Senaste nytt

Zupergift oroväckande nere.

Krulltott

Ny medlem
Tidigt i lördags växlade jag in ett presentkort på Zupergift men strax efter när jag skulle växla in ett till fick jag märkliga felmeddelanden. Nu står det att de förbereder för nya ”spännande produkter och nyheter”.. Allt skulle väl vara i sin ordning om det inte var för att det här inte föregåtts av något meddelande på sajten eller på deras Instagram/Facebook. Tror många med mig kan ha lite pengar i Zupergift efter bonushelgen och kan känna en viss oro. Någon som har mer info kring detta?

Tidigt i lördags växlade jag in ett presentkort på Zupergift men strax efter när jag skulle växla in ett till fick jag märkliga felmeddelanden. Nu står det att de förbereder för nya ”spännande produkter och nyheter”.. Allt skulle väl vara i sin ordning om det inte var för att det här inte föregåtts av något meddelande på sajten eller på deras Instagram/Facebook. Tror många med mig kan ha lite pengar i Zupergift efter bonushelgen och kan känna en viss oro. Någon som har mer info kring detta?
Det ser inte ut att vara jättehög risk att Awardit som verkar så bakom ska vara i obestånd, men det är ju sällan man får hela bilden från Merinfo.

Edit: Zupergift verkar ligga under Awardit CLS som gick lite sämre: https://www.merinfo.se/foretag/Awardit-CLS-AB-5565781571/2k1q0jn-fx1c

Det skulle ju bli en intressant gås att plocka mot kreditkortsbolaget (i de flestas fall SAS MC) då det här hamnar i någon sorts gråzon. Normalt sett om ett företag går i konkurs brukar man kunna begära det man lagt ut av kortutgivaren. I det här fallet skulle det ju kunna vara så att (som jag) man har hunnit ta ut en del men inte allt. Svårt dessutom att visa HUR mycket som finns om man inte kan gå in för att se sitt saldo.
Nu säger jag inte att det är så att de hamnat i kris, det kan vara en förberedelse för kommande Black Friday eller julrusch. Dock är det en tankeväckande fråga vad som skulle hända OM Zupergift går under..

Det skulle ju bli en intressant gås att plocka mot kreditkortsbolaget (i de flestas fall SAS MC) då det här hamnar i någon sorts gråzon. Normalt sett om ett företag går i konkurs brukar man kunna begära det man lagt ut av kortutgivaren.
Problemet (generellt med presentkort) är att definitionsmässigt så har du fått din vara, dvs presentkortet. Du har alltså inte just något att kräva ut från kreditkortsbolaget. Att varan i sig blivit värdelös iom konkursen (jag talar alltså i generella termer här, säger inte att Zupergift gått i konkurs), är en del av risken man tar när man köper presentkort. Har väl funnits en hel del fall där kedjor rentav startat upp igen med nya ägare efter att de rensat bort skulder, däribland just presentkortsskulder...

Som ni säger (och även jag) är det här rent spekulativt men med tanke på oss forumdeltagares modus operandi kan det vara en vettig diskussion. Här är en snippet från Hallå Konsument (Konsumentverket):
Om en butik som gått i konkurs tillhör en större kedja, kan du ofta använda tillgodokvitto och presentkort i andra butiker inom samma kedja.

Mer om presentkort och tillgodokvitton

Har du betalat via någon form av kredit, som ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Det antyder ju viss rätt att ställa kravet mot kreditgivare.

Ett inspel från någon som jobbar inom branschen (betalföretag), normalt sett så ska man kunna vända sig till kreditkortsföretaget vid obestånd/insolvens. Det är nämligen företagets "acquirer" (företagets bank/betalföretag) som kommer att få stå för återbetalningen då.

Jag är inte medveten om några specialare där en acquirer slipper ta ansvar för chargebacks när det gäller presentkort, utan det är VISA/MC som sätter spelreglerna. Tror man syftar mer på att det inte finns någon ångerrätt när man anser varan (presentkortet) som förbrukat vid köp.

Intressant diskussion oavsett men jag fick positiva besked när jag skrev till Zupergift och frågade:

Hi Peter,
The site will be running later today afternoon.

Our site had a fraud-attack during the weekend unfortunately.

Max
Customer Support
Bara vänta med andra ord.. :)

Tror (hoppas) inte att man ska bli alltför orolig. Awardit är ju som sagt ett riktigt stort företag och ekonomin ser ju helt okej ut. Har själv företag i byggbranschen och det är Awardit som ligger bakom "kundklubbarna" hos både Beijer och Würth (två minst sagt stora och väletablerade företag inom bygg- och industriförnödenheter) och det ser i alla fall helt normalt ut när jag loggar in på deras kundklubbar. Men håller med om att meddelandet ser lite skumt och taffligt ut på Zupergifts sajt...

Toppen