Om det bara handlade om Gbit hade de ju enkelt kunnat stoppa det genom att säga att man inte får dubbla poäng på dessa transaktioner. Eftersom man uppenbarligen redan har tekniken för att identifiera curve (inte svårt..) och ge 0 poäng på dem kunde man ju lika enkelt identifiera dem och alltid ge 1x.
Jag tror mer på en kombination av utlands spend som inte längre drar in de avgifterna och en troligen rejält ökad kundtjänst belastning pga den. Inte nödvändigtvis bara vid Gbit utan även vid andra "konstigheter". Allt eftersom antalet curve användare ökar så börjar sådant synas mer också och till slut når det en gräns.
Jo, de kan identifiera Curve men jag tror inte man kan skilja GBIT från en "rak" transaktion över curve. Vad curve gör är ju en helt vanlig debitering på kort2 med uprsungsbelopp men med nytt datum. När den går igenom gör de kredit på den första debiteringen på kort 1. Kort2 kan inte rimligen se att transaktionen egentligen hände 30 dagar tidigare.
Men jag är också inne på att SEB egentligen i sig inte förlorar på curve och GBIT. De får väl betalat precis som om det vore en direkt debitering. Så det är något annat som klämmer. Min gissning bygger på vad som hänt tidigare:
Jag tror SAS har höjt priset på poäng, kanske speciellt på nivå-poäng. Det gjorde modellen med "
1000 nivå-poäng per månad du använder kortet" ohållbar och då kom man på modellen med 25% nivå-poäng på spend. Med en sådan modell kunde SEB kalibrera så att man inte riskerar att förlora på inköp av poäng. Modellen gör det också lätt att kalibrera om i framtiden om SAS ändrar priset igen. Och den ger incitament till ökad spend, vilket gynnar SEB.
Och sedan gissar jag att SEB insåg att en relativt stor omändring av belöningsmodellen skulle vara en viss chock i kundledet, så då passade man på att annonsera att man tänkte göra ett stort antal 2x kampanjer. Tillräckligt attraktivt för att folk skulle stanna, men tillräckligt luddigt för att inte kostnaderna skulle springa iväg.
När sedan arkitekten av den här pris- och belönings-modellen får signaler (från kundtjänst att massor av spärrar slår i och kanske även medarbetare som skickar länkar till diverse sajter som har detaljerade instruktioner) att "
det finns trick som satts i system" är ryggmärgsreflexen att hela vår nya modell är i fara. Direkt där kommer svaret fram att det troligen måste stoppas. Sedan behöver man bara analysera 2x helgerna i detta nya ljus för att få stöd för uppfattningen att tricket ligger bakom att kostnaderna för att köpa SAS poäng inte alls har minskat som man hade tänkt sig, trots att den totala omsättningen (och därmed intäkten) över tid ligger på ungefär samma nivå som tidigare.
Sedan kanske man tar december på sig att analysera 2x helgen i slutet på november + får prognos på helåret + förbereder utvecklingsteam på ändringen och tar slutligt beslut direkt på nyåret.
Jag tror inte alls på att utlandstransaktioner spelat in. Dels för att SEB fortfarande tjänar pengar på utlandstransaktioner via curve (även om de missar godbiten med uppskjörtade växlingspåslag), dels för att de har verktyg att driva spend där ("2x poäng på utlandstransaktioner" är säkert effektivt och kostar lite i förhållande till vinsten).
Alltså - uppmärksamhet som tolkas som ett hot mot den intäktsmodell man precis satt upp. Det leder till att man analyserar och ser att antalet köpta sas-poäng per spenderad krona inte sjunker enligt plan, dvs lönsamheten i stort inte ökat som planerat.
Intressant blir då om de nöjer sig med poäng-stopp för "curve och liknande tjänster" eller om de också tänker skruva vidare, med höjda avgifter, sämre förmåner osv. Det finns ju en risk att det börjar försvinna volym för SEB nu och att en del kort även sägs upp. Även om detta är oönskad volym som nu försvinner, mäts kortet alldeles säkert på transaktionsvolym - ingen på SEB kommer att se snygg ut när volymen går ner.