Senaste nytt

Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

Tomas E

Medlem
Det råder delade maningar om Wizz i Norge, vissa hotar med bojkotta Wizz

Källa Flygtorget
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Allt fler bojkottar Wizz Air i Norge
Det är möjligheten att organisera sig fackligt och lönepolitiken som dragit på sig mest kritik. Enligt uppgift är lönekostnaderna inom Wizz nio procent av den totala driftbudgeten. Stämmer den siffran är den betydligt lägre än i till exempel SAS och Norwegian som är de flygbolag som ska konkurrera med Wizz Air.
9% lönekostnader? Kan det vara så att Wizz Air huvudsakligen använder sig av bemanningsbolag (känt även från bl.a. SAS Ireland), så att kostnaderna för personalen hamnar som en kostnad för köpta tjänster snarare än som lönekostnader?
 

palmen

Moderator
För att summera erbjöd de mer service ombord än SAS/Norwegian (de var ute med vagnen), men sätena hade mindre utrymme som skribenten kunde överleva på resa under 1h.

Det här kan nog bli en stor konkurrent framöver inrikes, och säkert även i Sverige också. Det är många som bara tittar pris och då är de överlägsna och när de erbjuder en produkt ombord som delvis är bättre än konkurrenterna kommer de även vinna en del där.
 

Palazzi

Medlem
För att summera erbjöd de mer service ombord än SAS/Norwegian (de var ute med vagnen), men sätena hade mindre utrymme som skribenten kunde överleva på resa under 1h.

Det här kan nog bli en stor konkurrent framöver inrikes, och säkert även i Sverige också. Det är många som bara tittar pris och då är de överlägsna och när de erbjuder en produkt ombord som delvis är bättre än konkurrenterna kommer de även vinna en del där.

Ja, efter en ev. Norwegian-konkurs och nedläggning av Bromma så är det väl definitivt möjligt att vi får se Wizzair i Sverige.
Borde finnas nog med underlag point to point för att förbise en av SAS USP:ar (anslutning).

Hur många linjer i Sverige flygs med flygplan av den storlek som Wizzair opererar? Det är väl den egentliga begränsningen; att de riskerar att få för många säten tomma.
De har väl inga A319 eller A220?

Svårt att se att etik hos resenärer skulle stoppa satsningen. Få arbetsgivare jag känner har råd att lägga ut mer än nödvändigt.
Har räknat flera gånger på detta och det blir inte billigare att flyga SAS i längden, för att man undviker problem mm.
Väljer man SAS gör man det av kundlojalitet, att det är enda valet eller av smidiga skäl. Lätt när man bestämmer själv, men när chefen bestämmer så brukar anledningen reduceras till ”enda alternativet”.
 

Moco

Medlem
Ja, efter en ev. Norwegian-konkurs och nedläggning av Bromma så är det väl definitivt möjligt att vi får se Wizzair i Sverige.
Borde finnas nog med underlag point to point för att förbise en av SAS USP:ar (anslutning).

Hur många linjer i Sverige flygs med flygplan av den storlek som Wizzair opererar? Det är väl den egentliga begränsningen; att de riskerar att få för många säten tomma.
De har väl inga A319 eller A220?

Svårt att se att etik hos resenärer skulle stoppa satsningen. Få arbetsgivare jag känner har råd att lägga ut mer än nödvändigt.
Har räknat flera gånger på detta och det blir inte billigare att flyga SAS i längden, för att man undviker problem mm.
Väljer man SAS gör man det av kundlojalitet, att det är enda valet eller av smidiga skäl. Lätt när man bestämmer själv, men när chefen bestämmer så brukar anledningen reduceras till ”enda alternativet”.

Skulle gå så långt som att säga att skulle Wizz gå in på marknaden nu när SAS inte ens själva vill serva den så finns ju risken att man helt och hållet sparkar ut dem. Sverige är i princip helt och hållet en lågprismarknad - varken det offentliga eller det privata tilllåter i någon större utsträckning anställda välja annat än billigast möjliga - och de flesta vill att tåg ska användas allt oftare, så Wizz koncept skulle fungera. Jag ser personligen många fördelar med SAS, men de måste själva vilja jobba med dem också och stärka sitt koncept. Att dra in på allt och gå i ide har bara motsatt effekt.
 
Last edited:
Toppen