Senaste nytt

Visum för inresa till Zansibar

Gizmokvack

Medlem
Hej!

Jag har sökt genom flertalet trådar här om Zanzibar men hittar ingen som skriver om visumprocessen.
Påbörjade en ansökan online och såg att det var väldigt mycket information att fylla i, uppskattar det till 30-40 minuter vid snabb anblick. Det går heller inte att ansöka för flera familjemedlemmar samtidigt. Vi är 2 vuxna och 4 barn som åker.

Hur snabb är visumprocessen på flygplatsen? Går det fortare att fylla i enklare formulär på plats?

Sedan 1 oktober 2024 såg jag att man även var tvungen att köpa sjukvårdsförsäkring, det verkar vara en smidigare process.

Hej!

Jag har sökt genom flertalet trådar här om Zanzibar men hittar ingen som skriver om visumprocessen.
Påbörjade en ansökan online och såg att det var väldigt mycket information att fylla i, uppskattar det till 30-40 minuter vid snabb anblick. Det går heller inte att ansöka för flera familjemedlemmar samtidigt. Vi är 2 vuxna och 4 barn som åker.

Hur snabb är visumprocessen på flygplatsen? Går det fortare att fylla i enklare formulär på plats?

Sedan 1 oktober 2024 såg jag att man även var tvungen att köpa sjukvårdsförsäkring, det verkar vara en smidigare process.
Åker du economy kan kön bli lång men är det business så går det snabbare då du kommer ut först till papprerna och inte behöver köa. Beror helt på hur många passagerare som kommer ut. Förvänta dig samma tid att fylla i på flygplatsen som hemma.

Det verkar som man från och med 1/10 också behöver köpa en obligatorisk sjukförsäkring för USD 44,00/pers (måste tydligen fixas online i förväg). Så i princip är det närmare USD 100/pers i inträdesavgift till Zanzibar nu.
Följer också tråden om visumansökan, hoppas kunna fixa det online då vi kommer landa 03.30 eller nåt sånt.

Går att söka på plats. Var där i somras, så gamla reglerna gällde. Var av planet först av alla för att komma långt fram i eventuell kö, Såg kön fyllas snabbt bakom mig för alla som skulle söka på plats. Jag sökte visa online på vägen till Arlanda, gick snabbt. Hann inte få bekräftelse innan jag landande, men det enda immigration brydde sig om var att jag hade betalt. Tog under fem minuter att komma igenom.

Åker du economy kan kön bli lång men är det business så går det snabbare

När vi var där 2023 så önskade jag ju gjort det i förväg. Trångt, varmt, scams och kortterminal funkade ej. Nästa gång kommer vi göra det online.
Vi kommer att åka ekonomi och vara ute sent ur planet.

Är det olika köer till papperna/ansökningsbåset?
Ponera att alla passagerare står framför mig i kön, varav hälften har fyllt i sedan tidigare, hälften på plats.
Går jag före i kön till hälften av passagerarna eller är det bara sin egna tid man sparar in?

Vi kommer att åka ekonomi och vara ute sent ur planet.

Är det olika köer till papperna/ansökningsbåset?
Ponera att alla passagerare står framför mig i kön, varav hälften har fyllt i sedan tidigare, hälften på plats.
Går jag före i kön till hälften av passagerarna eller är det bara sin egna tid man sparar in?
Det är två köer du kommer behöva gå till, den första är efter att du fyllt i blanketten och sedan ska en person kolla på på den och skicka dig vidare till kö 2 där du sedan får inträde till landet. Om du fyllt i sedan tidigare går du direkt till kö 2.

Det är två köer du kommer behöva gå till, den första är efter att du fyllt i blanketten och sedan ska en person kolla på på den och skicka dig vidare till kö 2 där du sedan får inträde till landet. Om du fyllt i sedan tidigare går du direkt till kö 2.
Det var exakt denna informationen jag sökte efter. Jag kan inte tänka mig någon annanstans i världen än på det här forumet jag skulle få så detaljerade svar på några timmar.

Tusen tack alla! Jag återkopplar om en månad.

Toppen