Tomas E
Medlem
Vid frukostdags kunde jag se att min väska börjat röra på sig, och dök upp på hotellet strax efter jag gett mig ut på dagens museitur. Så det blev inte riktigt något fullskaligt ”trädgårdstomte-äventyr” för den. Återigen - AirTag i väskan är väldigt praktiskt när något går fel!
Dagen tillbringades på Air and Space museum, ett av några få Smithsonian-museer som kräver förbokning. När jag bokade fem dagar innan kunde jag välja tider fritt. Drygt halva är stängt för uppdatering, där vissa delar öppnar senare under 2025 och andra under 2026. Bland de delar som är öppna finns utställningarna om tidig flyghistoria. Bland annat kan man beskåda bröderna Wrights ”Kitty Hawk” från 1903 och få mycket utförliga förklaringar om alla steg de tog under åren innan för att prova fram olika delar av konstruktionen inklusive omfattande mini-vindtunnelprov av vingformer.
En del flygfarkoster av lite senare datum finns också att beskåda.
På BC kanske utställningen om amerikanska flygbolag och flygtrafik är mest relevant. Så här kunde en ombordmåltid med United (tror jag det var) se ut en gång i tiden, illustrerat med samtida reklammaterial. Jag såg inte årtal angivet, men kanske någon gång runt 1960 baserat på hur planscher, texter och uniformer såg ut?
Sedan var det dags att lämna ”the rich men north of Richmond” för att åka till själva Richmond. Buss var klart snabbare än tåg. Inga ombokningar, inställda turer eller bortkommet bagage, så inte mycket att säga om den turen.
Dagen tillbringades på Air and Space museum, ett av några få Smithsonian-museer som kräver förbokning. När jag bokade fem dagar innan kunde jag välja tider fritt. Drygt halva är stängt för uppdatering, där vissa delar öppnar senare under 2025 och andra under 2026. Bland de delar som är öppna finns utställningarna om tidig flyghistoria. Bland annat kan man beskåda bröderna Wrights ”Kitty Hawk” från 1903 och få mycket utförliga förklaringar om alla steg de tog under åren innan för att prova fram olika delar av konstruktionen inklusive omfattande mini-vindtunnelprov av vingformer.
En del flygfarkoster av lite senare datum finns också att beskåda.
På BC kanske utställningen om amerikanska flygbolag och flygtrafik är mest relevant. Så här kunde en ombordmåltid med United (tror jag det var) se ut en gång i tiden, illustrerat med samtida reklammaterial. Jag såg inte årtal angivet, men kanske någon gång runt 1960 baserat på hur planscher, texter och uniformer såg ut?
Sedan var det dags att lämna ”the rich men north of Richmond” för att åka till själva Richmond. Buss var klart snabbare än tåg. Inga ombokningar, inställda turer eller bortkommet bagage, så inte mycket att säga om den turen.