Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

Skall bli "intressant" och se vart detta tar vägen.

Hade själv "oändligt" (indefinite) visa till USA men det visade sig vara 10 år i praktiken och när Visa Waiwer blev vanligare blev jag till slut av med visumet när det var dags att förnya passet med motiveringen att det inte längre behövdes.

Väldig tråkig utveckling tycker jag. Kommer isåfall bli ännu viktigare att ha koll på de olika passen och verkligen planera i förväg. Får se vart detta slutar.

Fortfarande inget vettigt besked om när det börjar gälla? Vet du om något sådant datum finns?
Målsättningen är april 2016. http://docs.house.gov/billsthisweek/20151214/CPRT-114-HPRT-RU00-SAHR2029-AMNT1final.pdf (se sida 1869).

Det finns tyvärr väldigt lite officiell information om detta men jag tror inte du behöver vara oroad, det kommer komma ut mer information om det då det är Homeland Security som kommer ha ansvar att verkställa beslutet som tagits och det kommer ta några månader för dem att göra detta. Iran nämns heller inte specifikt som land (vilket Irak och Syrien gör), däremot står följande: "
  1. 6 ‘‘(II) in a country that is des-

2. 7 ignated by the Secretary of State

3. 8 under section 6(j) of the Export Ad-

4. 9 ministration Act of 1979 (50 U.S.C.

5. 10 2405) (as continued in effect under

6. 11 the International Emergency Eco-

7. 12 nomic Powers Act (50 U.S.C. 1701 et

8. 13 seq.)), section 40 of the Arms Export

9. 14 Control Act (22 U.S.C. 2780), section

10. 15 620A of the Foreign Assistance Act of

11. 16 1961 (22 U.S.C. 2371), or any other

12. 17 provision of law, as a country, the

13. 18 government of which has repeatedly

14. 19 provided support of acts of inter-

15. 20 national terrorism; or
    "

Det nämner inte Iran specifikt, men då det nämner länder som är state sponsors av terrorism så kommer det vara upp till DHS att bestämma exakt vilka som ska påverkas av ändringarna, men du kan absolut förvänta dig mer info inom kort men fram tills april bör du vara lugn.

Stort tack @Fedup!
Jag har sett en hel del reaktioner på nyhetssidor och i sociala medier från "Iranian Americans", med tanke på den senaste tidens positiva utveckling känns det kontraproduktivt om DHS/USA tar med Iran i en sådan lista.
Kanske lite väl optimistiskt, men hoppas på att Iran inte inkluderas.

Toppen