Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Link

Medlem
Smart med en bas på ARN om vädret är dåligt på HEL eller vise versa, gör mycket för stabiliteten i nätverket.
 

AABack2ARN

Medlem
Kul.
Americans utbud från Miami är betydande - dock är (var?) det ingen rolig transferflygplats beroende på när man anländer. Situationen i passkontrollen kan vara kaotisk om man landar samtidigt som ett antal maskiner från Sydamerika och lite europeiska plan modell större. Nu var det några år sedan jag flög in i USA via Miami så det kan absolut ha ändrats.

Finnair flög från Arlanda till Manchester, Paris, Bryssel, Wien och Madrid. Tveksamt om det var samtidigt dock eller om de la ner en destination och bytte till en annan.
 

011430121

Medlem
Kul.
Americans utbud från Miami är betydande - dock är (var?) det ingen rolig transferflygplats beroende på när man anländer. Situationen i passkontrollen kan vara kaotisk om man landar samtidigt som ett antal maskiner från Sydamerika och lite europeiska plan modell större. Nu var det några år sedan jag flög in i USA via Miami så det kan absolut ha ändrats.

Finnair flög från Arlanda till Manchester, Paris, Bryssel, Wien och Madrid. Tveksamt om det var samtidigt dock eller om de la ner en destination och bytte till en annan.

Även CPH hade trafik från ARN, jag är lite osäker om även inte Milano hade trafik från ARN.
ARN-CPH delade man med Mærsk serverades varm mat i C kabinen. Det företag jag var anställd i då kunde vissa dagar skicka 10 personer till CPH och nästan lika många åkte CPH-ARN på morgonen, vill minnas att vi hade något som kallades buntbiljetter som köptes i 200 poster i C till tur och retur priset av 1995 SEK, gällde då även på Mærsk de var tider blev guld på AY ganska fort.
 

Palazzi

Medlem
Även CPH hade trafik från ARN, jag är lite osäker om även inte Milano hade trafik från ARN.
ARN-CPH delade man med Mærsk serverades varm mat i C kabinen. Det företag jag var anställd i då kunde vissa dagar skicka 10 personer till CPH och nästan lika många åkte CPH-ARN på morgonen, vill minnas att vi hade något som kallades buntbiljetter som köptes i 200 poster i C till tur och retur priset av 1995 SEK, gällde då även på Mærsk de var tider blev guld på AY ganska fort.

Ja, det stämmer! Den linjen fanns t.o.m. år 2000, i konkurrens med både Alitalia och SAS. Man flög med en MD82.

År 2000 flög man till/från Arlanda:
Milano
Manchester
Helsingfors
Madrid
Dublin
Bergen
Oslo
Malaga
Bryssel
Åbo
Tammerfors
Vasa

1998/1999 var det 20 linjer totalt. 2002-2003 var det bara fåtalet kvar, men det var ju då man köpte Reguljair och skapade Fly Nordic.
 
Last edited:

Åbobo

Medlem
Oftast var det nonstop från Helsingfors till Europa på morgonen och tillbaka på kvällen. De opopulärä dagsflyg till Europa och tillbaka flögs via Arlanda. Före koronautbrott var ju de tidigare opopulärä flygen proppfulla (transit passagerare t/fr Asien. Så kan det utveckla sej.
 

Yoghurt

Medlem
Finnair flyger ju redan idag till Asien med personal som inte är finsk. När jag flög till Hong Kong med dom innan pandemin var det en salig blandning nationaliteter och de flesta var från Spanien eller något land i Asien. Såg inte till en enda finsk i besättningen även om jag gissar att några fanns ombord.

Gissar att det blir något liknande från Sverige.
Kauppalehti, motsvarighet till Dagens Industri, skrev om detta imorse: Finnair löysi ratkaisun torpattuihin kaukolentoihin - uudet suorat lennot Tukholmasta Thaimaahan ja Miamiin työllistävät noin 270 Suomessa | Kauppalehti

Enligt Finnairs egna utsago var målet att flygen skulle flygas av deras egna personal. Däremot tillåter inte kollektivavtalen att Finnair opererar flyg från annan bas än Helsingfors. Därför försökte man förhandla en tillfällig justering av kollektivavtalen gällande bland annat vilotider och positioneringsflyg. För piloternas del har man lyckats med detta och flygen kommer flygas av Finnairs egna piloter, men liknande justeringar har man inte lyckats förhandla för kabinpersonalens del. Kabinpersonalen kommer därför förses av Airpro istället som enligt min uppfattning verkar vara ett bemanningsföretag.

Intressant nog kan tydligen Finnairs permitterade kabinpersonal tillfälligt söka arbete hos Airpro med möjlighet att återgå till sin ordinarie anställning vid Finnair senare.

Upplägget kommer skapa runt 270 finska arbetsplatser, varav 100 hos Finnair.
 
Toppen