Senaste nytt

Visum till Vitryssland

Det gick väldigt smidigt för oss att komma in i Vitryssland! Jag hade beställt ett försäkringsintyg från länsförsäkringar där det stod att försäkringen täcker "necessary costs". En sak som jag aldrig varit med om tidigare var att de kollade våra pass med lupp, både vid in- och utresan. Är det vanligt att ta sig in i Vitryssland med förfalskade pass?

En sak som jag aldrig varit med om tidigare var att de kollade våra pass med lupp, både vid in- och utresan. Är det vanligt att ta sig in i Vitryssland med förfalskade pass?

Yes, händer för mig vid varje besök. Även när jag tidigare kom med 10e visum i samma pass. De är extremt noga.

• Gilla
Reactions: Gus
Hur är utbud/prisläge på Minsk(MSQ) taxfree gällande sprit?
Alternativet är att köpa på Arlanda och sedan checka in.
Behöver fylla på förrådet, bl a vit rom. :)

Någon som erfarenhet av att söka visum på flygplatsen i Minsk? Jag ska dit och se Sverigematchen i september, men trodde att visumfriheten gällde fem dygn, men har i efterhand förstått att de räknar ankomst- och avresedagarna som separata dagar så att vi hamnar på sex dagar totalt. För kort tid kvar för att jag ska vilja skicka passet någonstans.

Hur är utbud/prisläge på Minsk(MSQ) taxfree gällande sprit?
Alternativet är att köpa på Arlanda och sedan checka in.
Behöver fylla på förrådet, bl a vit rom. :)
Priserna är något lägre än på de flesta europeiska flygplatser, men inte mycket. Vissa saker är lika dyrt. Självklart gäller genomsnitt ännu lägre priser i stan. Rekommenderar köpa i Minsk och att checka in, om det ändå låter som ett alternativ.

Någon som erfarenhet av att söka visum på flygplatsen i Minsk? Jag ska dit och se Sverigematchen i september, men trodde att visumfriheten gällde fem dygn, men har i efterhand förstått att de räknar ankomst- och avresedagarna som separata dagar så att vi hamnar på sex dagar totalt. För kort tid kvar för att jag ska vilja skicka passet någonstans.
Tyvärr ha jag ingen erfarenhet av detta, för dyrt för mig eftersom extra avgiften baseras på om det finns en ambassad i landet av medborgarskap (för mig Holland) och inte vart man bor.

Ambassaden i RIX har alltid varit snabbt. Rek dit och xpress tillbaka. Senare har jag fått tillbaka passet på en vecka, tidigare tog det inte mer än två. De har i mitt fall alltså gett snabb visum service utan extra kostnad. Största osäkerheten är nog postnord och hur snabba de lyfter till Riga, det har alltid taget mest tid.

De gör, kanske föga förvånande, grym vodka. En personlig favorit är "Ofitser" (офицер) som tillverkas av den största producenten i Vitryssland "Minsk Kristall" (Минск Кристалл).

EDIT: Kan någon mod flytta denna till rätt tråd... Efter semester-förvirringen är total =}

Toppen