Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

M.K

Medlem
@Jonas C Alltid, varje månad 50%++ i riktig spend ( stenhård koll där). Jag har bl a rejält med hotellnätter i tjänsten som utlägg så enkelt för mig med spend som behövs. Jag kommer alltså inte lida mest av detta, prepay av nätter under 2x är bl a ett möjligt alternativ. Dock åker jag ju på 2,5% f/x så förlorar en del ekonomiskt också. Riktigt surt och Gbit var som Ni vänner vet både en rolig hobby och optimering för mig :-(
 

Combo

Medlem
Det är ändå lite i tiden att avvakta med EB jagande, vi får se hur det blir efter alliansbytet. Låt FB gruppen gråta på varannans axlar och vi/de som vet vad en håller på kommer hitta andra möjligheter. Tråkiga är att färre och färre delar sina knep.

Men för att vara on-topic Curves gratis variant kan fortfarande vara en bra grej för att undvika valutakostnader, inte bära 5 kort med sig, osv...
Har samma inställning, jobbar på att bränna poäng. Kommer till våren slå personligt rekord med 3 långresor inom 12 månader :)
Trots att jag inte ser mig själv som en frequent flyer(är ändå diamond just nu) så ser jag det positiva I detta med höjt värde på guld/diamond, och förhoppningsvis kan man lättare få sig en sittplats i loungen till hösten/vintern. Färre kommer även kunna skrapa ihop tillräckligt med poäng för längre resor vilket borde förbättra tillgängligheten.
 

M.K

Medlem
@Combo bra du tänker positivt men jag tror dessvärre denna typ av klientel mestadels hoardar poäng. Jag känner en del genom jobb mm. Så fort de ser något på FB messar de mig och maxar sedan direkt. Flera jag känner som aldrig varit utanför Europa trots mängder med poäng… Otroligt men sann story.
 

Fredah

Medlem
Väntat, faktiskt lite konstigt att det tog så lång tid för dem att stoppa det(?).
Att det har tagit tid beror troligen på att dom faktiskt får betalt precis på liknande sätt som när man använder kortet via klarna eller paypal. Mest troligt handlar det om GBIT som blir en extra kostnad för dom samt missade intäkter på utlandsköp. Kanske har dessa två ökat väldigt mycket så att deras marginal påverkats lägg då till ökade räntekostnader så förstår man att åtgärder kommer. Skulle inte bli förvånad om det kommer fler försämringar, höjd årsavgift i år igen?
 

intuition

Medlem
Spontant tänker jag att det kanske ändå inte är effekter på deras marginal som triggat. Visst, det är ett nisch-kort och det kan räcka med att ett antal tusen börjar använda kortet på ett koordinerat sätt för att det ska märkas. Men det kan också vara pga uppmärksamheten. Om en lagom högt uppsatt chef får detaljer om ett användningssätt han/hon ogillar behövs det ofta ingen djupare analys innan åtgärder vidtas.
 

imartin

Medlem
Trist, men jag kan leva med det. De har tilllåtit det under ganska lång tid. Och nu när Curve har skrotat reseförsäkringen hade det ändå blivit lite risky att köra Gbit på rese-relaterade transaktioner till SAS MC, eftersom det då skulle kunna uppstå problem med SAS MCs egen reseförsäkring om man behöver nyttia den.
Nu blir det helt enkelt igen att planera stora inköp så att man genomför de på dubbla poänghelger, köpa en batch presentkort då, osv. Oldschool! Och man kan strunta i Betalo (som också blir dyrare nu) och allt det där. Blir en rejäl förenkling och mindre faktiska och mentala kostnader. Istället tar man pengarna man sparar och kör en Europa weekend / Mini-MR på en SAS bio-biljett till en stad som inte är dyr, och drar status-poängen man går misste om utan Curve in den vägen.

Inte heller omöjligt att det blir fler poängkampanjer med SAS MC nu, just för SAS och SEB vill undvika att för många säger upp kortet.

Räknar man också in uppvärderingen av EBG/EBD som detta leder till, är jag nästan glad över denna ändring.
 
Last edited:

henke12

Medlem
Funderat lite på bakgrunden till att SEB gör detta. Lite oklart, eftersom SEB tjänar på spenden. Om det nu är en del som överutnyttjat GBIT och detta ogillad av SEB, varför inte bara stänga av dessa kunder?

Alltså känns det som att det mer har att görs med SAS och statuspoängen. Det blev för lätt att vara EBG.
Den enda anledningen jag kan tänka mig är att SEB haft många samtal om spärrade kort i samband med GBIT.
För annars är (väl?) ett GBIT-köp som vilket köp som helst hos dem.
 

imartin

Medlem
Den enda anledningen jag kan tänka mig är att SEB haft många samtal om spärrade kort i samband med GBIT.
För annars är (väl?) ett GBIT-köp som vilket köp som helst hos dem.
Dock gör ju smart använding av GBIT att man i princip konstant har dubbel poängintjäning (med medföljande 25% status-poäng intjäning).
SAS/SEB hade nog inget stort problem med det så länge det var väldigt få som kände till Curve knepet. Men i och med att fler hoppade på, samt att status-poängen blev kopplade till spend, blev det dyrare för dem än vad de hade tänkt att det ska vara. Och då bestämde de sig för att stänga av det.

Det är iaf det jag ser som den mest sannolika anledningen.
 

Fredah

Medlem
Inte heller omöjligt att det blir fler poängkampanjer med SAS MC nu, just för SAS och SEB vill undvika att för många säger upp kortet.
Kanske, man kan ju hoppas!

Vad tror ni om valet med 6 Feb?
Kommer nästa dubbelhelg precis innan så alla hinner få en sista körning eller kommer den precis efter så att de hinner stoppa alla kommande dubbleringar?
Eller är det bara att villkoren dikterar att de måste meddela en månad innan och att beslutet togs nu?
Jag har svårt att se att man inte skulle ta månadsskiftet annars..
 
Toppen