A
Aurora
Guest
Fast det går alltid i såna fall att anmäla till lämplig tillsynsmyndighet.
En haverikomission är redan fristående från "regulatorn" (heter det så på svenska? "Regulator" är engelska termen) för att säkerställe obereoende vid utredningar. Det finns möjlighet att göra anonyma anmälningar till båda dessa myndigheter som då har en juridisk skyldighet att ta undersöka frågan.
Det är också så åtminstone där jag jobbar att vi har juridisk skyldighet att anmäla allting som kan leda till fara för flyget, enda undantaget är när vi säkert vet att en annan part anmäler händelsen. Detta gäller oavsett om vi är i tjänst eller inte.
Sannolikheten att Wideröes egna rapportsystem och utredning, norska havkom och norska luftvarstverket (motsv) har mörkat får nog anses vara väldigt liten.
Sen ska man självklart inte frångå att det verkar ha varit en allvarlig incident. Men jag tror steget ifrån att det var en allvarlig incident till att fakta medvetet ska ha mörkats är långt.
Helt korrekt - alle involverte har vært intervjuet og en offisiell rapport ventes fra AIBN. I mellomtiden har saken versert i media og litt her og der pga hva jeg anser som urelaterte årsaker. En gjennomgående tråd har vært at det er en anonym kilde som "lekker informasjon". Informasjon som, uansett, ikke har bevist noe annet enn at det har vært en alvorlig incident - og Widerøe har selv uttalt til Nordlys at de tar saken alvorlig og har gjennomgått interne rutiner. Heldigvis er statens havarikommisjon (AIBN) såpass profesjonelle at de ikke blander seg inn i denne "støyen".