Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

jacoph

Medlem
Visst hade Finnair en bas på Arlanda under 90-talet också? Och flög typ till Boston från Skavsta en tid?
 

Senator

Moderator
Jätteintressant och jag delar @Agö analys:
1. Turistmarknaden kommer igång först
2. Det finns en överkapacitet som kan användas
3. Rutterna kräver inte dagliga avgångar för målgruppen

Den fasta kostnaden för flottan måste betalas så set den i produktion.

Det som är mer spännande är om detta överlever längre än W21-22 tabellen om affärsresande kommer igång igen under S22. Då finns säker mer lukrativa rutter att använda kapitalet.

ARN-MIA borde ingå i OneWorld North-Atlantic JV och därmed borde få Iberia, British och American prefix.
 

Palazzi

Medlem
Kul! Man hade ju FlyNordic i 4 år, 2003-2007 (man köpte Reguljair) med Arlanda-bas.
De hade rätt många linjer och var åtminstone Oneworld affiliate.

Roligt att de satsas men finns såklart en rätt stor risk att det inte blir så långvarigt om man baserar det på ”chartertrafik”. Det är ju en nisch intressant för bolag med betydligt lägre kostnadsbas, och visar det sig att Finnairs projekt är lyckosamt så kommer ju andra försöka kapitalisera (Norwegian 2.0).

Jag tror att det kommer att hänga på om Finnair, innan affärsresenärernas återkomst, hinner expandera till linjer av mer reguljär karaktär. Isf har man väl en chans att kapitalisera på SAS centralisering till Köpenhamn. SAS inrikesflyg, såsom matartrafik, är dock fortsatt en USP.
 
Toppen