Senaste nytt

Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige?

Hasse E

Medlem
Det är inlägg som detta som gör att man loggar in varje dag! Visade detta för min fru som med en suck konstaterade "vad är det för knäppgökar?". Samma fru konstaterade dock efter vår första businessclassresa...."vi kommer aldrig att kunna åka något annat efter detta"....;)
 

Senator

Moderator
Det är inlägg som detta som gör att man loggar in varje dag! Visade detta för min fru som med en suck konstaterade "vad är det för knäppgökar?". Samma fru konstaterade dock efter vår första businessclassresa...."vi kommer aldrig att kunna åka något annat efter detta"....;)

Du kan hälsa din fru att jag själv erkände till min f.d. flickvän vid flera tillfällen att jag var en knäppskalle... Hon höll med, kanske ett av skälen att det är f.d. :)

Min poäng med HON är att det trots allt inte är helt bortanför alla att uppnå. Jag är helt övertygat att det finns några här inne som åker till BKK varje månad i tjänsten i affärsklass. Har man 8-10 interkontinentala resor per år, och några inom Europa som är rätt vanligt och man medveten väljer Swiss och Lufthansa så bör detta gå.
 

Senator

Moderator
Det "räcker" ju med att pendla till New York varannan vecka (20.000 poäng per t/r) i LX Business Class så är man HON på nolltid ;)

Tyvärr bjornstrom så är inte detta längre någon bra deal Billigaste "Z" klass ligger på runda slängar 22 000kr med Swiss och LH. Via Zurich får du
2 x 1 250 + 2 x 375 + 2 x 5 879 + 2 x 980 = 16 844 miles

En "D" klass är 10 000kr mer t/r och ger 22 636 miles. Visst, släng på några Europiska segment på det och få i hop 15 000 till per resa, men maxar du ut 37 500 miles för 32 000kr är inte det någon bra deal tycker jag.

Star Alliance JV till Nordamerika på Miles & More är lurendrejeri av högsta klass!
 

Swisser

Medlem
Trevligt inlägg Senator,
Det är alltid roligt att kunna drömma lite, men så som du själv säger är det inte helt omöjligt att kvalificera sig även för HON status om man har regelbundna affärsresor i businessklass till tex Asien.
Betr ditt första alternativ tror du inte att Swiss (LX) skulle neka dig din föreslagna rutt "LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR" då den innehåller en massa backtracking och antagligen enl deras synsätt onödiga flighter mellan Schweiz och Tyskland för att komma till destinationen?
 
Jag funderar faktiskt på att lägga ut cirka 150-200K för att bli HON i början på 2014.

Något i stil med Senators första förslag hade jag tänkt mig men det krävs en fruktansvärd massa planering såklart.
Mycket kan dock hända fram tills början på 2014 men har jag tid och allt så skulle det faktiskt kunna bli av.

Att åka runt så pass mycket i Europa innebär ju en drös med hotellnätter också så visst sticker kostnaden iväg en hel del utöver detta.

Säg 250.000 så har man lite marginal. Mycket pengar givetvis.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Trevligt inlägg Senator,
Det är alltid roligt att kunna drömma lite, men så som du själv säger är det inte helt omöjligt att kvalificera sig även för HON status om man har regelbundna affärsresor i businessklass till tex Asien.
Betr ditt första alternativ tror du inte att Swiss (LX) skulle neka dig din föreslagna rutt "LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR" då den innehåller en massa backtracking och antagligen enl deras synsätt onödiga flighter mellan Schweiz och Tyskland för att komma till destinationen?

Här är det som står i "Fare Rules" som gör att jag väljer tro att detta fungerar:
Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin
DSWISSUK LX D Round-Trip 2865(SEK) B

FLIGHT APPLICATION THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY LX FLIGHT.

TRANSFERS UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
 

Dr. Miles

Expert
Här är det som står i "Fare Rules" som gör att jag väljer tro att detta fungerar:
Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin
DSWISSUK LX D Round-Trip 2865(SEK) B

FLIGHT APPLICATION THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY LX FLIGHT.

TRANSFERS UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.

Jag vill inte förstöra det roliga men det finns begränsning av routing i prisuppgifter. :(
Kod:
 V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   DSWISSUK       D‡R   447.00     ----      -    -/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES              
FROM-LON TO-BCN    CXR-LX    TVL-14APR13  RULE-UK19 IPREURP/21
FARE BASIS-DSWISSUK          NORMAL FARE  DIS-N   VENDOR-ATP
FARE TYPE-BR      RT-BUSINESS CLASS RESTRICTED
GBP   300.00  1301  E25JUN11 D-INFINITY   FC-DSWISSUK  FN-B   
SYSTEM DATES - CREATED 01JUN11/2345  EXPIRES INFINITY
 
PUBLISHED RTG LON-BCN/LX1301/TAR-EURG    EF-02JUN11 DIS-INDEF
 
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
[B] 1. LON-ZRH-BSL-BCN
 2. LON-ZRH-GVA-BCN[/B]
 
Toppen