Senaste nytt

Weekend i Hong Kong. Hur hade du gjort?

Peak tram. Superturistigt men känns som ett måste.
Vill man få litet motionering promenerar man upp till Peak, det tar ca en timme. Eller först ta bussen till Pok Fu Lam (andra sidan av Hong Kong Island) och starta från Pok Fu Lam Reservoir, upp till Peak och ner till stan. Just nu är de inte för varmt, riktikgt trevligt väder för utomhusaktiviteter. Jag gjorde detta hike på tisdag och gillade den stark. Totaltid ca. 2 timmar. Blir man törstig av detta och vill avsluta med en bra öl är Craft Brew & Co. tillgänglig på vägen ner (Old Bailey Street).

Nåja. Man kan ju åka peak tram i Rio, t.o.m. den i Santiago Chile var något bättre om man vill säga så. Jag valde bussen 15 från ferry terminalen och åkte ner peak tramen. Bussen hade klart bättre vyer och mer intressant rutt. Obs 15C går från ferry till peak tram stationen, men nr 15 går upp till Peak.
Rekommenderar bussen absolut, och du slipper massiva köer på tram station (bussen även billigare)

Jag håller med om att det är betydligt trevligare och billigare att ta bussen upp/ner, men samtidigt så känns det ändå som om Peak Tram är något man ska "bocka av" när man ändå är där. Men det kan ju räcka med ena hållet.

Jag skulle gjort något liknade om det var min första gång i HK!

Dag 1:
förmiddag - ta sig till hotellet för att byta om, duscha och vila en snabbis

lunchtid - ta sig till Dim Sum Square i Sheun Wan för lunch

eftermiddag - utforska Mongkok och kanske ta sig till Golden Computer Arcade i Sham Shui (elektronikmarknad som är stor som flera fotbollsplaner...Känns så iaf :p)

Kväll - Middag och sedan, Ifall vädret är bra, ta sig upp till The Peak för en utsikt över HK på kvällen (Se till att vara uppe där 20:00 för att se ljusshowen). Efter det skulle jag gå och lägga mig relativt tidigt.

Dag 2:
Tidig morgon (07 ish) - taxi/uber ut till Shek O för morgonpromenad/hajk vid Dragon's back.

Lunchtid och eftermiddag - Olika sevärdigheter

Kväll - Trevlig resturang och sedan röra sig vidare till någon av stans alla takbarer för drinkar :)

Ifall ni är i HK på en söndag så rekommenderar jag er verkligen söndagsbrunch. Alltid trevlig med free flowing champagne :rolleyes:

Jag skulle gjort något liknade om det var min första gång i HK!

Dag 1:
förmiddag - ta sig till hotellet för att byta om, duscha och vila en snabbis

lunchtid - ta sig till Dim Sum Square i Sheun Wan för lunch

eftermiddag - utforska Mongkok och kanske ta sig till Golden Computer Arcade i Sham Shui (elektronikmarknad som är stor som flera fotbollsplaner...Känns så iaf :p)

Kväll - Middag och sedan, Ifall vädret är bra, ta sig upp till The Peak för en utsikt över HK på kvällen (Se till att vara uppe där 20:00 för att se ljusshowen). Efter det skulle jag gå och lägga mig relativt tidigt.

Dag 2:
Tidig morgon (07 ish) - taxi/uber ut till Shek O för morgonpromenad/hajk vid Dragon's back.

Lunchtid och eftermiddag - Olika sevärdigheter

Kväll - Trevlig resturang och sedan röra sig vidare till någon av stans alla takbarer för drinkar :)

Ifall ni är i HK på en söndag så rekommenderar jag er verkligen söndagsbrunch. Alltid trevlig med free flowing champagne :rolleyes:

Mkt inspirerande. Tack!

Lite corny, men jag gillar att ta dubbeldäckaren (högst upp, längs fram) ut till Stanley, ta en öl och titta på havet och sedan tillbaks till Central. Har du tid, åk ut till någon av öarna, tex Lamma Island. Trevliga promenader och lite småmysigt. Avsluta på Lan Kwai Fong på kvällen

Toppen