Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

OliT

Medlem
Ja, det lär handla om massiva viten för de entreprenörer som haft i ansvar för att fixa bygget inom tidsramarna, om det nu är entreprenörernas fel. Jag tycker snarare att det känns som att det skulle kunna vara någon tillståndsprocess som drar ut på tiden på grund av tysk byråkrati.
 

MarcusC

Medlem
Ytterligare en spännande faktor är att Berlin Tegels tillstånd bedriva flygtrafik går ut 31.12.2012. Borde väl vara en formalia, men om man ska tro vissa tyska diskussioner, och även relaterat till Frankfurts relativt nya nattförbud så finns en liten chans Berlin inte har någon flygplats alls 1Jan2013....;)
 

Gnopps

Medlem
Mars 2013 hade verkligen inte varit väntat i Tyskland. Jag skulle vilja höra lite kommentarer från flygbolag, vad de tycker om situationen.
 

henrik l

Medlem
Ja, det lär handla om massiva viten för de entreprenörer som haft i ansvar för att fixa bygget inom tidsramarna, om det nu är entreprenörernas fel. Jag tycker snarare att det känns som att det skulle kunna vara någon tillståndsprocess som drar ut på tiden på grund av tysk byråkrati.

Misstänker precis som du att det är något annat som har försenat bygget. Tror inte det finns entreprenör som skulle spränga tidramarna på det här sättet. Dom kör ju hellre dygnet runt om dom märker att tiden börjar bli knapp, visserligen då kanske med risk för viss påverkan på kvaliteten:)
 

Fredrik

Medlem
Ytterligare en spännande faktor är att Berlin Tegels tillstånd bedriva flygtrafik går ut 31.12.2012. Borde väl vara en formalia, men om man ska tro vissa tyska diskussioner, och även relaterat till Frankfurts relativt nya nattförbud så finns en liten chans Berlin inte har någon flygplats alls 1Jan2013....;)

Skulle inte förvåna mig om vi här någonstans har anledningen till att BER är försenat. Tyskarna är motståndare till flygtrafik och det kan pågå diskussioner bakom kulisserna hur mycket flygplatsens verksamhet ska begränsas innan alla tillstånd ges.
 

NyfikenGrau

Medlem
Skulle inte förvåna mig om vi här någonstans har anledningen till att BER är försenat. Tyskarna är motståndare till flygtrafik och det kan pågå diskussioner bakom kulisserna hur mycket flygplatsens verksamhet ska begränsas innan alla tillstånd ges.

Finns absolut mycket miljöextremister här, men vilka tider på dygnet, hur mycket och vilka rutter man får flyga är redan bestämt. Däremot är man inte på långa vägar klara med de bullerskyddsåtgärder man utlovat den kinkiga befolkningen i södra Berlin. Det man hör ganska lite om är att boende i norra Berlin, där planen flyger mycket lägre från och till Tegel än vad de kommer att göra över husen vid nya flygplatsen, knappt har klagat någonting någon gång. Ledtråd: Norra Berlin är fattigt, medan södra Berlin till stor del är villaområden uppköpta av västtyskar till vrakpriser precis efter återföreningen ;)

Annars tror jag problemet är det vanliga nu för tiden - någon/några envis/a chef/er har vägrat släppa på sin inhuggna deadline trots klagomål från underordnade. Tekniska chefen och planeringschefen har fått gå redan och jag tycker det verkar rätt rimligt att felet ligger där någonstans. De som utför själva arbetet brukar ju sällan vara sena med att påpeka att deadline inte kommer hålla. Prestige och envishet helt enkelt.
 

Pixel

Medlem
Jag var inbokad på CPH-BER-SPU-CPH den 16/6 men fick idag veta att sträckan BER-SPU helt enkelt ställdes in.
 
Toppen