Senaste nytt

Förbättringsförslag som skulle göra flygresan ännu bättre?

TomJ

Medlem
Förstår inte riktigt vad som vore bättre än nu med det förslag du har gällande villkor för silver/guld etc. Du får ju redan idag den nya nivån när du når den och behåller den först perioden ut, sedan ett helt år, sedan 3 mån till?

Skillnaden vore att du sparar ihop poängen till Guld på mer än ett år. Alltså, om jag drar ihop till guld varje år förblir jag guld. Men mina föräldrar som flyger klart mer sällan kommer aldrig ens upp i silver. Men hade de fått tid på sig hade de kanske dragit ihop till ett års silver på en 5-6 år. Och 5-6 år till så hade de fått guld. Sen hade de bara fått behålla det ett år åt gången men de hade fått lite status som tack för lång och trogen tjänst.

Det ska ju tilläggas att poängen man tjänar in dessutom löper ut så om de på dessa säg 10 år totalt har dragit in 45 000 poäng var så har hälften redan gått ut, så de kommer aldrig någonsin dra ihop tillräckligt för en USA-resa eller liknande.
 

trekker

Medlem
Skillnaden vore att du sparar ihop poängen till Guld på mer än ett år. Alltså, om jag drar ihop till guld varje år förblir jag guld. Men mina föräldrar som flyger klart mer sällan kommer aldrig ens upp i silver. Men hade de fått tid på sig hade de kanske dragit ihop till ett års silver på en 5-6 år. Och 5-6 år till så hade de fått guld. Sen hade de bara fått behålla det ett år åt gången men de hade fått lite status som tack för lång och trogen tjänst.

Det ska ju tilläggas att poängen man tjänar in dessutom löper ut så om de på dessa säg 10 år totalt har dragit in 45 000 poäng var så har hälften redan gått ut, så de kommer aldrig någonsin dra ihop tillräckligt för en USA-resa eller liknande.
Det där tycker jag är en dålig ide, men att poäng som överskrider statusen man når till skulle kunna rulla över till nästa år och ge en bra start på nästa års jakt. Detta skulle iallafall göra att det fortfarande var meningsfullt att fortsätta flyga med ett visst bolag även om man redan nått sin målstatus.
 

Rickard_O

Medlem
6. Jag förstår att degen ska in, men måste priserna på en läsk, öl eller en tråkig macka bakom säkerhetskontrollen vara i nivå med minibaren på hotell i Monte Carlo?
Nu var det länge sen jag betala för en öl men tycker mig se det stup i kvarten på sociala medier att folk betalar 120:- för en 75cl's öl och tycker det är hutlöst.
Det literpriset skulle jag kalla ganska konkurrenskraftigt i Stockholm, verkar ju inte vara ett jätteproblem för majoriteten människor (rika som "fattiga") att betala detta med tanke på att dom gör det.
 

Sir Lemon

Medlem
Skillnaden vore att du sparar ihop poängen till Guld på mer än ett år. Alltså, om jag drar ihop till guld varje år förblir jag guld. Men mina föräldrar som flyger klart mer sällan kommer aldrig ens upp i silver. Men hade de fått tid på sig hade de kanske dragit ihop till ett års silver på en 5-6 år. Och 5-6 år till så hade de fått guld. Sen hade de bara fått behålla det ett år åt gången men de hade fått lite status som tack för lång och trogen tjänst.

Det ska ju tilläggas att poängen man tjänar in dessutom löper ut så om de på dessa säg 10 år totalt har dragit in 45 000 poäng var så har hälften redan gått ut, så de kommer aldrig någonsin dra ihop tillräckligt för en USA-resa eller liknande.
Så den stora skillnaden är att du vill avskaffa den årliga tidsperioden och ersätta med en slags kumulativ process? Kan förstå dig, men det leder ju då ofrånkomligen till en inflation i statusnivåer (allt annat lika, dvs om de inte fördubblar eller tripplar loungerna samtidigt).
 

