Senaste nytt

Visum Australien

Hej,

Jag och min kollega planerar att flyga ner till Sydney i 14 dagar och besöka vårt systerbolag för att hjälpa till att komma igång med ett projekt. Vi kommer att besöka verksamheten och ha föreläsningar, analyser samt utbildning inom ECO-driving.

Vi kommer inte att få lön av det Australiensiska bolaget utan kommer att bibehålla lön som vanligt hemmifrån.

Vilket visum behöver vi?

Vi har ansökt om och fått :

eVisitor (subclass 651)
Features
This visa lets you visit Australia:

• to visit or for business visitor purposes
  • for up to three months at a time within a 12-month period.
This is a free visa.
Requirements
You might be able to get an eVisitor if you are:

Vad tror ni, är det tillräckligt?

Ja. Så länge du inte ska ta anställning i Australien funkar det där.

Tack för det.

En följdfråga;
Jag kommer att besöka Australien några dagar senare igen på semester. Jag åker hem och vänder för att komma tillbaka på en nöjestrip med andra ord. Räcker det med samma visum eller måste jag ansöka om något mer?

Tack för det.

En följdfråga;
Jag kommer att besöka Australien några dagar senare igen på semester. Jag åker hem och vänder för att komma tillbaka på en nöjestrip med andra ord. Räcker det med samma visum eller måste jag ansöka om något mer?
Så länge det är multiple entry på det så räcker det. Det stod rätt tydligt på siten om det är det eller inte när jag kikade lite häromdagen.

Ja. Så länge du inte ska ta anställning i Australien funkar det där.

Dock ställer jag mig lite undrande till den här texten:

"eVisitor lets you:
Engage in business visitor activities while in Australia provided you:
  • do not work for or provide services to, a business or organisation
  • do not sell goods or services to the public."
Vad får jag lov att göra om inte provide services to, a business or organisation ?

Jag hittar heller ingenting om "multiple entry".Vart kan det stå?

Det där säger bara att du inte får arbeta i Australien som anställd.

Förvirringen för svenskar uppstår nästan alltid eftersom vi inte riktigt skiljer på att arbeta och att arbeta. I engelskan så kan man var i ett land "on business" vilket innebär att man är där som representant för sitt företag och ska utföra någon slags arbete åt sin (icke-australiensiska) arbetsgivare åt en kund i australien eller liknande. Man kan även vara i ett land "to work" vilket innebär att man tänker söka anställning i landet.

Säg fel i immigration i valfritt land där engelska används och du får problem.

Så man bör säga "on business" i vårt fall?

Jag har sökt efter multiple entrys men hittar ingenting. Det enda jag kan se är:

eVisitor (Subclass 651)

It will allow the holder to enter Australia on an unlimited basis over a 12-months period, with a stay of up to three months on each entry.

Men det är inte från myndighetens sida.

Ja.

Var är du och läser då? Man ska alltid leta information på myndigheternas sidor, annars är risken stor att man får betala extraavgifter till någon mellanhand...

Visumet har jag ansökt om från myndighetens sida. Men jag hittar ingen information där om multiple entrys.
Så därför googlade jag och hittade denna : eVisitor Visa – Subclass 651 | Immigration to Australia | Pr in Australia | Austraila Visa | Canada visa

"eVisitor Visa – Subclass 651
The eVisitor visa will allow the visa holder to enter Australia for tourist or business purposes for a period of up to three months. This visa is only available to eligible passport holders. If you do not hold a passport of an eligible country you should not apply for this visa. The eVisitor is not designed for multiple entries or extended stays in Australia."

Hur gör jag då om jag kommer hem den 6/12 och är tillbaka igen 28/12 ? Ansöker jag om ett nytt visa där emellan?

Toppen