Senaste nytt

Visum för Vietnam för vistelse kortare än 15 dagar?

Wilhelm00

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd, men jag undrar hur det är med visa on arrival till Vietnam? Är det fortfarande ok att inte ha någon returbiljett? Behöver jag ha ett invintation letter? Jag ska stanna i max 15 dagar.
Tack på förhand.
 

TheEagle

Medlem
För några år sedan så flög jag in till SGN. Sedan var det båt uppför Mekong till Kambodja. Inga problem med visum när man bara hade enkelbiljett.
 

pierrea

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd, men jag undrar hur det är med visa on arrival till Vietnam? Är det fortfarande ok att inte ha någon returbiljett? Behöver jag ha ett invintation letter? Jag ska stanna i max 15 dagar.
Tack på förhand.

Du behöver inte ens visa on arrival i Vietnam längre så länge du ska stanna under 15 dagar. Bara att visa passet. Däremot är det krav på returbiljett, men jag har aldrig varit med om att de kollat. Skulle inte chansa dock.

Från swedenabroad.com:

"Precis som tidigare kan du som svensk medborgare resa in i Vietnam utan visum om du planerar att stanna kortare tid än 15 dagar. För detta krävs att ditt pass är giltigt i minst sex månader efter din inresa samt att du kan visa upp en biljett för din utresa. Det krävs ytterligare att din senaste utresa från Vietnam ska ha ägt rum minst 30 dagar innan din inresa. Vill du resa in i Vietnam inom 30 dagar från din senaste utresa behöver du ha ett visum."
 

silwer

Medlem
Hade bara enkelbiljett vid ankomst Saigon i höstas. Passkontrollanten frågade efter returresa, och jag visade lite stressat upp en skärmdump jag hade från en bokningssida på en (obetald) returresa fyra dagar senare. Han kollade uppenbarligen inte så noga för jag viftades bara trött vidare.
 

pep

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd, men jag undrar hur det är med visa on arrival till Vietnam? Är det fortfarande ok att inte ha någon returbiljett? Behöver jag ha ett invintation letter? Jag ska stanna i max 15 dagar.
Tack på förhand.
Visa on arrival er muligt (invitation købes online) men kun nødvendigt hvis >15 dage. Returbillet ikke nødvendig, men du skal kende 14 nætters-reglen - det er derfor de af og til spørger. Overstay er besværligt og dyrt.
 

pep

Medlem
De ville se returbiljett när jag reste in i landet i söndags.
Bare du har en plan for exit indenfor max-perioden er det OK. Helst dokumenteret. F.eks. hvis du vil rejse ud med bus, bil, skib, etc. og kan fremvise en køreplan eller lignende plausibel løsning er det OK. Eller blot have en plan for hvordan du forventer at flyve ud er det også OK.
 

Dr. Miles

Expert
Bare du har en plan for exit indenfor max-perioden er det OK. Helst dokumenteret. F.eks. hvis du vil rejse ud med bus, bil, skib, etc. og kan fremvise en køreplan eller lignende plausibel løsning er det OK. Eller blot have en plan for hvordan du forventer at flyve ud er det også OK.
Det är egentligen likadant i Thailand.
I de flesta fall frågar de inte om någon returbiljett men ibland har det hänt att immigrationspolisen har bett mig att visa returbiljett eller utresebiljett till ett annat land.
 
  • Gilla
Reactions: pep

chazzie

Medlem
I maj var jag igenom på 3 minuter i Hanoi, de stämplade passet och frågade ingenting. Vad jag förstår så gäller numer internationellt körkort i Vietnam, jag vågar inte svara på vilken modell (det finns två olika konventioner), men det kan man se på t.ex. Motormännens hemsida.

Trevlig resa! Vietnam är fantastiskt!
 

pep

Medlem
I maj var jag igenom på 3 minuter i Hanoi, de stämplade passet och frågade ingenting. Vad jag förstår så gäller numer internationellt körkort i Vietnam, jag vågar inte svara på vilken modell (det finns två olika konventioner)...!
Immigration i VN er lynhurtig! Internationalt kørekort gælder nu fra i år! Selv kører jeg næsten aldrig bil pga. de mange motorcykler. Scooter er smooth...
 
Toppen