Senaste nytt

Förbättringsförslag som skulle göra flygresan ännu bättre?

I samband med pandemin började flygindustrin jobba intensivt med att förbättra passagerarnas upplevelser ombord. Vi har sett mycket nya lösningar och innovationer de senaste åren, men det känns fortfarande som att det finns vissa förbättringar som kan göras.

Om ni får tänka fritt, vad ser ni att flygbolagen kan göra för förbättringar för att din upplevelse under flygresan ska bli ännu bättre? Spontana idéer?
 

Davvelavve

Medlem
I samband med pandemin började flygindustrin jobba intensivt med att förbättra passagerarnas upplevelser ombord. Vi har sett mycket nya lösningar och innovationer de senaste åren, men det känns fortfarande som att det finns vissa förbättringar som kan göras.

Om ni får tänka fritt, vad ser ni att flygbolagen kan göra för förbättringar för att din upplevelse under flygresan ska bli ännu bättre? Spontana idéer?
Är det en del av ditt skolarbete?

Pandemin har ju för övrigt gjort upplevelsen ombord sämre, munskydd, prio boarding, servering osv.
 

MrRob

Medlem
I samband med pandemin började flygindustrin jobba intensivt med att förbättra passagerarnas upplevelser ombord. [..]

Det är ingenting jag håller med om. Att de förändrat saker för att överleva under en pandemi är till viss del sant men att påbörja ett jobb för att förbättra upplevelsen ombord under pandemin? Det tycker i alla fall inte jag är en korrekt beskrivning av vad som pågått i drygt två år.
 

Ping

Medlem
Är detta exjobb? :)
KÖER, borde finnas en maxtid för rimlig tid i köer (security, checkin)
 

TomJ

Medlem
Mitt största problem med att resa med flyg är allt runt omkring.

1. Ta sig till flygplatsen. Antingen ställer man bilen på närmsta station och tar tåget till CPH, eller till Lund/Malmö och trixar sig sedan vidare till Sturup med flygbuss (för vanliga kollektivtrafik kan av någon anledning väldigt sällan gå till flygplatser). Här riskerar jag inbrott i bilen innan jag kommer hem igen, eller så får man bara stå där 24h, eller så är det dyrt som f-n.
Alternativt kör jag till flygplatsen som är smidigt och bra, men får betala dyrt för öresundsbron (för den måste man tydligen ta svinigt betalt för). Kombinera det med svindyr parkering.

2. Gaten. Detta är ett lotteri. Ena gången har man 5 minuter från att man går in på flygplatsen tills att man står vid gate. Andra gången tar det 45 minuter. Säkerhetskontroller i kombination med vilken gate man får spelar stor roll. Info om detta i app hade varit bra, gärna långt i förväg så man kan planera 1 efter gaten och säkerhetskontroll.

3. Fortsätt med prio boarding! Den som betalar mer ska ha fördelen att komma på först, få sin väska på hyllan osv.

4. På flygplan med toaletter fram och bak... Stäng av gången! Är det något som förstör för de som betalt mest och sitter längst fram så är det folk som står och hänger på sätena i gången för att gå på toa. Och sen ska föregående avträdare tränga sig förbi nästa i kön och mellanlandar byken i ansiktet på de som sitter längs gången...

Men men, det värsta är nr1 tycker jag. Att det ska ta längre tid, ork och pengar att ta sig till flygplatsen än det gör att sen flyga till Luleå är inge vidare. Istället för extra dyra flygbussar borde flygbolag/flygplatser/regioner satsa på att folk kan ta sig dit på ett billigt och effektivt sätt. Finns inget bättre än att hoppa på lokalbussen i Luleå, betala några tior och vips är man på flygplatsen. Eller tvärt om när man landar och max får vänta 20 minuter på nästa buss till stan.
Malmö-sturup går 12 gånger om dagen, vilket skämt!
 

TomJ

Medlem
Glömde en sak. När det gäller status i exempelvis Eurobonus.

Som det är nu så får man oftast status beroende på en viss mängd poäng per år. Säg 20000 för silver. Tjänar man in 12 000 får man aldrig någon status, oavsett om du tjänar in 12000 varje år i 20 år. Men om du drar in 24000 vartannat år så har du silver-status vartannat år plus 3 månaders grace.

En välkommen förändring hade varit att man den dagen man totalt tjänat in 20 000p får silver i 12 månader fram. Sen när du tjänat in 20 000 till får du guld 12 månader fram. När du tjänat in 40 000 till får du diamant 12 månader fram. Sen börja om från början. För frekventa resenärer hade de kanske pendlat mellan silver-diamant, vissa hade alltid haft diamant men även den som flyger lite lagom får vara diamant ett år vart tionde år kanske. Då hade även mindre frekventa resenärer haft en anledning att hålla sig till ex. SAS och inte bara välja billigaste biljetten.

Detsamma kunde gälla alla bonusprogram. Även om man bara bor 5 nätter på hotell om året, om man samlar allt hos Scandic kunde man nån gång nå upp till en högre status och få prova på lite perks.
 

gdaily

Medlem
Mitt största problem med att resa med flyg är allt runt omkring.

1. Ta sig till flygplatsen. ...

2. Gaten. Detta är ett lotteri....

3. Fortsätt med prio boarding! ...

4. På flygplan med toaletter fram och bak...

Håller fullständigt med om alla fyra punkterna. Notera också att tre av de fyra punkterna är irritationsmoment eller problem som är utanför flygplanet. Även i Stockholm, som faktiskt har bra med många olika möjligheter att ta sig till flyget, så är det antingen dyrt eller stor tidsåtgång, att ta sig ombord. Det är knäppt när resan till flygplatsen är jobbigare än själva flygresan.

5. Det är inte okej med långa köer i säkerhetskontrollen. Flygplatserna vet när det kan bli köer - kalla in fler personal då, och bygg ut.

6. Jag förstår att degen ska in, men måste priserna på en läsk, öl eller en tråkig macka bakom säkerhetskontrollen vara i nivå med minibaren på hotell i Monte Carlo?
 
Jag vill återigen kunna få mitt boardingpass direkt i telefonen vid online check-in. Flera bolag kräver att jag ska ta mig till en manuell disk och visa upp ett covidbevis innan jag får ett boardingpass.

Som minsta begärt kan jag tycka de borde spara den informationen en viss tid iaf, så att jag nästa gång när jag reser med samma bolag inte behöver besöka en manuell disk igen. De behöver såklart inte spara allas information, men jag borde åtminstone själv kunna välja det.


I enligt tycke är detta den enskilt största försämringen som covid gav flygupplevelsen. Lite försämrad servering på planet gör mig inget. Förstår att man här kan prioritera olika.
 
Toppen