Senaste nytt

Vinterresa 2023 med MSC Seascape och sol i Mexiko

malmokalle

Medlem
Vinterresa 2023 till Miami, Kryssning i Karibien och sol i Play Del Carmen

Här kommer lite minne från årets tre veckor långa vinterresa på temat mat, dryck och sol. Flygresan (utom MIA-CUN) var bokat med en Amex 2-4-1 i Biz. Hade från början utresan med TAP via Lissabon men med en aktiv alert på AwardFares så plingade det till en söndagsmorgon att det fanns två platser med SAS på direktflighten CPH-MIA. Vågade inte vänta tills måndagen utan hoppades att jag skulle hitta en likaledes alert agent på SAS. Jodå, det blev en smidig ombokning och en betydligt trevligare routing. Hemresan bokad med Turkish CUN-IST-CPH.

12 januari 2023 – CPH – MIA

Efter en 25 minuters tur med TaxiKurir så var vi framme på Kastrup. Incheckning och FastTrack tog under 10 min. Därefter begav vi oss till Le Sommelier för en sedvanlig øl, Jägermeister och smørrebrød. SAS loungen fick klara sig utan oss denna gång. Efter det blev det en lite längre promenad än vanligt eftersom gaten låg i den ”nya” E-piren. Lite folk och ingen före oss i passkontrollen.

Flygningen med SK953 i en A350 var en alltigenom trevlig upplevelse. Ny och fräsch hårdvara. Mat och dryck var utmärkt och med en besättning som såg ut att trivas på sitt jobb. Det senare fick vi bekräftat när vi träffade en av CC på hotellet dagen efter. Hon sa spontant att hon hade haft en rolig flight tillsammans med sina kollegor och att hon älskade sitt jobb!

20.jpg

En alldeles utsökt torsk. I glaset en god Arlaux


12 - 15 januari 2023 – Hilton The Gates Miami Beach

Bra läge på South Beach. Dyrt i förhållande till standard och svindyra drinkar i baren. Men, vi är i som sagt i USA så bara att bita i det sura äpplet och se glad ut. Frukost ca 60-70$ där vi fick ett sedvanligt bidrag med 30$. Varmt och skönt när vi anlände, svinkallt och blåsigt dagarna efter. På söndagen när vi skulle embarkera MSC Seascape tog vi en Uber till hamnen. Tog sin lilla tid p.g.a. mycket trafik. Fem stora kryssningsfartyg skulle lämna på söndagen, det gjorde säkert sitt till.


21.jpg

The Gates Hotel South Beach – Double Tree by Hilton (lånad bild)


15 - 22 januari 2023 – Kryssning i Karibien med MSC Seascape

Vi gjorde en tur i Karibien också i januari 2020. Dock med en annan rutt och ett annat fartyg – MSC Meraviglia. Precis som då så hade vi bokat en hytt i Yacht Club. Ett exklusivt område i fören av fartyget som innehåller restaurang, barer, pool och ingång till fartygets Spa.

Länk till reserapport från förra resan: På kryss med MSC Meraviglia i Karibien | BusinessClass.com

Upplevelsen var lika trevlig denna gång. Ett större område för Yacht Club, men annars samma upplägg. Betyget blir också det samma, allt får toppbetyg, dock med en liten förbättringspotential för maten i Yacht Club restaurangen. Vi en otroligt trevlig kväll i Tappanyaki restaurangen. I denna restaurang finns sex bord som var fulla med gäster och där kockarnas show fick taket att lyfta!

Vi tyckte dock att MSC Meraviglia på ett sätt var trevligare med en stor öppen ”gata” med affärer och olika shower. På MSC Seascape så hade man i stället ett Atrium som stäckte sig över 4 däck. Detta gav ett lite mindre luftigt intryck. Men även detta utförande var fantastiskt och imponerande.


1678630225256.jpeg

Hej då Miami Beach!

