Senaste nytt

Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige?

henrik l

Medlem
Ska egentligen läsa c-uppsatsmanus, men jag roade mig med att provboka LHR-GVA-ZRH-MXP-ZHR-GVA-LHR i dec (fick bara in 6 leg på Swiss hemsdia). Priset landar på ca 430 GBP, tyvärr Z klass.
 

Senator

Moderator
Så, då har jag fått svar från LH/LX/OS kontakterna i Frösundavik, gick mycket snabbt! Inte oväntat har Dr Miles rätt och jag fel. Följande är korrekt svar säger min kontakt:
"Tyvärr är inte din tolkning helt korrekt. "Flight application" är en ganska generell paragraf som visar vad som är "möjligt", men sedan visar "Routing" vad som verkligen är tillåtet: det är ju denna som begränsar det till
LON-ZRH-GVA/BSL-BCN"


Jag kommer under helgen uppdatera den ursprungliga kalkylen som då baseras på LHR-GVA-ZRH-BCN-ZRH.GVA-LHR som ger 13 750 som FTL/SEN/HON och inte den längre 20 000 som den längre resan ger via MUC/FRA.

Skillnaden blir antalet resor och självklart totala beloppet.
 

Valley

Medlem
Kanske vore något för min kamrat i Spanien som kommer flyga på ganska duktigt närmsta åren. Fast just nu kör han hårt med TK
 

Matsson

Medlem
Kommer att göra 6-8 resor per år till BKK eller SIN. Kan vara värt att anstränga kontot och bli HON om två år.
Kan Senator motivera mig om fördelarna kan det vara läge för ett seriöst försök.............
Så vitt jag förstår krävs samtliga resor i F saver. Då har man ju tillgång till FCT iallafall..........
 

NotRyan

Medlem
Så vitt jag förstår krävs samtliga resor i F saver. Då har man ju tillgång till FCT iallafall..........

Det är väl F eller C som gäller... Om jag hade det jobbet som skulle motivera den mängd resor som krävs skulle åtminstone jag satsa på HON :)

Mvh
/NotRyan
 

Senator

Moderator
Hej,

Under påsken kommer jag uppdatera denna tråd med nya kalkyler. Under revisionen av mitt arbete fick jag lite hjälp (som vanligt) av Dr.Miles som triggade en fråga till mina kontakter inom LH Gruppen. Jag började med ett Excelark idag som jag tänkte använda i syfte, men ser en god och en dålig nyhet redan nu beroende av vilket program man är medlem av:

Den gode nyheten först: Swiss (jag ser också LH på en del sträckor) introducerar kraftigt rabatterade priser bokat i "P" också från Sverige. T.ex. kan man åka ARN-NCE för runt 4 000kr i "P". Detta är inte den gamla "Business Upgrade" men helt enkelt affärsklasspriser vi talar om:
Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin
PSWISSSE LX P Round-Trip 2678(SEK) B
PNC69C5S LH P Round-Trip 2738(SEK) B


För medlemmar i Eurobonus finns det bra möjligheter att tjäna bra med poäng på Swiss här. Dock är det bara 750 miles per segment med "P" hos M&M för både LH och LX.

Det som också är tydligt är att Swiss är mer restriktiva gällande routing. Lufthansa är mer flexibla här och man kan lägga till flera segment.

Det kommer tyvärr dock dåliga nyheter kopplat till introduktionen av "P" inom Europa; en rejäl prishöjning av "D" klass. Resan LON-BCN är nu £750 och inte £450 t/r med Swiss.

Allt som allt; kombinationen av rounting regler med Swiss samt höjda priser kommer göra detta väldigt mycket dyrare. Jag kommer titta på om det finns andra utgångslägen som t.ex. BUD som har bra priser. Jag återkommer...
 
Hur gör man för att absolut fortast möjligt nå HON status?
Är det x-antal resor i F på LHs längsta linje som är snabbaste sättet?
 

pitch

Medlem
Jag ser inget snabbare sätt. Men det måste inte vara LH, det går bra med Lufthansa Group, d v s OS och LX går bra också (och kan kanske vara bättre val, beroende på personlig smak och/eller specialerbjudanden och sånt).
 
Last edited:
Toppen