Senaste nytt

"Volunteer" - SAS överbokat till Köpenhamn

Frågan är - är det förhandlingsbart?

Jag tänker att exempelvis på longhaul så skulle ju €500 fortfarande vara mindre än de €600 SAS måste betala om de måste göra involuntary denied boarding på en annan pax, oavsett hur lång förseningen blir. Win win för båda parterna fortfarande.

Jag flög till Boston mes SAS för någon vecka sedan från Köpenhamn, man ropade ut att man sökte frivillig att ta ett flyg via Frankfurt och komma fram a 4 timmar senare än med SAS flyget, bara Ekonomi söktes och 300 Euro nämndes i utropet, jag såg 3 personer dra sig mot service disken vid gate så baserat på det så var det i detta fall nog ingen förhandling. Om man skulle vilja ha fler passagerare så kanske det skulle kunna bli en förhandlings situation.

Det kan nog vara lite som med att prissänka business biljetter dagarna före avgång - det gör man inte för då finns det resenärssegment som lär sig det och spelar ut det. Kan vara samma sak här - det är bättre att ta smällen och betala ut full eu ersättning de få gånger man inte hittar någon frivillig till det angivna priset, än att skapa en kultur av "budgivning och förhandling". Europeiska bolag överbokar ju normalt inte så jättemycket, så det handlar sällan om många passagerare per flight.

Toppen