1678629994923.jpeg

MSC Seascape med Yacht Club markerat på däck 16,18,19 och 20


1678630153856.jpeg

MSC Yacht Club

Det är ett härligt att uppleva en kryssning i Karibien och på ett alldeles fantastiskt fartyg. Lägg sen till en besättning som hela tiden gör ett utomordentligt jobb. Reser man dessutom i Yacht Club (YC) så får man en extra dimension på hela äventyret!

Förmånerna med YC börjar redan när man embarkerar. För YC gäster finns inget tidsfönster när man skall vara i hamnen, utan man kan komma på en tid som passar. Ett särskilt YC-tält finns där personalen lastar ur bagaget och sen finns det i hytten någon timme senare. Efter detta blir man eskorterad av en Butler till en rum där man checkar in och därefter så blir man än en gång eskorterad, denna gång till hytten. En alldeles ypperlig start på resan!

Det finns olika storlekar på de sviter som finns i YC. Tycker de mindre räcker bra, bara man väljer en med balkong.

En annan stor fördel är naturligtvis att en del av fartyget är enbart för passagerare i YC. Sällan några köer och alltid plats både inne och ute. Här finns flera barer, en restaurang och en mycket generös utomhusdel. Vi tog flera av våra frukostar och luncher ute i det fria. Naturligtvis finns också en bra pool, många solstolar och flera jacuzzier.

I YC ingår också ett dryckespaket som gäller på hela båten. I detta paket ingår alla drycker upp till 15$. Det är absolut de flesta, undantag för några exklusiva viner och någon enstaka whiskey. Totalt finns det hela 18 barer och 11 restauranger!

Fri minibar och 24h rumservice är också inkluderat.

En annan praktisk detalj är att om man skall se en show så behöver man aldrig boka plats. Man möter butlern i receptionen och sen blir man ledsagad till reserverade platser för YC gäster.

Dagen då vi skulle debarkera så sätter man ut bagaget utanför hytten på kvällen innan. Sen lastas det av fartyget först och på morgonen blir man eskorterad av en Butler förbi alla köer. Denna procedur tar kanske max. 30 minuter innan man sitter i en taxi från hamnen. Perfekt, om man som vi hade en tidig flight till CUN!

1678630176342.jpeg

Vår rutt med MSC Seascape


Efter ett kylslaget Sailaway party så kunde vi äntligen packa upp våra väskor och se fram emot en trevlig vecka ombord. Vår rutt denna gång:

Dag 1 – Bahamas Ocean Cay
Dag 2 – Mexiko Cozumel
Dag 3 – Till sjöss
Dag 4 – Cayman Island – George Town
Dag 5 – Jamaica Ocho Rios
Dag 6 – Till sjöss
Dag 7 – Florida Miami

Nu blev det inte riktigt så. Vi blev varse att också stora starka dieselmotorer kan drabbas av SW-problem. Så vi gick med lite under halv fart efter stoppet på Cayman Island och missade därmed Jamaica. I stället blev det ett nytt besök på Bahamas den sista dagen. Inte hela världen tyckte vi. Kaptenen tyckte dock annorlunda och på morgonen fick vi ett brev där han beklagade händelsen och lovade oss alla att vi skulle bli kompenserade med 50% av resans pris. Sagt och gjort, för vår del hamnade nästan 30 kkr på bankkontot två veckor senare.


1678630449917.jpeg

YC poolen på däck 20


1678630504134.jpeg

YC bar på däck 20

1678632527431.jpeg

Baren i kasinot

1678632643819.jpeg

Show i megaformat

1678633245369.jpeg

Rock show i teatern


1678630596569.jpeg

Egen Cabana på Ocean Cay

Åker man i Yacht Club så har man ett eget område med strand och restaurang. Lugnt och skönt, önskar man någon mat eller dryck så hissar man flaggan och vips så dyker någon upp på direkten.
1678630645494.jpeg

Examen i Margarita kurs på Cozumel

En mycket trevlig utflykt. Började med några timmars busstur då vi fick en trevlig historielektion om Mexiko och den lilla ön Cozumel. Därefter en grundlig genomgång av Tequilans historia (med provsmakning!) och som avslutning en lektion på hur man blandar en god Margarita. Eller rättare sagt tre olika: Classic, ananas och choklad. Man kan utan vidare konstatera att under hemfärden så var stämningen på topp i bussen!


