Senaste nytt

Wikileaks släpper CIA-dokumentation om hur man klarar av säkerhetskontroller

Läser man dokumentet så sker utvalet till 2nd (förutom i Israel) av i princip vanliga kontrollanter utan någon beteendevetenskaplig bakgrund på 10-20 sekunder. Då blir det godtyckligt. Den som verkligen vill slinka igenom ser ju till att inte sticka ut. Det blir istället de obetänksamma turisterna, korkade mulor och MR.runs som blir utsatta för extra kontroll.
Men då är det ju inte urvalskriterierna som är felaktiga, utan de som utför urvalet?
 

maswan

Medlem
Och om man har så dåligt urval borde man överväga att ha riktig slump istället, så att en del av de som inte sticker ut på något sätt blir kollade på...
 

Nemo

Medlem
Och om man har så dåligt urval borde man överväga att ha riktig slump istället, så att en del av de som inte sticker ut på något sätt blir kollade på...

"Triggers for Secondary Screening
Referral to secondary screening can occur for concrete reasons, such as a watchlist match or discovery of contraband, because of random selection, or because the inspector suspects that something about the traveler is not right. According to the CBP, inconsistencies or conflicts identified in the interview or documentation, including catching the person in a false statement, unreasonable explanation for travel, or anomalies in ticketing or reservations will prompt a referral to secondary screening. Travelers from specific countries arriving at international airports are more likely to receive heightened scrutiny, and referral to secondary screening, than other travelers. Behavior, dress, and demeanor also factor into an inspector’s decision. However, no traveler is immune from the possibility of secondary— many foreign airports have an administrative requirement for a minimum number of random selections."
 

Voyageur

Medlem
"Officers check whether the traveler used a business-class ticket for tourist travel"

Ajdå.

ASG.....det här påminner mig om en USA trip för några år sedan, där kära Homeland security hade svårt att förstå hur en svensk student (jag) kunde ha råd att åka två gånger under ett år till USA, dessutom i Biz =)
 

henrik l

Medlem
Nu har jag inte läst dokumentet, men svensk barnfamilj som anländer till JFK med BA F våren 2013 borde ha föranlett en noggrann utfrågning:D Nu var de väldigt artiga när vi kom till granskningen:)
 

Ricci

Medlem
Med lite kemikunskaper finns alla saker ombord för att göra "tråkiga saker" utan att gå igenom säkerhetskontroller....:(:(

När jag pratat med vänner som arbetar ombord blir jag lite "mörkrädd" om hur lätt det skulle vara ....
T ex när CC lämnar bakre airplane galley för 5-10min med pax ensamma....:mad::mad:
 
Last edited:
Toppen