Senaste nytt

Visum för inresa till Zansibar

Någon som lyckas ansöka om VISA online?

Jag har fyllt i uppgifterna för alla oss fem, men det går inte att komma vidare till betalläget.
Testat olika webbläsare, tider på dygnet etc.

Verkar vara omöjligt att få till?

Någon som lyckas ansöka om VISA online?
Ja och nej.

Satte mig och sökte för hela familjen. Allt gick fint och ansökningarna kom iväg.
Några dagar senare godkändes 5 av 6 och för ena dottern är den fortfarande "waiting".
Vi anländer imorgon och den är fortfarande inte behandlad. Vette fan hur jag ska göra. Den är ju inskickad och betalad.

Ja och nej.

Satte mig och sökte för hela familjen. Allt gick fint och ansökningarna kom iväg.
Några dagar senare godkändes 5 av 6 och för ena dottern är den fortfarande "waiting".
Vi anländer imorgon och den är fortfarande inte behandlad. Vette fan hur jag ska göra. Den är ju inskickad och betalad.

Enligt folk på internationella forum får du isf ansöka om ett VISA on arrival för henne.
Ta med proof of charge - så slipper du betala igen!

Jag sitter precis och ska ansöka om eVisa, och som returning visitor ska man ange sitt senaste visum nummer. Eftersom jag senast körad visa om arrvial så kikade jag i passet, men där framgår det inte. Någon med samma problem? (se bilder)

Attachments

• att.M14R_CwFlyHWieIiC_FVbdk3lUh2mmnTEmv4ekt_VlM.jpg
    att.M14R_CwFlyHWieIiC_FVbdk3lUh2mmnTEmv4ekt_VlM.jpg
    37,6 KB · Visningar: 58
  • att.nA3YlmOXXoZA0AEPCbRBHJgGIF97euym0DVEwlnfiBY.jpg
    att.nA3YlmOXXoZA0AEPCbRBHJgGIF97euym0DVEwlnfiBY.jpg
    247,2 KB · Visningar: 57
Enligt folk på internationella forum får du isf ansöka om ett VISA on arrival för henne.
Ta med proof of charge - så slipper du betala igen!
De delade ut ansökningspapper på planet. Jag fyllde i ett sådant till min dotter som ännu inte fått sitt riktiga godkänt. Vi ställde oss i kön till e-visa allihop samtidigt som jag sneglade bort mot "visa confirmation", där var det ingen kö.

När det var vår tur och de upptäckte ena dotterns visum så skickade de bara bort henne till confirmation, fick en papperslapp med handskrivna siffror och sedan tillbaka till mig och fortsatte migreringen hos mig.

Att kika på passet, kika på pappret, kika på passet, kika på pappret och sedan sätta en stämpel tar ca 2-4 minuter per pass. I vårt fall tog det ca 15 minuter att migrera.

Jag sitter precis och ska ansöka om eVisa, och som returning visitor ska man ange sitt senaste visum nummer. Eftersom jag senast körad visa om arrvial så kikade jag i passet, men där framgår det inte. Någon med samma problem? (se bilder)
Precis som du säger så får ju bara e-visa ett visumnummer. Du borde dock finnas digitalt så mejla till visummejlen om du har gott om tid?

Datapunkt e-visa
Ansökan: 9 oktober
Godkänt 22 oktober
Ankomst: 27 oktober

Tips!
Ha alla papper redo i pappersform så glider ni lätt framåt bland alla oförberedda resenärer.

Först är det kontroll av boardingkort, nästa station pass, följt av koll av försäkringen.
Sedan väntar VISA (se ovan).
Efter VISA är det en station som kontrollerar ditt nyss utgivna visa.
Bagageupphämtning och sist en kontroll där de scannar ditt bagage.
Är man förberedd kan man lätt avancera i kön bland folk som letar papper och går åt sidan.

Ytterligare en datapunkt e-visa

Fyllde i ansökningar for 5pers: 18 oktober
Lyckades betala för ansökningarna: 28 oktober (hemsidan vägrade ta mig betallläge trots att jag testade olika webbläsare mm. Tydligen vanligt problem)
Godkända visum: 10 november (så ha i åtanke att det kan ta 2v för era visum att godkännas)
Avresa: 30 november

Ännu en e-visa story

Ansökte e-visa 5 dagar innan (dum som man är så tror man att allt man ansöker online sker inom 24 timmar).
Han iaf får statusen behandlas innan det var dags att ge sig av till Zanzibar.
Har ju läst en massa om scam o alla vill sno åt sig dina pengar på flygplatsen, så jag var redo att betala än en gång för visa vid ankomsten.

Åkte business och var först av en glest befolkad dreamliner då de flesta hoppade av planet vid Kilimanjaro.
Tog en chansning vid första vakten o sa att jag hade en pending e-visa.
Vakten bad mig försöka vid e-visa burarna, och med några hopp fram o tillbaka via 3 olika glasburkar och nån som gick och pratade med en supervisor så fick jag tillslut ett nummer på en post-it lapp och kunde gå landslide utan att behöva betala ännu en gång.
Så min upplevelse var långt ifrån att bli scammad. Alla var trevliga och ville hjälpa till, ingen av de ca 5 olika personerna jag stötte på ville varken göra det svårt för mig eller fylla sina egna fickor.

Toppen