Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

Vi ska ju bara komma ihåg att den stora ändringen, som ledde till Curve och GBIT-boomen, var ju när de 1000 baspoängen/månad försvann för ett år sen och ersattes av de 25 procenten istället. Efter det har man kunna maxa intjäningen för att få ihop till statuspoängen. Nästan ingen gör ju MR nu mera när man kan få hur mycket baspoäng som helst på SAS MC.
 

amerikatt

Medlem
Vi ska ju bara komma ihåg att den stora ändringen, som ledde till Curve och GBIT-boomen, var ju när de 1000 baspoängen/månad försvann för ett år sen och ersattes av de 25 procenten istället. Efter det har man kunna maxa intjäningen för att få ihop till statuspoängen. Nästan ingen gör ju MR nu mera när man kan få hur mycket baspoäng som helst på SAS MC.
Lite OT, men jag kan sakna MR ibland. Hur personalen gratulerade när man gjort sin 90e flygning osv. :)
 

Combo

Medlem
Jag lägger detta även här i rätt tråd!

Det är bara ytterligare en sak som denna poänghets förstört! Att konstant maximera och utnyttja allt till max, inta ligga på gränsen utan ta ett rejält kliv över den. Men dessa personer förstår tyvärr inte att de orsakat detta och kommer tyvärr framöver förstöra flera saker.
Nu är medlemmarna här inte inte de värsta syndarna, det har gång på gång upprepats hur mycket skada en viss FB-grupp gör. Jag vet inte om den där Fritz är dum, naiv eller gör detta medvetet. Men att tex skriva guider så att alla som vill kan maximera allting i alla lägen utan att själv behöva anstränga sig det minsta, då blir resultatet detta!
 

Brunello

Medlem
Jag lägger detta även här i rätt tråd!

Det är bara ytterligare en sak som denna poänghets förstört! Att konstant maximera och utnyttja allt till max, inta ligga på gränsen utan ta ett rejält kliv över den. Men dessa personer förstår tyvärr inte att de orsakat detta och kommer tyvärr framöver förstöra flera saker.
Nu är medlemmarna här inte inte de värsta syndarna, det har gång på gång upprepats hur mycket skada en viss FB-grupp gör. Jag vet inte om den där Fritz är dum, naiv eller gör detta medvetet. Men att tex skriva guider så att alla som vill kan maximera allting i alla lägen utan att själv behöva anstränga sig det minsta, då blir resultatet detta!
Instämmer och inte bara det. Folk ”skriker” ut när vissa awardplatser öppnas. Exempelvis CPH-HND/BKK med SAS. Inte undra på att det blivit dålig tillgänglighet. Dags för ett PM till den där Fritz snart. Den där gruppen förstör mer än vad den gör nytta.
 

Jonas C

Medlem
Jag lägger detta även här i rätt tråd!

Det är bara ytterligare en sak som denna poänghets förstört! Att konstant maximera och utnyttja allt till max, inta ligga på gränsen utan ta ett rejält kliv över den. Men dessa personer förstår tyvärr inte att de orsakat detta och kommer tyvärr framöver förstöra flera saker.
Nu är medlemmarna här inte inte de värsta syndarna, det har gång på gång upprepats hur mycket skada en viss FB-grupp gör. Jag vet inte om den där Fritz är dum, naiv eller gör detta medvetet. Men att tex skriva guider så att alla som vill kan maximera allting i alla lägen utan att själv behöva anstränga sig det minsta, då blir resultatet detta!
Eller så får man se det som att EuroBonus och kreditkorten i Sverige (och Globalt) har fallit offer för sin egen framgång. För 10 år sedan var det bara nördarna som orkade grotta ner sig i Amex och co-brandade kreditkort till flygbolag. Idag har det blivit allt mer mainstream, vilket har satt sina spår på tillgängligheten av bonusplatser, överfulla lounger, kryphål som täpps igen, etc.
 

Tonton

Medlem
Eller så får man se det som att EuroBonus och kreditkorten i Sverige (och Globalt) har fallit offer för sin egen framgång. För 10 år sedan var det bara nördarna som orkade grotta ner sig i Amex och co-brandade kreditkort till flygbolag. Idag har det blivit allt mer mainstream, vilket har satt sina spår på tillgängligheten av bonusplatser, överfulla lounger, kryphål som täpps igen, etc.

