Senaste nytt

Weekend i Paris

Andreas.Net

Medlem
Hej, jag hade tänt att överraska min fru med en weekend i Paris så nu har jag bokat en resa samt hotell 14-15 november.

Eftersom vi har ganska kort tid på oss så vill jag att det ska flyta på så smidigt som möjligt så jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra samt vad man bör undvika, jag skulle även vilja veta vilket det bästa sättet att ta sig mellan flygplats och hotell.

/A

Bästa resealternativet mellan hotell och flygplats beror ju lite på vilket hotell och vilken flygplats. Ligger hotellet i närheten av ett stopp på RER B(pendeltåg/tunnelbanelinjen som knyter ihop CDG och ORY), så är det svårslaget i smidighet.

Från flygplatsen skulle jag rekommendera tåg och eventuellt byte till metro framför Taxi. (Lite beroende på vilken flygplats du kommer till dock som andra sagt)

Är det några av de klassiska turistfällorna ni vill avverka? Vi var två nätter i Paris i somras med barnen. Bodde ca 900 meter från Eiffeltornet och avverkade detta första dagen (boka gärna VIP biljetter så blir det lite mindre köande om ni vill till toppen). Dag två körde vi flodbåt (rekommenderar Vedettes som avgår nedanför Eiffeltornet). Barnen var inte så sugna på att gå in på museum m.m. så vi körde mest promenad och körde en tur från Eiffeltornet, till Triumfbågen, sen lite kors och tvärs på Champs Élysées och därefter fick barnen leka av sig lite i någon lekpark innan vi gick genom parken till Lovren. Det var ungefär vad en 5+8 åring klarade på en dag så blev det Metron hem till hotellet sen. Resterande tid blev shopping och fika (både barn och vuxen). Sammanfattningsvis kan jag bara säga att man promenerar till det mesta i centrala Paris och blir man trött är Metron supersmidig.

Vad har ni för tankar kring mat? Vill du ha finare restauranger eller räcker det med lite enklare (läs billigare) men med god mat ändå? Vi fastande lite för restaurang Le suffren (Avenue de Suffren) där det fanns godsaker för både vuxna och barn. När vi var där så var kvällens champagne Ruinart‬ och det gick ganska många glas då det passade bra både som fördrink, dryck till förrätten, mellandrink och dryck till efterrätten. Jag körde fisk och skaldjurstema med lite ostron först och sedan en havsabborre (bytte där till Chablis). Och sedan min favorit Crème Brûlée.

Är nog läge att boka en ny weekend i denna ljuvliga stad, men först blir det en weekend till Tokyo om två veckor ;)

Det verkar som det blir bäst att ta RER B från CDG till Chatlet des halles och sedan promenera.

Hur ser det ut med öppettider, dvs är det mer som är stängt på söndagar eller är det samma ?

Eiffeltornet kommer det nog att bli, frågan är dock om det är så mycket kö eftersom vi kommer vara där i november.

Vi anländer vid lunchtid på lördagen och åker hem på söndag kväll så det blir nog två luncher och en middag, middagen vill jag äta på en bra köttrestaurang.

/A

Toppen