Senaste nytt

Weekend med litet barn

Mikado

Medlem
Suget efter att resa börjar bli riktigt stort, så trots ett par inbokade resor skulle jag vilja hitta på något i sommar också. Men vart ska vi åka?

Vi är två vuxna och ett barn på då 1,5 år. Söker resmål med under 3 timmars flygresa, som inte är smällvarmt i juni-juli (helst max 25 grader). Gärna med bra kollektivtrafik och enkelt att ta sig runt med barnvagn. Vi vill inte köra bil utomlands och undviker gärna lång transfer, är inte helt bekväma med bilsäkerheten för barnet utanför Sverige. Uppskattar fina hotell (budget ca 2000 kr/natt), god mat och fina parker/torg/gator. Kan tänka oss antingen typ resort/spahotell, gärna vid havet, eller kanske en weekend till en någorlunda barnvänlig lite större stad, och vara borta ca 3-7 dagar.

Jag är lite sugen på Italien men har aldrig varit där så är osäker på hur barnkompatibelt det är. Älskar Grekland men är inte sugen på grekisk högsommarvärme. Så kära BC:are, vart har ni varit med barn? Vart tycker ni att vi ska bege oss?
 

Magino

Medlem
Det finns säkert många olika destinationer som är helt perfekta med småbarn. Men med bristande erfarenhet med resor under pandemin så kan jag bara uttala mig om vår enda resa som var just med en 1,5 åring. Vi besökte London och det var helt klart över förväntan. Att resa med en 1,5 åring är ju helt klart något annat än att resa utan barn. Men vår resa blev mycket lyckad.

Vi tog Heathrow Express till Paddington och hade valt ett hotell som låg med gångavstånd från stationen och samtidigt vid Hyde Park. Vi har samma inställning som du har gällande bilsäkerhet och ska vi åka bil vill vi ha en ordentlig stol. För oss passade det perfekt att ägna förmiddagarna åt aktiviteter för vår dotter och sedan göra lite mer vuxna grejer på eftermiddagen. Det finns massa fina lekplatser runt om i London som är väldigt bra. Två som vi tyckte stack ut var Diana Memorial Playground och Holland Park Adventure Playgrounds. Sedan har ni hela Hyde Park & Kensington Gardens att springa runt i. Att titta på hästarna vid Horse Guards Parade vart också en riktig hitt.

Där London kanske inte levererar är fina hotell för 2000 kr natten. Men det har ju gått att göra fynd under pandemin.
 

Senator

Moderator
Som förstagångsförälder känner jag mig igen lite, men vi upplevde att med lite planering så behöver man inte begränsa sig så mycket. När vi landade från Aruba via New York i januari 2020, var vår son 20 månader och han hade redan hunnit med 15 länder utanför Sverige samt flugit 38 flighter inklusive tidsomställning fyra gånger (USA/Karibien x2, Dubai och Thailand). Så jag skulle inte begränsa mig så mycket, men hellre planera bra.

Vi har varit i Italien på den tiden, alltid Sorrento. SAS hävdar att dom planerar flyga ARN-NAP på lördagar under sommaren. Från mitten på juni finns det ser jag. Då är temperaturen perfekt. Perfekt att promenera runt med barnvagn dock kanske behöver man rejäla hjul på kullerstenarna.

Alternativt är Lufthansa via MUC ett bra byte som går snabbt. Första gången hade vi med babyskydd men efter det har vi använt de lokala åkarnas bilbarnstolar.
 

Dawes

Medlem
Prag, 2h flyg, bra lokaltrafik och för 2k/natt bor ni väldigt bra.
Perfekt för promenader, mycket att se.
Det enda jag tänker mig kan behöva vägas in är....kullersten
Har dock dålig erfarenhet av semester med små barn, våra småbarnsår spenderades till stor del på Gotland vilket såklart också funkar.
 

Rickard_O

Medlem
Med dom kraven är det ju typ Danmark, Norge, Finland, Storbritannien med intilliggande länder, norra Polen och inrikes som gäller.

Jag hade åkt till Edinburgh om man skulle matcha dina krav.
 

pswe

Medlem
SAS till Ängelholm, kort transfer till Båstad. Med hyrbil har ni mängder med mat och upplevelser inom en timme från Hotel Skansen.
Alternativt flyg till Jylland och undersök danska västkusten.
 

Bryant

Medlem
Vi har rest mycket med små barn och jag skulle nog säga som senator. Låt inte distansen avskräcka. Dock är det ni som känner ert barn bäst och med handen på hjärtat är 1- 2 år den jävligaste tiden att resa (flyga, mina erfarenheter). Grundar det till att man har ett barn som inte vill sitta still, går inte att resonera osv.

Med det sagt så är det underbart när man väl är på plats. London var enkelt med barn. Som Magino säger så välj tåget och ett hotell på gångavstånd. Amsterdam var också väldigt enkelt med samma premisser som London. Var lätt att ta sig runt med vagn.

Aruba var härligt att uppleva och en behaglig värme eftersom det är en konstant bris.

Thailand var väldigt mycket varmare och man får ”blunda” lite i resandet i bilar där. Kändes inte bra första gången.

Chicago har en hel del lekparker och parker. Att strosa runt är lätt, även med barn. Min favorit.

Palma är också lätt med barn. Men väldigt varmt på sommaren. Lekplatser i varje kvarter! Enkelt att ta sig runt utan bil.

Att vara på beachen är härligt, utan (små barn) barn. Det är varmt, sand överallt och den konstanta oron för att det ska bli för varmt, för lång tid i solen, släpa runt vagn och parasoll och 400l solskydd .

Jag föredrar nästan stadsresor med barn. Lätt att fixa käk, gå in i butiker för svalka, lekparker. Stranden är bra för instagrambilder men stressigt för pappa Bryant.

Edit: Läste ditt inlägg igen och insåg att jag missade weekend… Men varsågod
 

cbroxe

Medlem
Skulle också kunna tipsa om Riga. Hyfsat billigt, nära, och med en väldigt mysig stadskärna (gamla stan). Dessutom bara 20 min med tåg till Jurmala, Där ni finner milslånga stränder, spahotell och en mysig ”beach side town” att strosa runt i.

Ett bra tips som vi själva gjorde när jag hade barn i den åldern, var att ta båten över istället för flyget. Man kan då gå på med barnvagn och ha all packning i hytten. Minskar stressen betydligt… Dessutom gångavstånd från terminalen in till Gamla stan i Riga.

mvh
 
Toppen