Senaste nytt

Visum/eTA Kenya samt tips sevärdheter i Nairobi

Har du besökt Nairobi nu? Hur var det?

Jajemän, p.g.a inställda Kenya airways flyg skulle det först bli två nätter, och sedan p.g.a. fler inställda flyg blev det istället bara en dag, tidig morgon till nattavgång. Men besökte nationalparken och elefant-sanctuary't under en heldag, samt några marknader som vår guide körde oss till. Vi bokade via getyourguide, blev hämtade och lämnade på flygplatsen, 50usd per person. Inte inklusive parkavgifter (som är rätt stora..). Men absolut värt och löste sig på något vis trots allt strul med flygen. Hur mycket man kommer uppskatta safarin beror lite på vad man förväntar sig. Vi hade varit på flera redan i Namibia, Botswana och Zimbabwe innan, men tyckte ändå det var värt. Såklart inte samma sak ändå p.g.a. det är trots allt ett enormt inhägnat område. Men såg några lejon, massvis med noshörningar, giraffer, med mera.

Har du besökt Nairobi nu? Hur var det?
Du får ett svar till. Jag valde en lång mellanlandning på ca 15 timmar i januari just med tanken på att hinna göra en utflykt.
Hyrde en guide som hämtade mig på flygplatsen, körde runt mig runt i nationalparken, i centrala Nairobi, stannande för mat och sen tillbaka till flygplatsen. Det gick enkelt och smidigt. För att vara så nära flygplatsen tyckte jag nationalparken var mer värt än att vänta i loungen eller bara hänga i Nairobi. Nationalparken går inte att jämföra med att bo på en lyxig lodge i någon av stora kända nationalparkerna. Såg noshörningar, lejon, zebror, krokodiler, giraffer ett antal fåglar mm, samtidigt som du ibland har Nairobis skyline i bakgrunden. Nairobi i sig är inte vackert. En lokal guide kan säkert öppna rätt dörrar och göra staden mer intressant.

Loungen i Nairobi är inte så dålig som resten av flygplatsen. Där var jag senast för en dryg vecka sen. Det finns två, varav den större är bättre och med skaplig mat. Det finns en kock som lagar enkla rätter. Hyfsat bra utbud i övrigt.

Toppen