Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Maja

Medlem
Var det poängresa eller revenue?
Poängresa = du har bokat din resa med Eurobonuspoäng och kan även ha kombinerat det med en American Express voucher som innebär att du betalar halva poängpriset för upp till 2 personer = 2-4-1-voucher. Revenue är en vanlig biljett som du betalat med pengar.
 

JPE

Medlem
Poängresa = du har bokat din resa med Eurobonuspoäng och kan även ha kombinerat det med en American Express voucher som innebär att du betalar halva poängpriset för upp till 2 personer = 2-4-1-voucher. Revenue är en vanlig biljett som du betalat med pengar.
Precis så! :)
 

en_glad_kille

Ny medlem
Har försökt att leta igenom forumet och antal hemsidor för att få en bättre förståelse vad jag kan göra - och om det finns möjlighet att ta sig till destination på egen hand (och då få ersättning).

Har ännu inte påbörjat min resa - vilket gör det knivigt enligt vad som står på alla hemsidor.
En av mina goda vänner ska ha flera event i Oslo under helgen och jag har bokat resa med SAS.
Fick idag meddelande på SMS om att flyget "troligen" kommer bli inställd, och SAS bad mig boka om - Men det är inte inställt ännu.
Försöker nu gardera mig genom att helt enkelt ta bilen istället - Från Stockholm då till Oslo.

Min fråga: Är det värt att fråga SAS om kompensation med bensinpengar om man ändå kan ta sig dit på egen hand?

Resan lär bli lite dyrare än med flyg med tanke på bensinpriserna, men ser inga andra alternativ då SAS på sin egna hemsida säger att de inte kompenserar för flygbiljetter med andra bolag.

FYI:
Bokat resa med American Express Gold - hela resan betald
Har LF utökade reseförsäkring i min hemförsäkring
Ska bo hos min vän så har inga hotellkostnader

Har ni några tips på vad man bör göra utifrån situationen och mina förutsättningar?

Allt gott
 
Hade en resa fredag 8/7-11/7 GOT-SPU t&r. Fick på torsdagen att utresan var cancelled och att dom ej kunde ordna en ny utresa.
Idag var den ordinarie hemresan och 01.02 har Sas ordnat ny hemresa 12/7. Jag fick köpa egna biljetter med eurowings/condor dit och själv ordna en ny hemresa med Lufthansa så behöver inte hemresan men hittar ingenstans jag kan avboka den? Måste jag spendera hela dagen i kö till kundtjänst för att avboka den? Under my bookings hittar jag bara val av sittplats.
 

WongHauw

Medlem
17/7 CPH-LAX i Plus (betalt mestadels på voucher efter ett 261/2004 case i december förra året). Får se vad som sker. Egentligen har vi ett annat flyg HEL-CPH innan men borde inte vara ett större problem att komma till CPH eftersom den första sträckan är bokad med AY. Antagligen får vi ringa kaoslinjen när SAS inte hittar alternativa resvägar.

Kan inte riktigt ändra datum hur mycket som helst heller då nästa arbetsdag ska var 20/7 och jag försöker få till ett läkarbesök 19/7. Skulle helst undvika domestic legs i USA då jag har förstått att med Plus-biljett hamnar man i vanlig ekonomi.
 

Canadien

Medlem
Har ni några tips på vad man bör göra utifrån situationen och mina förutsättningar?
Vänta tills SAS ställer in ditt flyg (ca 24h innan avresa) och se vad de bokar om dig till. Passar inte detta så ring in och be dem boka om till något som passar, de bör inte ha några problem att boka om till t ex Norwegian. Faller allt och de ej bokar om så får du ta bilen och claima i efterhand.
 

sh1pment

Medlem
Vänta tills SAS ställer in ditt flyg (ca 24h innan avresa) och se vad de bokar om dig till. Passar inte detta så ring in och be dem boka om till något som passar, de bör inte ha några problem att boka om till t ex Norwegian. Faller allt och de ej bokar om så får du ta bilen och claima i efterhand.
Det är alltså möjligt att få sitt cancelled flight ombokat till bolag utanför *A?

Väntar på att mitt flyg ARN-EWR ska bli inställt och bolag inom *A har väldigt ont om biljetter, men utanför så finns det ett gäng. Hade jag kunnat bli ombokade via tex Finnair?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det är alltså möjligt att få sitt cancelled flight ombokat till bolag utanför *A?

Väntar på att mitt flyg ARN-EWR ska bli inställt och bolag inom *A har väldigt ont om biljetter, men utanför så finns det ett gäng. Hade jag kunnat bli ombokade via tex Finnair?
Ja det är teoretiskt möjligt
 

Canadien

Medlem
Det är alltså möjligt att få sitt cancelled flight ombokat till bolag utanför *A?

Väntar på att mitt flyg ARN-EWR ska bli inställt och bolag inom *A har väldigt ont om biljetter, men utanför så finns det ett gäng. Hade jag kunnat bli ombokade via tex Finnair?
Ja, det har skrivits om folk som blivit ombokade till Finnair. SAS vill ju helst boka om inom Star Alliance eftersom de troligen har bättre priser internt i alliansen, men står man på sig så kan det gå
 
Toppen