Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

mha321

Medlem
Fast är de så - för min del så har jag lag upp en hel del från Amex Elite till SAS MC tack vara möjlighet till GBIT under dubblapoänghelger. De betalningarna kommer de gå miste om framgent.
Så blir det såklart när flytten i princip skett "från annat kort".

Den faktor vi inte känner till är hur mycket det faktiskt kostar dem med poängen. Det kan ju vara så att de till och med går (lite) back på transaktioner under dubbla poäng helgerna, och tar det för att det driver folk till att använda kortet generellt sätt. Och isåfall förlorar de ju på det du gör, om i princip alla dina transaktioner är gbit:ade. (Det troliga är väl att de fortfarande gör en vinst, men troligen en betydligt lägre sådan, även under 2x kampanjerna)
 

imartin

Medlem
Ska bli spännande att se om Curve kommer försöka rädda det här i sista sekund.

OM de anser att Svenska marknaden är viktig för dem, och att intäktsbortfall pga av uppsägningar blir ett strategiskt sämre utfall för dem än att komma överens med SEB/SAS EB om en deal, så är det kanske inte helt uteslutet iaf. SEB/SAS skulle nog inte ha något emot att kunderna kan använda Curve OCH tjäna poäng, om de tjänar på det.

Ett annat alternativt vore om Curve med kort varsel introducerar en egen funktion där premium-kunderna i Sverige kan tjäna EB poäng direkt i Curve, som man sedan kan växla till EB poäng (dvs där Curve köper in dem från SAS).

Men i båda fall skulle det bli kostsamt för Curve. Och därmed bara vara relevant om de anser att de behöver den svenska marknaden.

Generellt sett visar den här situationen hur riskfylld Curves affärsmodell är. Att vara så pass beroende av andra aktörers godtyckte är aldrig bra.
Ändå lyckades företaget att dra in mycket nytt riskkapital nyligen, så investerarna verka tro på det ändå.
 
Last edited:
Tror inte Curve kommer göra nånting alls. Sverige är nog en väldigt liten del i deras business. Som så ofta i internationella sammanhang är det andra länder med större befolkningarna som styr marknaden.
 

mha321

Medlem
Skulle bli mycket förvånad om curve gör något. Som sagts så är Sverige en liten del av curves underlag. Och Gbit är bara en del av curves tjänster. Och det är bara kunder som samlar till Eurobonus som påverkas (möjligen andra seb kort också senare).

De flesta jag känner i andra europeiska länder som använder curve gör det tex i första hand för att få ner priset på transaktioner i utländsk valuta, inte för Gbit...
 

intuition

Medlem
Ett sätt att förstå vad "curve tänker på" är att titta på vad de lyfter i sin marknadsföring. Själv bombarderas jag med pushar och mail om att jag ska "spara upp till 3%" genom att använda kortet utomlands.
Dvs det är vad de i stora drag vill få sina användare att göra. Om de själva tyckte det var viktigt att tjäna lojalitets-poäng på att flytta transaktioner till något visst kort under vissa datum skulle de väl ha pushat alla SAS MC 2x kampanj-datum? Om man tänker så blir det rätt klart att curve inte vet/bryr sig om EB-poäng.
 

imartin

Medlem
Om de själva tyckte det var viktigt att tjäna lojalitets-poäng på att flytta transaktioner till något visst kort under vissa datum skulle de väl ha pushat alla SAS MC 2x kampanj-datum? Om man tänker så blir det rätt klart att curve inte vet/bryr sig om EB-poäng.

Jag är 100% säker att du egentligen förstår att det är något de aldrig skulle kunna göra i sin marknadsföring, eftersom det alltid har funnits en risk att denna möjlighet försvinner – och det hade nog skett mycket tidigare, hade Curve direkt pushat denna del i sin egen kommunikation.

Klart Curve kan användas för olika ändamål. Men samtidigt så är det nog inte mycket där som rättfärdiger att man skaffar sig Black eller Metal, om inte för "points hacking". Dock är det precis de dyrare abonnemangen som Curve behöver sälja för att bevisa sin affärsmodell.

Jag tror Curve kommer framöver behöver satsa på att bli en försäljningskanal för externa kort- och banktjänster. Och det är något som de skulle kunna erbjuda SEB/SAS: Att de blir en affiliate, som marknadsför SAS MC kortet i Curve appen. Sådant skulle kunna vara del av ett samarbete där det kommer vara fortsatt möjligt att använda kort och tjäna poäng.

Dock tänker jag bara högt här. Jag anser inte att det är sannolikt att de kommer samarbeta. Men jag utesluter det inte helt iaf.
 

fcx

Medlem
Gbit-funktionen är nog mest tänkt till ifall att man råkat debitera fel kort, eller?
Spontant känns det mer som att tanken med det är ett sätt att rulla sin kredit över en längre period än att man ska optimera poängintjäning, och det kanske är det beteendet som SEB vill stävja? Har man två SEB-kort så kan man i praktiken slå ihop kredittiden på dem med GBIT, och låta SEB ta kostnaden för det.
 

hco

Medlem
Spontant känns det mer som att tanken med det är ett sätt att rulla sin kredit över en längre period än att man ska optimera poängintjäning,
Det tror jag. Vill minnas också att Curve skriver att mha Curve Fronted så kan man betala sin kortfaktura med ett annat kreditkort. Just för att rulla betalningen framåt.

GBIT kan användas liknande precis som du påpekar (på nivån enskild transaktion). Tror det är sånt som kreditkortsutgivarna tycker är sådär med Curve.
 
Toppen