Senaste nytt

Förbättringsförslag som skulle göra flygresan ännu bättre?

Ancistrus

Medlem
Antar att man ser alla förbättringsförslag ur eget perspektiv. Här är några saker jag retar mig på.

- Se till att det inte är helt fullt i Plus/Business

Såg sist jag åkte SAS en familj (en vuxen plus två barn) som åkte plus och hade fått platser på olika rader, och fick försöka förhandla med andra passagerare om att flytta sig, vilket till slut gick men svårt då alla platser var upptagna. Inte värdigt en premiumprodukt.

-Sätt inte prio-lappar på bagage om man inte lever upp till det.

- Låt poängintjäning vara bättre kopplad till biljettpris.

SAS billigaste biljett ger oftast uselt med poäng. Helt ok om den köpts billigt under kampanj. Inte lika ok om den köpts dyrt några få dagar innan avgång och företagspolicy kräver att du köper billigaste biljetten.
 

ulagun

Medlem
Så den stora skillnaden är att du vill avskaffa den årliga tidsperioden och ersätta med en slags kumulativ process? Kan förstå dig, men det leder ju då ofrånkomligen till en inflation i statusnivåer (allt annat lika, dvs om de inte fördubblar eller tripplar loungerna samtidigt).

Instämmer. Gäller inte bara loungerna utan även *A/gold check-in, prioboarding mm. Redan nu kaotiskt där SAS flyger till turistdestinationer.
Dessutom har ju SAS redan utsträckt lojalitetsprogram för trogna kunder med Gold for life. Som jag nu +70 år verkligen uppskattar, men efter många kämpiga oglamorösa års resande.
Slutligen, som jag säger till vänner/ bekanta när vi reser tillsammans och de lite på skämt/allvar påpekar detta med våra loungebesök mm.
Bara kosta på sig plus/businessbiljett så öppnas porten till paradiset ...
Lite OT undrar jag om det finns några gemensamma regler inom *A bolagen vad gäller bolagens förmåner ang.lojalitetsprogram mm.
 

Hachans

Medlem
Ja, MÅNGA skulle bli guld eller diamant. Å andra sidan är det personer som kanske reser 1-2 gånger om året så det hade ju inte fyllt loungerna misstänker jag.

Om man istället jämför en som nätt och jämnt uppnår guld på ett par business-flygningar om året med en som flyger 4 flighter i veckan och har diamant ett par gånger om året... Den ena får ett par loungebesök för statusen, den andra får hundratals besök. Det jag menar är att det året med status kommer generera ett fåtal loungebesök och antal besök per status-period kommer sannolikt blir långt lägre än de flesta som har guld/diamant idag.

Så jag skulle nog inte tro att själva värdet av förmånerna man har som guld/diamant idag skulle minska (väldans ökad trängsel mm). Det som skulle minska är väl möjligen den upplevda känslan av status, eller att vara lite förmer än andra.

Jo, det blir ett problem. För loungen blir alltid full och det är svårt att hitta sittplats. Det blir stimmigt och stökigt när grabbarna grus ska tömma baren innan de åker till Alicante. Det blir stök i säkerhetskontrollen därför att farbror Olle som inte har flugit sen förra året har hunnit glömma att man ska ta av sig bälte, lägga vätskorna för sig och ta ut ipaden ur väskan. Det blir köer i boardingen därför att Maj-Britt inte förstår varför hon inte kan borda först denna gången då det gick så bra sist.

Så jo, låt säga att det kanske blir 10-15 pax mer med status på varje flyg. Alla de ska in i loungen, genom säkerhetskontroll osv. Det blir en del folk. Det är inte de resenärerna som ska premieras, det är de som reser frekvent. Nu har jag nästan slutat flyga SAS, men sist jag gjorde det klagade purser på mängden diamanter ombord. Det tog lång tid för serveringsvagnen att ta sig igenom planet.

Jag noterar att nästan alla önskemål i denna tråd är av karaktären hur man ska få så mycket gratis som möjligt utan att behöva betala för det. Allt från guldstatus som passar individuella resmönster till gräddfil för just mig. Det är ju inte så flygbolagens bonusprogram fungerar. De är incitament för konsumenten. Det måste finnas något att sträva efter och belöna de som reser mest. Det är incitament för att välja just det flygbolaget framför andra där det finns konkurrens. Där det inte finns konkurrens, så finns det inga incitament heller - där kan man ha höga priser för kunder är låsta.

Därför kommer man aldrig kunna ge bort incitamentsprogrammets värde, utan att man samtidigt sänker värdet på incitamentet. Värdet på fast track sjunker när det är kö där. Värdet på loungen sjunker när det är fullt eller utbudet minskar. Värdet på prioboarding försvinner helt när det är fler som har prio än vanlig boarding.

Vad tror ni själva kommer hända när det finns så många SAS Guld for life-kunder att det blir trängselproblem i loungerna på grund av dem och de blir kraftigt kostnadsdrivande för SAS när guldfolket inte längre flyger SAS utan nyttjar lounger från Lufthansa etc och som varken genererar särskilt mycket pengar för Lufthansa eller SAS? Förr eller senare kommer en devalvering av programmet som heter duga, jag tror personligen det blir att SAS Guld inte längre kvalificerar för Star Alliance Gold.

