Senaste nytt

Visum för tjänsteresa till Sydkorea

Nu verkar det bli dags för mig att åka på första jobbresan utanför Europa och det kommer bli Sydkorea. Jag erkänner att jag har väldigt dålig koll på att söka diverse visum och har såklart sökt information på internet men känner att jag gärna skulle fått lite klarhet av någon som kanske vart i samma situation som mig. Jag kommer att åka i en supervisor roll för installation av tekniska produkter. Jag har förstått att svenskar kan åka till Sydkorea visumfritt i upp till 90 dagar för turism. Jag tror jag förstår det som att jag behöver ansöka om ett C4 visum (short term employment) för att få jobba i landet och vart man gör det (online? eller kanske tillochmed fysiskt med brev osv). Skulle uppskatta om ni som har större erfarenhet av visum och kanske tillochmed erfarenhet av arbetsvisum i Sydkorea kunde peka mig i rätt riktning!

Tack på förhand
 

hco

Medlem
Hjälper inte din arbetsgivare till med att reda ut det? Låter orimligt att du ska ta reda på det själv (om du är anställd). Arbetsgivaren borde även säkerställa försäkringar etc.

(Eller om du har egen konsultlåda så OK, då får du lösa själv).

Vill du vara säker: maila och fråga.

Klipp från koreanska ambassaden i Stockholm:

"Please note that the Consular section cannot deal with any visa-related inquires on the phone. All questions should be sent to: visatokorea@mofa.go.kr. All emails will be answered within 5 working days."

 
Toppen