+1 på detta! Såklart diverde grupper med nybörjare som testar grejer och vill maxa påverkar - men det är exakt samma grej här på BC. Det ligger säkerligen till grund för beslut likt detta, men i slutändan är det nog exakt så så som du beskriver det ovan, @Jonas C
 

Combo

Medlem
Instämmer och inte bara det. Folk ”skriker” ut när vissa awardplatser öppnas. Exempelvis CPH-HND/BKK med SAS. Inte undra på att det blivit dålig tillgänglighet. Dags för ett PM till den där Fritz snart. Den där gruppen förstör mer än vad den gör nytta.
Allt för att synas och "vara en del av gruppen", verkligen noll konsekvenstänk! Och detta är bara ett par exempel, listan kan göras lång!
Jag tror inte den där Fritz skulle bry sig, handlar bara om att gruppen ska bli så stor som möjligt, vilket då kommer medföra att även skadan blir ännu större! Och jag tror han är fullt medveten om vad medlemma här tycker om fb-gruppen, skulle bli förvånad om han inte är själv är medlem här och läser bla. detta.
 

M.K

Medlem
Väldigt tråkigt detta. Jag undrar om alla IQ<80 är nöjda nu?

Jag tänker speciellt på dem som ringt ner kundtjänst då Gbit 31 fredag eftermiddag från “storstarken” på lokala Pizzerian nekades.

Curve dör nu mer eller mindre efter ett antal fina poängår. Personligen torskar jag 60-70k EB per år på detta, men finns sätt kompensera till viss del med presentkort mm (som ej skrivs ut här).

Frågan är vad Curve kan användas till nu? Kanske värt köra kortet utomlands hos handlare vi med cashback har 1%

Bättre med 1% och ~2,5% mindre f/x än 20p/100kr trots allt.
 

bvs

Medlem
Frågan är vad Curve kan användas till nu? Kanske värt köra kortet utomlands hos handlare vi med cashback har 1%

Bättre med 1% och ~2,5% mindre f/x än 20p/100kr trots allt.

För det här användningsområdet är det nog värt att göra en jämförelse med liknande kort, Revolut etc, innan man bestämmer sig för att behålla Curve.
 

Doctor-X

Medlem
Jag lägger detta även här i rätt tråd!

Det är bara ytterligare en sak som denna poänghets förstört! Att konstant maximera och utnyttja allt till max, inta ligga på gränsen utan ta ett rejält kliv över den. Men dessa personer förstår tyvärr inte att de orsakat detta och kommer tyvärr framöver förstöra flera saker.
Nu är medlemmarna här inte inte de värsta syndarna, det har gång på gång upprepats hur mycket skada en viss FB-grupp gör. Jag vet inte om den där Fritz är dum, naiv eller gör detta medvetet. Men att tex skriva guider så att alla som vill kan maximera allting i alla lägen utan att själv behöva anstränga sig det minsta, då blir resultatet detta!
Instämmer och inte bara det. Folk ”skriker” ut när vissa awardplatser öppnas. Exempelvis CPH-HND/BKK med SAS. Inte undra på att det blivit dålig tillgänglighet. Dags för ett PM till den där Fritz snart. Den där gruppen förstör mer än vad den gör nytta.

Tycka vad man vill om FB-gruppen och att saker och ting borde vara som förut, men man kan inte stoppa utveckligen som skett. Fritz är den som vunnit mest själv på att lyckas skapa en FB-grupp/Eurobonusguiden.se (flera som tidigare har försökt men inte lyckats i samma utsträckning tex eurobonuspoang.se - som även var här på BC ett tag, Fritz är säkert här också), genom att vara hjälpsam, tålmodig och skapa lättförståelig information vilket säkert lett till att många signat-up för AmEx via hans hemsida (även om det är en betydlig gråzon utifrån AmEx T&C vem man egentligen får bjuda in, men vi hade ju samma system här med att man var månadens inbjudare och AmEx klagar säkert inte över nya kunder). Övertygad om att han själv först använder tips/tricks, bokar de biljetter han vill ha innan han basunerar ut informationen, vem skulle inte det? Men genom att visa att det finns biljetter att boka och FB-medlemmar delar glatt deras lyckade bokningar, eldar det på att fler ser att det faktiskt finns möjligheter att boka bonusbiljetter i C-klass. Sammantaget kommer Fritz inte bry sig om vad vi på BC tycker om hans FB-grupp, hans vinst med fler medlemmar i sin FB-grupp är för gynnsamt - att han ev inte kan göra GBIT eller lyckas få några extrapoäng på något annat sätt spelar ingen roll eftersom det säkert trillar in 10-20k eurobounspoäng i veckan via AmEx sign-up.
 
Toppen