Hur som helst, tråden handlar om förbättringsförslag och jag skulle önska mig bättre efterlevnad av de förmåner som finns för statuspax. Se till att man inte kan tränga sig i boardingkön. Se till att prioväskorna kommer först. Förkorta svarstiden i telefon för de olika statusnivåerna. Bättre bemötande ombord, det vill säga att personalen håller koll och man slipper påpeka att man faktiskt får en gratis dricka.

Kort sagt - jag vill att flygbolaget håller vad de lovar och vad de sålt. Fungerar allt det, så blir det en behaglig resa.
 

Mikeswede

Medlem
Tycker vi korar citatet nedan till 2022.s bästa inlägg. En mycket bra beskrivning om hur det tyvärr fungerar ibland samt hur man (jag) förväntar mig att det skall vara !! Man får vad man betalar för .

Jo, det blir ett problem. För loungen blir alltid full och det är svårt att hitta sittplats. Det blir stimmigt och stökigt när grabbarna grus ska tömma baren innan de åker till Alicante. Det blir stök i säkerhetskontrollen därför att farbror Olle som inte har flugit sen förra året har hunnit glömma att man ska ta av sig bälte, lägga vätskorna för sig och ta ut ipaden ur väskan. Det blir köer i boardingen därför att Maj-Britt inte förstår varför hon inte kan borda först denna gången då det gick så bra sist.

Så jo, låt säga att det kanske blir 10-15 pax mer med status på varje flyg. Alla de ska in i loungen, genom säkerhetskontroll osv. Det blir en del folk. Det är inte de resenärerna som ska premieras, det är de som reser frekvent. Nu har jag nästan slutat flyga SAS, men sist jag gjorde det klagade purser på mängden diamanter ombord. Det tog lång tid för serveringsvagnen att ta sig igenom planet.

Jag noterar att nästan alla önskemål i denna tråd är av karaktären hur man ska få så mycket gratis som möjligt utan att behöva betala för det. Allt från guldstatus som passar individuella resmönster till gräddfil för just mig. Det är ju inte så flygbolagens bonusprogram fungerar. De är incitament för konsumenten. Det måste finnas något att sträva efter och belöna de som reser mest. Det är incitament för att välja just det flygbolaget framför andra där det finns konkurrens. Där det inte finns konkurrens, så finns det inga incitament heller - där kan man ha höga priser för kunder är låsta.

Därför kommer man aldrig kunna ge bort incitamentsprogrammets värde, utan att man samtidigt sänker värdet på incitamentet. Värdet på fast track sjunker när det är kö där. Värdet på loungen sjunker när det är fullt eller utbudet minskar. Värdet på prioboarding försvinner helt när det är fler som har prio än vanlig boarding.

Vad tror ni själva kommer hända när det finns så många SAS Guld for life-kunder att det blir trängselproblem i loungerna på grund av dem och de blir kraftigt kostnadsdrivande för SAS när guldfolket inte längre flyger SAS utan nyttjar lounger från Lufthansa etc och som varken genererar särskilt mycket pengar för Lufthansa eller SAS? Förr eller senare kommer en devalvering av programmet som heter duga, jag tror personligen det blir att SAS Guld inte längre kvalificerar för Star Alliance Gold.

Hur som helst, tråden handlar om förbättringsförslag och jag skulle önska mig bättre efterlevnad av de förmåner som finns för statuspax. Se till att man inte kan tränga sig i boardingkön. Se till att prioväskorna kommer först. Förkorta svarstiden i telefon för de olika statusnivåerna. Bättre bemötande ombord, det vill säga att personalen håller koll och man slipper påpeka att man faktiskt får en gratis dricka.

Kort sagt - jag vill att flygbolaget håller vad de lovar och vad de sålt. Fungerar allt det, så blir det en behaglig resa.
 

trekker

Medlem
Vad tror ni själva kommer hända när det finns så många SAS Guld for life-kunder att det blir trängselproblem i loungerna på grund av dem och de blir kraftigt kostnadsdrivande för SAS när guldfolket inte längre flyger SAS utan nyttjar lounger från Lufthansa etc och som varken genererar särskilt mycket pengar för Lufthansa eller SAS? Förr eller senare kommer en devalvering av programmet som heter duga, jag tror personligen det blir att SAS Guld inte längre kvalificerar för Star Alliance Gold.
Det finns väl bara ett alternativ och det är ju att Diamond ger Star Alliance Gold och Gold blir nya Silvret. Kanske att SAS fortsätter låta SAS Gold komma in i de egna loungerna, men inte i Star Alliance lounger.
 

Hachans

Medlem
Det finns väl bara ett alternativ och det är ju att Diamond ger Star Alliance Gold och Gold blir nya Silvret. Kanske att SAS fortsätter låta SAS Gold komma in i de egna loungerna, men inte i Star Alliance lounger.

