Senaste nytt

Wien, SAS Plus (Lounge samt Austrian - kabin?)

Volatyle

Medlem
Hej,

Flyger till Wien nästa vecka och ser att dom har Star Alliance lounger på flygplatsen. Dock hittar jag ingen lounge i listan av lounger på SAS hemsida. Fundersam på vad som gäller då - visst ska SAS Plus ge tillträde till Star Alliance lounger?

Undrar även vad man brukar hamna i för klass med Austrian om man åker på SAS Plus - om någon vet?

Vol

Tack. Märkligt att denna info inte ligger i listan av Lounger på SAS hemsida.
Frågan är vad jag hamnar i för kabinklass på Austrian då som SAS Plus.

EDIT: Kommer jag in på alla dessa eller endast Business Lounge? Kan jag även kliva in på Senator Austrian som är star alliance?

För Lufthansa (och kanske då även Austrian) vill jag minnas att SAS Plus som bokas i högre bokningsklass (läs: full flex) gör så att resenären hamnar i business medan SAS Plus som bokas i lägre bokningsklass gör så att resenären hamnar i ekonomi.

För jag tolkar frågan som att TS har bokat SAS Plus men att flygningen utförs av Austrian.

Du kan alltid fråga sas-chatten. Finns fyra utfall med ungefär samma sannolikhet:

* de säger business, blir business
* de säger ekonomi, blir business
* de säger ekonomi, blir ekonomi
* de säger business, blir ekonomi

Dvs du kan egentligen lika gärna fråga min treåring.

MEN: Poängen är att om scenario 4 inträffar och du sparar chatloggen så kan du kräva kompensation sen :)

För Lufthansa (och kanske då även Austrian) vill jag minnas att SAS Plus som bokas i högre bokningsklass (läs: full flex) gör så att resenären hamnar i business medan SAS Plus som bokas i lägre bokningsklass gör så att resenären hamnar i ekonomi.

För jag tolkar frågan som att TS har bokat SAS Plus men att flygningen utförs av Austrian.

Stämmer, flygs av Austrian. Kan man se vilken av SAS Plus-nivån man har (osäker, to be honest) för att utgöra vilken klass jag hamnar i hos Austrian?

Du kan alltid fråga sas-chatten. Finns fyra utfall med ungefär samma sannolikhet:

* de säger business, blir business
* de säger ekonomi, blir business
* de säger ekonomi, blir ekonomi
* de säger business, blir ekonomi

Dvs du kan egentligen lika gärna fråga min treåring.

MEN: Poängen är att om scenario 4 inträffar och du sparar chatloggen så kan du kräva kompensation sen :)

Klockrent tips. :) Med andra ord, chatta tillräckligt många gånger tills någon säger business och spara just den loggen... ;)

Kan förresten meddela att SAS just svarade på Twitter och säger att man inte har lounge access i Wien med SAS Plus.

Vilket jag vill påstå är fel svar om du flyger SAS Plus på en av SAS utförd flygning då dessa kommer visa kabinklass C på boardingkortet. Skulle förvåna mig om de just i Wien har hittat på något annat.

Det kan vara ett korrekt svar om du flyger SAS Plus på en av Austrian utförd flygning (där SAS Plus i verkligheten inte finns). Har du - som skrivs ovan - en riktigt hög bokningsklass på SAS Plus, typ C eller D kommer du med största sannolikhet hamna i Austrians business klass och därmed få lounge men om du har en låg bokningsklass, typ A eller P kommer du med största sannolikhet hamna i Austrian economy och därmed inte ha tillgång till lounge. Vad som gäller för klasserna mellan P och D vet jag inte eftersom jag inte vet var gränsen mellan business och ekonomi går enligt Austrian och hur bokningen blev just den dagen.

Jag uppfattar det som att Volatyle åker med SAS Plus (operated by Austrian) till flygplatsen i Wien, och vill komma in på lounge i Wien. Utan en biljett från Wiens flygplats, kommer man inte in på loungen.

Kanske jag som läser in ett missförstånd här... för det är bara så jag får ihop SAS svar på Twitter (att Plus till VIE inte ger lounge i VIE utan biljett från VIE).

Toppen