Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

agehall

Medlem
Dags för en bettingpool på när den faktiskt kommer att öppna. Just nu känns det som att "aldrig" har rätt låga odds.. ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Förra tisdagen, den 16/8, var det meningen att Aufsichtsrat ("tillsynsrådet") för flygplatsbygget skulle ge besked om nytt eventuellt nytt öppningsdatum eller om 17/3 2013 fortfarande gäller. Beskedet sköts oroväckande nog upp till den 14 september.

Det här projektet verkar så inkompetent skött att man undrar om de inblandade i projektledningen varit fulla konstant och/eller helt saknat erfarenhet. Kommunikationen verkar inte funka någonstans. Första varningsklockorna började ringa när det var dags för testdrift i vintras och allmänheten fick delta som testpassagerare. De skulle då även meddela eventuella problem i rutinerna. Sådana fanns såklart och det är ju inget konstigt med det, men värre var att det fanns problem i själva utformningen av flygplatsen, som ologiska gångvägar etc.
Sedan angavs bristfälligt brandskydd ju som i princip enda skäl till den katastrofala förseningen som meddelades bara 3 veckor före planerat öppningsdatum 3 juni. Nu har det efterhand kommit fram att det var långtifrån den enda orsaken till förseningen.

"Det enda som kommer flyga ut från den här flygplatsen de närmaste månaderna är flygplatsbolagets chef Rainer Schwarz" gissar Berliner Tagesspiegel :p

Argast av alla är AirBerlin och näringslivsrepresentater för Berlin som förstår vilken otrolig imageförlust detta innebär (man ska ha klart för sig att Berlin bara de senaste par åren precis börjat reparera ryktet som landets arbetsskyggaste bidragsslukande lallarstad nr 1). De kräver nu ganska aggressivt att det öppningsdatum som beslutas den 14 september verkligen ska gälla till 100 %.

Kan inte låta bli att tycka mycket synd om Air Berlin som satsat stenhårt på denna nya flygplats och som nu måste hantera sin kraftigt ökande passagerarmängd i den lådliknande provisoriska terminal C på Tegel - vilket helt enkelt inte går på ett bekvämt sätt, tänk fårvallning nästan dygnet runt.
Värst är läget dock för alla småhandlare och vanliga anställda som var på väg till Berlin den 3 juni men fick avbryta och som nu varken vet ut eller in - med bara 3 veckors varsel sist hade ju i princip alla hunnit lämna sin tidigare verksamhet och höll bara på att planera slutflytten...samtliga dessa lever nu i ett vakuum med tillfälliga affärer inne i Berlin eller i de "nyanställdas" fall i bästa fall med tillfälliga ströjobb i väntan på ett öppningsdatum som kanske eller kanske inte 1. gäller definitivt eller 2. gäller dem.
 
Jag kan vara ute och cykla nu men när jag och några polare var på europa resa så åkte vi vilse (eller snarare, jag fick syn på flygplatsen och ville se den närmare, haha) från Berlin och kom in på flygplatsområdet.
Vi åkte på enkelriktade vägar och helt plötsligt var det feta bommar som blockerade vägen. (Eh? Inga varningsskyltar alls innan).

Ingen ville ta på sig ansvaret att köra ut mot enkelriktat och allt vad det innebar..
Så vi väntade sonika in en "arbetsbil" som åkte från flygplatsen som vi följde efter.
Det blev körning mot enkelriktat, motsatt riktning på en motorvägsavfart + vändning på motorvägen.
Tur som fasiken att detta var mitt i natten, för så många trafikregler har jag aldrig brutit mot på samma gång.
(Vi följde ju efter vad som såg ut att vara en arbetsbil, så antar att det var enda vägen ut från "kaoset"..)

En annan sak jag undrar över är: Vad är det som inte är klart på flygplatsen?
Jag vill också starkt minnas att jag såg ett Easyjet starta från nya flygplatsen i Berlin (vi var utanför terminalen i princip). Behöver dock inte ha varit ett Easyjet men ett flygplan startade, annars såg jag verkligen i syne.
Inte har dom personal i tornet? Är banorna ens klara?

