Alltså... Nu blev jag ju tvungen att läsa den länkade artikeln (läser nästan aldrig de här bloggarna eftersom de ofta också är fulla av hyperboler.)
Och nej, känns inte OK att lägga ut passet.
Reagerar ändå på diverse i youtuberns och OMAATs beskrivning. Först "the worst food poisoning" istället för food poisoning sätter ribban för ett emotionell laddat och kanske inte så faktaunderbyggt inlägg.
Sedan "Those are some outrageous claims, so what proof did Mota provide? Well, instead of sharing a screenshot of the alleged extortion attempt..."
Det är långt ifrån ovanligt att SoMe-influencers begär fri access och/eller ersättning för sin kommande recension. Vi kan inte veta om denna youtubern gjort det eller inte. Men det är inte otänkbart och då tycker jag inte man kan kala det ett "outrageous claim" . På samma sätt - "extorsion"?! Det är inte alls otänktbart eller ovanligt att en SoMe-influencer lämnar ett affärsförslag: "Jag kommer att göra ett inlägg om er för mina x miljoner följare och om jag berättar om en positiv upplevelse brukar det få positiv effekt på flygbolaget. Min senaste rapport om Air Salamander ledde till 470 000 nya unika besökare till deras bokningssajt inom 4 timmar. De såg också en ökad orderingång med 10% under de två följande veckorna"
Det är simpel annonsförsäljning och man behöver knappt hinta om att en dålig upplevelse kommer att leda till motsatsen för att köparen ska förstå läget.