Taggen

Medlem
Skillnaden vore att du sparar ihop poängen till Guld på mer än ett år. Alltså, om jag drar ihop till guld varje år förblir jag guld. Men mina föräldrar som flyger klart mer sällan kommer aldrig ens upp i silver. Men hade de fått tid på sig hade de kanske dragit ihop till ett års silver på en 5-6 år. Och 5-6 år till så hade de fått guld. Sen hade de bara fått behålla det ett år åt gången men de hade fått lite status som tack för lång och trogen tjänst.

Det ska ju tilläggas att poängen man tjänar in dessutom löper ut så om de på dessa säg 10 år totalt har dragit in 45 000 poäng var så har hälften redan gått ut, så de kommer aldrig någonsin dra ihop tillräckligt för en USA-resa eller liknande.
Leder inte detta till att alla som mer eller mindre alla som flyger får status så småningom? Snacka om att urvattna värdet. Det här med status är ingen rättighet utan ett incitament som flygbolagen använder sig av för att få upp sina intäkter men även cashflow på betydligt kortare sikt än vad det tar dina föräldrar att nå Silver och Guld. Sedan om det tar sådan tid att dra in statusen kan man undra vad de skall med den till sedan? De flyger ju liksom knappt något. Sedan betyder inte lång och trogen tjänst någonting för ett flygbolag utan vad som betyder något är hur mycket du spenderar.
 

Taggen

Medlem
Tror du missar min poäng. Men jag lämnar det där.
(För ett tag sedan kunde man få SAS-poäng på flygbussen, det kan man inte längre, vilket gör att jag prioriterar SL till Märsta i stället numera.

Mitt förslag är alltså ett Swedavia-rewardskort som skulle ge poäng på flygbussen i Malmö, poäng på tidningen i Malmö, poäng på ölen och burgaren under mellanlandningen på Arland, och poäng på flygbussen i Luleå. Jag har inte blandat in Taxfree, men köpte man det så skulle man få poäng där med.
Ok, men är inte poäng oftast förknippat med någon form av lojalitetsprogram för att främja spendering på en viss produkt framför en annan? Jag ser inte varför t.ex. Swedavia skulle införa detta på Arlanda då det inte finns något direkt val. Det är inte direkt så att Arlanda konkurrerar med Kastrup om man bor i Stockholm eller att Swedavia skulle ha någon konkurrent. Det låter mer som du vill ha poäng så fort du reser någonstans och jag har svårt att se vad Swedavia vinner på detta.
 
Skillnaden vore att du sparar ihop poängen till Guld på mer än ett år. Alltså, om jag drar ihop till guld varje år förblir jag guld. Men mina föräldrar som flyger klart mer sällan kommer aldrig ens upp i silver. Men hade de fått tid på sig hade de kanske dragit ihop till ett års silver på en 5-6 år. Och 5-6 år till så hade de fått guld. Sen hade de bara fått behålla det ett år åt gången men de hade fått lite status som tack för lång och trogen tjänst.

Det är en ganska spännande modell du föreslår, där i stort sett alla som är kunder under en längre tid får prova på alla högre statusar någon gång ibland, men bara ett kort tag (1 år + grace). Men, som andra påtalat, så skulle det innebära en rejäl utvattning av statusvärdet då väldigt mycket fler får hög status.

Idag får den som tjänar 90000 poäng på ett år diamant. Det är X personer.
I din modell skulle alla som tjänar 9000 poäng per år bli diamant efter 10:e år. Det skulle vara Y personer.

Jag är fullkomligt övertygad om att Y är betydligt mer än 10*X.

Modellen är intressant, då det skulle ge väldigt många människor en "taste of the good life", och därmed kanske ett incitament att nå en hög nivå igen. Men jag tror att det är för långa tidsperioder involverade; den som efter 10-15 år når diamant får njuta ett år, men har knappast ett stort incitament att flyga SAS igen för att kanske nå diamant på nytt, när det ligger så väldigt långt i framtiden. Troligtvis skulle konsekvensen av urvattningen vara mycket större.

