Ja, MÅNGA skulle bli guld eller diamant. Å andra sidan är det personer som kanske reser 1-2 gånger om året så det hade ju inte fyllt loungerna misstänker jag.
Om man istället jämför en som nätt och jämnt uppnår guld på ett par business-flygningar om året med en som flyger 4 flighter i veckan och har diamant ett par gånger om året... Den ena får ett par loungebesök för statusen, den andra får hundratals besök. Det jag menar är att det året med status kommer generera ett fåtal loungebesök och antal besök per status-period kommer sannolikt blir långt lägre än de flesta som har guld/diamant idag.
Så jag skulle nog inte tro att själva värdet av förmånerna man har som guld/diamant idag skulle minska (väldans ökad trängsel mm). Det som skulle minska är väl möjligen den upplevda känslan av status, eller att vara lite förmer än andra.
Jo, det blir ett problem. För loungen blir alltid full och det är svårt att hitta sittplats. Det blir stimmigt och stökigt när grabbarna grus ska tömma baren innan de åker till Alicante. Det blir stök i säkerhetskontrollen därför att farbror Olle som inte har flugit sen förra året har hunnit glömma att man ska ta av sig bälte, lägga vätskorna för sig och ta ut ipaden ur väskan. Det blir köer i boardingen därför att Maj-Britt inte förstår varför hon inte kan borda först denna gången då det gick så bra sist.
Så jo, låt säga att det kanske blir 10-15 pax mer med status på varje flyg. Alla de ska in i loungen, genom säkerhetskontroll osv. Det blir en del folk. Det är inte de resenärerna som ska premieras, det är de som reser frekvent. Nu har jag nästan slutat flyga SAS, men sist jag gjorde det klagade purser på mängden diamanter ombord. Det tog lång tid för serveringsvagnen att ta sig igenom planet.
Jag noterar att nästan alla önskemål i denna tråd är av karaktären hur man ska få så mycket gratis som möjligt utan att behöva betala för det. Allt från guldstatus som passar individuella resmönster till gräddfil för just mig. Det är ju inte så flygbolagens bonusprogram fungerar. De är incitament för konsumenten. Det måste finnas något att sträva efter och belöna de som reser mest. Det är incitament för att välja just det flygbolaget framför andra där det finns konkurrens. Där det inte finns konkurrens, så finns det inga incitament heller - där kan man ha höga priser för kunder är låsta.
Därför kommer man aldrig kunna ge bort incitamentsprogrammets värde, utan att man samtidigt sänker värdet på incitamentet. Värdet på fast track sjunker när det är kö där. Värdet på loungen sjunker när det är fullt eller utbudet minskar. Värdet på prioboarding försvinner helt när det är fler som har prio än vanlig boarding.
Vad tror ni själva kommer hända när det finns så många SAS Guld for life-kunder att det blir trängselproblem i loungerna på grund av dem och de blir kraftigt kostnadsdrivande för SAS när guldfolket inte längre flyger SAS utan nyttjar lounger från Lufthansa etc och som varken genererar särskilt mycket pengar för Lufthansa eller SAS? Förr eller senare kommer en devalvering av programmet som heter duga, jag tror personligen det blir att SAS Guld inte längre kvalificerar för Star Alliance Gold.
Hur som helst, tråden handlar om förbättringsförslag och jag skulle önska mig bättre efterlevnad av de förmåner som finns för statuspax. Se till att man inte kan tränga sig i boardingkön. Se till att prioväskorna kommer först. Förkorta svarstiden i telefon för de olika statusnivåerna. Bättre bemötande ombord, det vill säga att personalen håller koll och man slipper påpeka att man faktiskt får en gratis dricka.
Kort sagt - jag vill att flygbolaget håller vad de lovar och vad de sålt. Fungerar allt det, så blir det en behaglig resa.