 Miles
600 000 / 46 296 = 13 resor t/r på två år som blir 552 500kr

Det kan vara så att man kan lägga till ett segment till inom Europa på ut och hemresan så man genererar 5 000 miles till per resa. Då kapar man i alla fall en resa.
 

Senator

Moderator
Känns som om det biligaste och bästa sättet just nu är LH F rea ex London? 5-7 sådan under semestern och de flesta av oss frekventa SENs blir HON.

Tyvärr är nog inte 5-7 sådana tillräckligt om man inte redan har några hundratusen på konto :)

Jag har fokuserat på året-runt priser, att man nästan börjar på noll och utan att behöva positionera sig någon stans. Man skulle jo faktisk då kunna använda Colombo Run som både BAEC och M&M HON och få det billigare med att resa SIN-FRA-LHR alltid med Lufthansa. Om vi säger att rutten:
CMB-SIN(CX)-FRA(LH)-LHR(LH)-BOS(AA/BA)-JFK(AA)-LAS(AA)-LAX t/r så skulle denna kosta runt 30 000kr t/r
Till BAEC:
(40 + 210 + 60 + 210 + 60) x 2 = 1 160 TP t/r
Till M&M:
(20 758 + 2 500) x 2 = 46 516 miles

Så på fem resor har man BAEC Concorde Room Card och på 13 resor M&M Hon för 390 000kr
 

TjudöBoy

Medlem
Du kan hälsa din fru att jag själv erkände till min f.d. flickvän vid flera tillfällen att jag var en knäppskalle... Hon höll med, kanske ett av skälen att det är f.d. :)

Hmm, inte för att jag vet men tror du inte att en orsak att det är ditt ex nu kanske har att göra med det som står i din profil (inget illa menat)???

"Kontoret, flygplan, eller loungen" ;)

Tror att de flesta av oss som vistas på detta forum är mer eller mindre lite knäppa me vårt flygintresse... :eek:
Min fru tyckte oxå ja va knäpp ända tills vi åkte till Seychellerna i C och efter resan läste hon en ledare i en känd resetidning som börjar på V om uppgraderingens förbannelse...:p
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tror att de flesta av oss som vistas på detta forum är mer eller mindre lite knäppa me vårt flygintresse... :eek:
Min fru tyckte oxå ja va knäpp ända tills vi åkte till Seychellerna i C och efter resan läste hon en ledare i en känd resetidning som börjar på V om uppgraderingens förbannelse...:p

Ni kan bo på ett Radissons hotell och låta din fru att läsa Z Lifestyle Magazine.
Hon hittar säkert många bra tips av Mr. First Class. ;)
 
Toppen