Senaste nytt

Visum till Hong Kong och Kina - är det verkligen så komplicerat?

Hej,

Varit i HK/Kina 6ggr på 6 månader med SV pass

HK: VOA, inga stämplar, däremot får man en liten lapp. Ej e-channel såvida du inte är frequent traveller eller har pass från ett annat SEA land. Inget att oroa sig för.

Kina: jag har multipel entry 1 år. Men det beror på vart du ska, det finns ett sätt att komma in i Kina med VOA vilket är genom Shekou hamnen i Shenzhen (mycket enkelt att ta båt över från HK och det snabbaste o billigaste sättet). tydligen är det single entry och fem dagar som gäller. Åker du däremot till storstäderna och har en ut biljett fick jag för mig att du kan få ett transit visum för 24h (dubbelkolla). Det kan spelar ganska stor roll vart du ska vidare till dvs.

kolla denna sida för mer info: China Visa on Arrival, Issued at Entry Ports

Lycka till!

det finns ett sätt att komma in i Kina med VOA vilket är genom Shekou hamnen i Shenzhen (mycket enkelt att ta båt över från HK och det snabbaste o billigaste sättet). tydligen är det single entry och fem dagar som gäller.
Detta visa on arrival gäller endast i Shenzhen. (Det finns liknande i Zhuhai och i Xiamen) Man kan inte besöka andra städer med det här visumet.

Hej,

Varit i HK/Kina 6ggr på 6 månader med SV pass

HK: VOA, inga stämplar, däremot får man en liten lapp. Ej e-channel såvida du inte är frequent traveller eller har pass från ett annat SEA land. Inget att oroa sig för.

Kina: jag har multipel entry 1 år. Men det beror på vart du ska, det finns ett sätt att komma in i Kina med VOA vilket är genom Shekou hamnen i Shenzhen (mycket enkelt att ta båt över från HK och det snabbaste o billigaste sättet). tydligen är det single entry och fem dagar som gäller. Åker du däremot till storstäderna och har en ut biljett fick jag för mig att du kan få ett transit visum för 24h (dubbelkolla). Det kan spelar ganska stor roll vart du ska vidare till dvs.

kolla denna sida för mer info: China Visa on Arrival, Issued at Entry Ports

Lycka till!

Det blir kanske lite of topic men jag måste fråga.
Vår visumagent säger att multipel entry 1 år kan man bara få om man har en inbjudan från ett statlig företag eller statligt verk. Är det så du får de?
På fem ansökningar har jag bara fått 6 mån trots alla papper varit i ordning för 1 år.

Vår visumagent säger att multipel entry 1 år kan man bara få om man har en inbjudan från ett statlig företag eller statligt verk. Är det så du får de?
På fem ansökningar har jag bara fått 6 mån trots alla papper varit i ordning för 1 år.
Kollegan får 1-års utan problem (har semesterbostad i Kina), men han har iofs goda kontakter på ambassaden i Stockholm. (Rör ej affärsvisum, utan används enbart som turist).

Det stämmer. De ändrade reglerna för några år sedan. Får också bara 6 mån varje gang.

Följer upp här med några frågor. Kan jag ansöka om ett turistvisum (single eller double entry) rätt upp-och-ned? Behöver jag inte vara del av en grupp, eller ange vad jag skall göra mer än turista? Jag hade tänkt att besöka en vän inte allt för långt norr om Hong Kong och därmed behövs visum.

Hur länge brukar man ha på sig för att "bränna" sina entrys? Det står något här om 6 månader? Hur länge får man stanna när man väl är i landet på sitt turistvisum (single/double). Jag har försökt hitta på hemsidan men det verkar inte stå i klartext...

@chazzie Ja det är bara att söka enkel eller dubbelt entry. Många bokar ju sin semester till Kina själv numera.
För dubbelt entry brukar man ha sex månaders giltighetstid. OBS att Kina anger "Entry before" inte "Valid to", vilket är bra.
Normalt har man 30 dagars stay per entry på normala turistvisum.

Jag sitter nu och fyller i den fyrsidiga-visumansökan. Men när man ska beskriva sin resplan, hur detaljerad bör man vara? Jag kommer att spendera samtliga 5 nätter i Shanghai utan att lämna stan.

Toppen