Senaste nytt

Visas kreditgräns vid Kreditupplysning?

DrKlas

Medlem
Enig i det siste du skriver -- men vil ikke det at jeg stadig vekk har en viss kreditt hos diners (20,000?) registrert hos UC senke sikkerheten min som betaler? Jeg har type 0,5% sist jeg sjekka, men vil helst være plettfri :p

Det är nog inte självklart att en outnyttjad kredit sänker din kreditvärdighet. Tvärtom så visar den ju att du kan sköta din ekonomi. Utan ekonomisk aktivitet (där kreditkort kan vara en del) uppnår man inte 0,5% och oavsett vad man gör är det nog svårt att få 0,0%.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig haft problem med att få nya krediter när jag behövt trots att jag redan har flera stycken enligt UC. Jag misstänker att problemen börjar komma när man har stora lån (eller andra belastningar/risker) i förhållande till sin inkomst. Att ha några krediter via kreditkort som sköts är nog knappast negativt.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Pho

Medlem
Jag förstår inte riktigt problemet. Har ni haft problem någon gång för att ni haft för mycket kreditutrymme registrerade?
 
Det är nog inte självklart att en outnyttjad kredit sänker din kreditvärdighet. Tvärtom så visar den ju att du kan sköta din ekonomi. Utan ekonomisk aktivitet (där kreditkort kan vara en del) uppnår man inte 0,5% och oavsett vad man gör är det nog svårt att få 0,0%.
Det är min erfarenhet också. Att ha en kredit som sköts bra ger högre rating än ingen kredit alls.
 
Det torde ju vara så att får du kredit hos flera "långivare" så är du betrodd. Däremot hade undertecknad bensinkort med kredit, Ikea och liknande som aldrig utnyttjades. En gång när det förhandlades om boräntan, så såg Handelsbanken detta som en "risk". Jag uttnytjade inte krediten, men jag kunde utnyttja den dagen efter. Kreditrisk mao.
 

olo

Medlem
För övrigt är det intressant att tråden fick namnet "Visas kreditgräns vid Kreditupplysning?" när den främst har handlat om Diners... ;)
 
Det torde ju vara så att får du kredit hos flera "långivare" så är du betrodd. Däremot hade undertecknad bensinkort med kredit, Ikea och liknande som aldrig utnyttjades. En gång när det förhandlades om boräntan, så såg Handelsbanken detta som en "risk". Jag uttnytjade inte krediten, men jag kunde utnyttja den dagen efter. Kreditrisk mao.

Känner igen det där med banken, enligt min bankman kollar de lite extra på kreditutrymmen från nischade kreditinstitut där konsumenten kraftigt uppmanas att delbetala och använda krediten, exempelvis Resurs bank som många kedjor har brandade kort från.

Jag har dock aldrig haft problem eller kännt mig drabbad av att jag har några olika kort med ganska stora outnyttjade krediter. (Har ju inga från ovan nämnda institut) Inbillar mig även att min UC rating bara blivit bättre med ett antal olika kreditutrymmen. Har nu exempelvis efter lite gallring bland kort fyra olika med ett totalt utrymme på 325 kkr som aldrig ifrågasatts av banken, detta utöver betalkortet Amex som banken inte brytt sig om.
 
Har som några andra här på forumet "upptäckt" att SEB (SAS Mastercard Premium) rapporterar in senaste fakturan som utnyttjad kredit även om jag betalar fakturan direkt. Hur gör Amex med sina nya SAS-kort?
 
Har som några andra här på forumet "upptäckt" att SEB (SAS Mastercard Premium) rapporterar in senaste fakturan som utnyttjad kredit även om jag betalar fakturan direkt. Hur gör Amex med sina nya SAS-kort?

Amex gör samma sak tyvärr. Fattar inte varför, det ser inte bra ut när det står att man har en skuld på x antal tusen.
 
Toppen