Ja, det är det jag tror kommer hända så småningom. När tillräckligt många köpt onödigt dyra flyg hos SAS enbart för att uppnå guld i flera år.
 

ulagun

Medlem
Det finns väl bara ett alternativ och det är ju att Diamond ger Star Alliance Gold och Gold blir nya Silvret. Kanske att SAS fortsätter låta SAS Gold komma in i de egna loungerna, men inte i Star Alliance lounger.

Upprepar min fråga från tidigare inlägg.
*A har 90 tal anställda i Schweiz. Vilken befogenhet/uppgift har dessa för att gemensamma förmåner/regler ska gälla mellan bolagen
Hur stor handlingsfrihet har tex SAS att ge förmåner på bekostnad av LH gruppen?
Eller bara,jämför Egypt air service med Singspore airlines. Flugit med båda är som natt och dag.
Skulle själv gärna se bättre gemensam policy, serviceutbud .mm inom alliansen
 

pep

Medlem
Upprepar min fråga från tidigare inlägg.
*A har 90 tal anställda i Schweiz. Vilken befogenhet/uppgift har dessa för att gemensamma förmåner/regler ska gälla mellan bolagen
Hur stor handlingsfrihet har tex SAS att ge förmåner på bekostnad av LH gruppen?
Eller bara,jämför Egypt air service med Singspore airlines. Flugit med båda är som natt och dag.
Skulle själv gärna se bättre gemensam policy, serviceutbud .mm inom alliansen
Enig. Og dog:
Fuldstaendig synkronisering vil oedelaegge flyselskabernes personality og interne konkurrence-muligheder. Egypt Air har en stor fordel sml. med SQ, nemlig prisen ! Kan ofte rejse med Egypt Air fra CPH til BKK i Business til omtrent samme pris som for SQ i economy? Alle *A selskaber hytter deres egne FF's foerst. Til tider synes alliancen at vaere mere pro-forma end reel?
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Jo, det blir ett problem. För loungen blir alltid full och det är svårt att hitta sittplats. Det blir stimmigt och stökigt när grabbarna grus ska tömma baren innan de åker till Alicante. Det blir stök i säkerhetskontrollen därför att farbror Olle som inte har flugit sen förra året har hunnit glömma att man ska ta av sig bälte, lägga vätskorna för sig och ta ut ipaden ur väskan. Det blir köer i boardingen därför att Maj-Britt inte förstår varför hon inte kan borda först denna gången då det gick så bra sist.

Så jo, låt säga att det kanske blir 10-15 pax mer med status på varje flyg. Alla de ska in i loungen, genom säkerhetskontroll osv. Det blir en del folk. Det är inte de resenärerna som ska premieras, det är de som reser frekvent. Nu har jag nästan slutat flyga SAS, men sist jag gjorde det klagade purser på mängden diamanter ombord. Det tog lång tid för serveringsvagnen att ta sig igenom planet.

Jag noterar att nästan alla önskemål i denna tråd är av karaktären hur man ska få så mycket gratis som möjligt utan att behöva betala för det. Allt från guldstatus som passar individuella resmönster till gräddfil för just mig. Det är ju inte så flygbolagens bonusprogram fungerar. De är incitament för konsumenten. Det måste finnas något att sträva efter och belöna de som reser mest. Det är incitament för att välja just det flygbolaget framför andra där det finns konkurrens. Där det inte finns konkurrens, så finns det inga incitament heller - där kan man ha höga priser för kunder är låsta.

Därför kommer man aldrig kunna ge bort incitamentsprogrammets värde, utan att man samtidigt sänker värdet på incitamentet. Värdet på fast track sjunker när det är kö där. Värdet på loungen sjunker när det är fullt eller utbudet minskar. Värdet på prioboarding försvinner helt när det är fler som har prio än vanlig boarding.

Vad tror ni själva kommer hända när det finns så många SAS Guld for life-kunder att det blir trängselproblem i loungerna på grund av dem och de blir kraftigt kostnadsdrivande för SAS när guldfolket inte längre flyger SAS utan nyttjar lounger från Lufthansa etc och som varken genererar särskilt mycket pengar för Lufthansa eller SAS? Förr eller senare kommer en devalvering av programmet som heter duga, jag tror personligen det blir att SAS Guld inte längre kvalificerar för Star Alliance Gold.

Hur som helst, tråden handlar om förbättringsförslag och jag skulle önska mig bättre efterlevnad av de förmåner som finns för statuspax. Se till att man inte kan tränga sig i boardingkön. Se till att prioväskorna kommer först. Förkorta svarstiden i telefon för de olika statusnivåerna. Bättre bemötande ombord, det vill säga att personalen håller koll och man slipper påpeka att man faktiskt får en gratis dricka.

Kort sagt - jag vill att flygbolaget håller vad de lovar och vad de sålt. Fungerar allt det, så blir det en behaglig resa.

Håller med. Om flygbolagen kan fixa att regelbundet leva upp till det de lovat, och det jag köpt, så skulle jag inte kräva så mycket mer. Känslan av att behöva värma upp inför en strid innan varje boarding för att kunna använda prioboardingen är något jag vill kunna slippa.
 
Toppen