Personligen skulle jag tycka att roll-over-modellen vore bättre (om du tjänar 55000 poäng, men behöver 45000 för att bli guld, börjar du nästa år med 10000). Det skulle också innebära en urvattning då det blir enklare att nå höga nivåer (den som varje år tjänar 40000 poäng når guld vartannat år), men inte lika kraftig.
 

TomJ

Medlem
Det är en ganska spännande modell du föreslår, där i stort sett alla som är kunder under en längre tid får prova på alla högre statusar någon gång ibland, men bara ett kort tag (1 år + grace). Men, som andra påtalat, så skulle det innebära en rejäl utvattning av statusvärdet då väldigt mycket fler får hög status.

Idag får den som tjänar 90000 poäng på ett år diamant. Det är X personer.
I din modell skulle alla som tjänar 9000 poäng per år bli diamant efter 10:e år. Det skulle vara Y personer.

Jag är fullkomligt övertygad om att Y är betydligt mer än 10*X.

Modellen är intressant, då det skulle ge väldigt många människor en "taste of the good life", och därmed kanske ett incitament att nå en hög nivå igen. Men jag tror att det är för långa tidsperioder involverade; den som efter 10-15 år når diamant får njuta ett år, men har knappast ett stort incitament att flyga SAS igen för att kanske nå diamant på nytt, när det ligger så väldigt långt i framtiden. Troligtvis skulle konsekvensen av urvattningen vara mycket större.

Personligen skulle jag tycka att roll-over-modellen vore bättre (om du tjänar 55000 poäng, men behöver 45000 för att bli guld, börjar du nästa år med 10000). Det skulle också innebära en urvattning då det blir enklare att nå höga nivåer (den som varje år tjänar 40000 poäng når guld vartannat år), men inte lika kraftig.

Ja, MÅNGA skulle bli guld eller diamant. Å andra sidan är det personer som kanske reser 1-2 gånger om året så det hade ju inte fyllt loungerna misstänker jag.

Om man istället jämför en som nätt och jämnt uppnår guld på ett par business-flygningar om året med en som flyger 4 flighter i veckan och har diamant ett par gånger om året... Den ena får ett par loungebesök för statusen, den andra får hundratals besök. Det jag menar är att det året med status kommer generera ett fåtal loungebesök och antal besök per status-period kommer sannolikt blir långt lägre än de flesta som har guld/diamant idag.

Så jag skulle nog inte tro att själva värdet av förmånerna man har som guld/diamant idag skulle minska (väldans ökad trängsel mm). Det som skulle minska är väl möjligen den upplevda känslan av status, eller att vara lite förmer än andra.
 
Ja, MÅNGA skulle bli guld eller diamant. Å andra sidan är det personer som kanske reser 1-2 gånger om året så det hade ju inte fyllt loungerna misstänker jag.

Risken är väl att flygen fylls (som i, det finns några per flyg) av tillfälliga Diamond som ropar in "10 stycken gin och tonic, tack" från billigaste ekonomisätena, för att maxa värdet på sin enda resa under diamant-året. Och hur diferentierar man då den som VERKLIGEN reser mycket, som blir Diamond varje år? Finns det inte ett värde i att det existerar en sådan differentiering?
 

Sir Lemon

Medlem
Ja, MÅNGA skulle bli guld eller diamant. Å andra sidan är det personer som kanske reser 1-2 gånger om året så det hade ju inte fyllt loungerna misstänker jag.

Om man istället jämför en som nätt och jämnt uppnår guld på ett par business-flygningar om året med en som flyger 4 flighter i veckan och har diamant ett par gånger om året... Den ena får ett par loungebesök för statusen, den andra får hundratals besök. Det jag menar är att det året med status kommer generera ett fåtal loungebesök och antal besök per status-period kommer sannolikt blir långt lägre än de flesta som har guld/diamant idag.

Så jag skulle nog inte tro att själva värdet av förmånerna man har som guld/diamant idag skulle minska (väldans ökad trängsel mm). Det som skulle minska är väl möjligen den upplevda känslan av status, eller att vara lite förmer än andra.
Där har du faktiskt en poäng.
 
Toppen