Senaste nytt

Zikavirus och Thailand

Rickard_O

Medlem
Har lite funderingar kring zikavirus och resa till Thailand och fanns inte så mycket matnyttigt på forumet.

Om jag teoretiskt skulle vara gravid, hur pass mycket caution ska man ta egentligen?
Kan inte hitta något om att det skulle vara en epedemi just nu utan bara att det finns en förhöjd risk efter pandemin.

Finns det några områden i Thailand som är bättre än andra kanske?

Någon som nyligen varit i kontakt med läkare eller annan vårdpersonal och pratat om riskerna och blivit avrådda från att resa till Thailand?
Det jag tänker är att 750 fall av Zikavirus upptäckta i Thailand 2023, runt 40milj turister per år och 71milj invånare, om riskerna är så stora måste det ju födas barn med defekter i var och vartannat gathörn tänker jag :rolleyes:

Hur har ni som är i liknande situation nyligen resonerat?
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Jag hade nog varit mer orolig över det faktum att du som man blivit gravid.. :p

Skämt åsido. Risken är givetvis liten men inte obefintlig, hur pass riskbenägen man är får man avgöra själv. Måste man resa till just Thailand under dessa nio månaderna så måste man, annars är världen ganska stor och det finns säkert andra varma områden utan zikavirus om man vill resa som gravid.
 

Rickard_O

Medlem
Jag hade nog varit mer orolig över det faktum att du som man blivit gravid.. :p

Skämt åsido. Risken är givetvis liten men inte obefintlig, hur pass riskbenägen man är får man avgöra själv. Måste man resa till just Thailand under dessa nio månaderna så måste man, annars är världen ganska stor och det finns säkert andra varma områden utan zikavirus om man vill resa som gravid.
Är kvinna egentligen, bara ett alter ego här på forumet! ;)

Jo förstår att man behöver ju avgöra själv hur pass riskbenägen man vill vara, men i vissa fall kan det ju va jävligt tight med tid att försöka styra upp något nytt när man har löst ledighet och hela kalaset med bonusresor osv och även har andra resekamrater att inte lämna i sticket!
Jag försöker väl mer hitta någon sorts positiv reaktion att någon annan gjort liknande för att kanske rättfärdiga sitt egna egoistiskt beslut.
 

CoooC

Medlem
Vi har stått inför samma beslut under två graviditeter. Blev Förenade Arabemiraten båda gångerna så att Fru CoooC skulle kunna slappna av på resan. Rationellt eller inte låter jag vara osagt.
 

Tuuss

Medlem
Jag stod själv inför samma fundering, nu blev vår resa avbokad pga. sjukdom men vi var påväg att resa trots graviditet. Vi resonerade som så att vi har varit i Thailand 10+ gånger och om det är så enkelt att bli smittad så bör jag ha blivit det under några av mina resor och på så sätt vara immun. Vi tittade också på vart det var flest utbrott, just då var det i chanthaburi och vi planerade då vår rutt så att vi undvek området närmst. Vi läste också på sidor ifrån UK, Frankrike och även USA kring myggmedel för gravida och där ansåg man att myggmedel med 50% deet i var OK för gravida, så det hade jag tänkt att använda. Sen att försöka åka i perioden jan-mars då det oftast är torrare / varmare än exempelvis juli-oktober. Den sista delen att tänka på är väl hur ofta du blir myggbiten vanligtvis?
 

Rickard_O

Medlem
Jag stod själv inför samma fundering, nu blev vår resa avbokad pga. sjukdom men vi var påväg att resa trots graviditet. Vi resonerade som så att vi har varit i Thailand 10+ gånger och om det är så enkelt att bli smittad så bör jag ha blivit det under några av mina resor och på så sätt vara immun. Vi tittade också på vart det var flest utbrott, just då var det i chanthaburi och vi planerade då vår rutt så att vi undvek området närmst. Vi läste också på sidor ifrån UK, Frankrike och även USA kring myggmedel för gravida och där ansåg man att myggmedel med 50% deet i var OK för gravida, så det hade jag tänkt att använda. Sen att försöka åka i perioden jan-mars då det oftast är torrare / varmare än exempelvis juli-oktober. Den sista delen att tänka på är väl hur ofta du blir myggbiten vanligtvis?
Tack för resonemangen!
 

ante888

Medlem

Det jag tänker är att 750 fall av Zikavirus upptäckta i Thailand 2023, runt 40milj turister per år och 71milj invånare, om riskerna är så stora måste det ju födas barn med defekter i var och vartannat gathörn tänker jag :rolleyes:

Hur har ni som är i liknande situation nyligen resonerat?
Tänk på att de flesta som bor där det finns zika, någon gång har fått det under sin livstid och är immuna. Det är en rätt stor del av turisterna. De som inte utsätts för zika, och ”råkar pricka in” det just innan eller vid graviditeten, de åker på konsekvenserna.

Jag tror sannolikheten är rätt liten, men konsekvenserna är katastrofala, och baserat på det så har min familj avstått resa till länder där zika finns när det blev aktuellt att bli gravid.
 

Rickard_O

Medlem
Tänk på att de flesta som bor där det finns zika, någon gång har fått det under sin livstid och är immuna. Det är en rätt stor del av turisterna. De som inte utsätts för zika, och ”råkar pricka in” det just innan eller vid graviditeten, de åker på konsekvenserna.

Jag tror sannolikheten är rätt liten, men konsekvenserna är katastrofala, och baserat på det så har min familj avstått resa till länder där zika finns när det blev aktuellt att bli gravid.
Tack, har visst lyckats missa detta med immunitet om man utsatts för det tidigare även fast jag försökt läsa lite, har väl mest försökt hitta info på var man kan vara och var riskerna är som lägst än annat.

Hade varit intressant att veta hur mycket man "bör" ha vistats i Thailand/Sydostasien innan för att man ska räknas som att man kanske fått immunitet.


En annan tanke jag haft som jag tycker är svårt att hitta information är kring grannländer och sydostasien i stort om det finns några områden som är helt safe alternativt väldigt låg risk.
Tycker det är svårt att hitta uppdaterad och relevant information kring detta, mycket 5årig information och om jag förstått det rätt så är den rätt så irrelevant.
För Thailand klassades väl inte som högrisk förens efter pandemin tex. och va låg risk runt 2019
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JohanGE

Medlem
Med tanke på att du tar upp det här, har jag svårt att tro att du helt kommer att bortse från den minimala risk som finns väl på plats. Kommer blir jobbigt att noja över myggbett, så kanske spara Thailand eller andra "Zika-destinationer" och satsa på annat denna gång. Det är min rekommendation. Vi var i färd att resa till Mexiko 2019 när jag och min sambo planerade för barn, men valde istället Sydafrika pga av just detta.
 
Vi har också varit i samma situation och vi valde bort Thailand. Det finns viktigare saker än en bonusresa. Bättre att välja en annan destination (tycker jag).

Och precis som @JohanGE säger, med tanke på att du tar upp det och försöker argumentera med dig själv att det är lugnt så tror jag inte du är helt lugn.

Tror ni kommer få en mycket trevligare och lugnare resa på annan destination.

Så har jag resonerat tidigare och hade gjort samma sak om situationen uppstod igen. :)
 
Toppen