Edit:
"The airport will inherit Schönefeld's existing southern runway, which will become the new airport's northern runway"

Kan det ha varit en avgång från Schönefeld jag såg? Men då måste det varit en fly-by förbi terminalerna .. för satan vad lågt han flög.:confused:
 
Last edited:

Jacob

Medlem
En annan sak jag undrar över är: Vad är det som inte är klart på flygplatsen?
Jag vill starkt minnas att jag såg ett Easyjet starta från nya flygplatsen i Berlin (vi var utanför terminalen i princip).
Såg jag i syne?
Delar av Berlin Brandenburg är väl nuvarande Schönefeldt, om jag inte missuppfattat. En av landningsbanorna är väl till och med samma tror jag.

Att de inte kom igång senast berodde bl.a. på brandsäkerheten som hade fått underkänt vid en inspektion.
 
Delar av Berlin Brandenburg är väl nuvarande Schönefeldt, om jag inte missuppfattat. En av landningsbanorna är väl till och med samma tror jag.

Att de inte kom igång senast berodde bl.a. på brandsäkerheten som hade fått underkänt vid en inspektion.

Jo, jag läste precis det på Wikipedia. :)
Det kan förklara saken.
Jag blev fundersam då jag visste att flygplatsen inte hade öppnat när jag var där..
 

NyfikenGrau

Medlem
Stämmer, det är fullt möjligt att ta en vända med bilen ända in vid flygplatsbyggnaden (been there done that). All infrastruktur runt omkring är klar för länge sedan. Detta ökar iofs kostnaderna ännu mer, därför att t.ex. DB kräver kompensation får både uteblivna biljettintäkter och för bevakning av alla kopparledningar som redan dragits (koppar är ju numera stöldgods nr 1 över hela världen). Jag vet vad du menar för motorväg men den är inte trafikerad "på riktigt" än, färdigbyggd men inte invigd så den funkar bara som anslutningsväg till byggplatsen med 30-50 km/h som begränsning. Du gjorde alltså inget direkt fel :)

Planet du såg startade från den enda banan som är aktiv numera - södra banan på gamla Schönefeld som blivit utbyggd och förbättrad och som blir norra banan på nya BER. Nya landningsbanan har varit i drift i minst ett år alltså.

Det är lite allt möjligt som inte är klart på nya flygplatsen, mest pga strul i slutet av ordnarie projektperiod nu i våras. "Bäst" av allt: Sommaren har i stort sett gått åt till att montera av sådant som hastigt monterades på inför "rätta" invigningen 3 juni men där det egentligen ska ligga rör, elledningar etc....dessa kan man alltså snart lägga i och sedan montera ihop kabelkanaler etc. igen :rolleyes:
 
Stämmer ryktet jag hört om att de måste köra dagliga turer med S-bahn (utan passagerare) eftersom ventilationen i tågtunnlarna förutsätter att det går tåg för att inte gå sönder?
 
Jag vet vad du menar för motorväg men den är inte trafikerad "på riktigt" än, färdigbyggd men inte invigd så den funkar bara som anslutningsväg till byggplatsen med 30-50 km/h som begränsning. Du gjorde alltså inget direkt fel :)

Planet du såg startade från den enda banan som är aktiv numera - södra banan på gamla Schönefeld som blivit utbyggd och förbättrad och som blir norra banan på nya BER. Nya landningsbanan har varit i drift i minst ett år alltså.

Haha, det förklarar saken!
Det kändes dock fruktansvärt fel att åka som han gjorde... (inget man gör varje dag).

Ok, trodde inte flygplatserna låg så nära.
Då vet man det! :)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Stämmer ryktet jag hört om att de måste köra dagliga turer med S-bahn (utan passagerare) eftersom ventilationen i tågtunnlarna förutsätter att det går tåg för att inte gå sönder?

Ska inte svara definitivt nej på det för jag vet inte, men det går mycket skrönor nu också, som att flygplatsen har "sjunkit" i marken, att det finns sprickor i betongstrukturen etc. (båda motbevisade) Det du nämner tycker jag låter osannolikt, men visst, det har varit mycket lallare inblandade. Ska snoka lite om det.

Edit: Du har rätt! Bekräftat från DB själva, tre gånger om dagen är det som gäller...helt jävla galet amatörmässigt projekt :mad:
 
Last edited:
Toppen