22 januari – 3 februari 2023 – Hilton Playa del Carmen

Partystället nr 1 av alla hotell i Playa del Carmen, i alla fall på dagen. Programmet vid poolen börjar kl.10 och slutar. 18.00. Under denna tid ett konstant (o)ljud. Men, ett mycket trevligt All inclusive hotell med ett bra läge i centrala Playa del Carmen. God mat och ett bra utbud av drycker. Vi hade mycket trevligt, tror dock att vi höjde medelåldern några snäpp!

1678630736183.jpeg

Välkommen till Hilton


1678630767399.jpeg

Snow Party i poolen

1678633700475.jpeg

Lite rock´n roll till lunchen


1678630797903.jpeg

Salud amigos!


3 januari – CUN – IST – CPH


Till skillnad från de tre andra gångerna som vi åkt denna sträcka så var det inte en B787 utan en B777 med 2-3-2 konfiguration denna gång. B787 har så klart en trevlig kabin, ny och fräsch, men med två väsentliga nackdelar. Även om man har ett ”couple seat” så är stolen formad så att man måste luta sig fram när man skall prata med sin partner och och det finns relativt liten plats för benen när man skall sova.

B777 däremot har betydligt mindre ”privacy” men mycket större plats för kropp och ben. Under förutsättning att man får ett 2-säte så föredrar jag i B777 alla dagar i veckan.

Servicen då? Nja, på CUN - IST var den väldigt oengagerad och rörig. Drink innan maten och sen in med huvudrätt och en bantad efterrättsvagn utan en enda fråga om man ville ha något att dricka till. OK, tryckte man på Juiceknappen så fick man till slut ett litet glas vin. Ingen ny påfyllning utan det var bara att ringa igen. Mezen och soppan var god men huvudrätten, en snustorr och hård kyckling, var oätlig.

1678630842845.jpeg

God Meze och god soppa

Sen ut med sovattiraljerna i en rasande fart och så satt man där efter några timmar i en mörk kabin med åtta timmar kvar till Istanbul. Nåja, en nyladdad platta, lurar från Sony och några whiskey så gick den tiden också. Inte så att personalen var otrevlig på något sätt, men jämfört med SAS på första benet så var den totala upplevelsen många, många snäpp sämre. För övrigt inget nytt, vi har åkt den här rutten fyra gånger de tre senaste åren med ungefär samma resultat.

När vi anlände till IST så var vi något försenade och vi hade bara en timmes transfertid p.g.a. tidtabellsändringar. Till vår glädje så blev vi hämtade i gate och i snabb gång så blev vi eskorterade till en speciell Security for Short Connections. Men glädjen varade inte länge. På väg till gate så fick vår guide ett samtal att gaten var stängd. I väg till transferdisken och där blev vi ombokade till en flight tre timmar senare. Så det blev några timmar i en, för ovanlighetens skull, ganska gles TK-lounge.

Upplevelsen på flighten IST-CPH var en fröjd att uppleva, precis som vanligt. En bra businesskabin på shorthaul, 16 stolar och två CC som gjorde allt rätt. 3 timmar senare var vi på CPH där TaxiKurir stod redo för en kort tur till Malmö.

Väl hemma igen så väntade två röda pölser och en Guld Tuborg innan vi fick en välbehövlig sömn efter en resa som tog 26 timmar från start till mål.
 
Last edited:

malmokalle

Medlem
Känns som det måste bli mycket dricksande om man ska ha en butler som ska eskortera och fixa saker hela tiden?
Det var faktiskt inte så mycket dricksande ö.h.t. Kanske för att man alltid "betalar" med sitt hyttkort och att det var mix av folk från hela världen. Dessutom betalar man dricks när man bokar resan. Vi valde att ge våra två Butlers 10$ per man/dag som vi lämnade i två kuvert sista dagen. Fått detta tips på ett forum innan resan. Hur många som gör detta har jag ingen uppfattning om.
 

Xpressen

Medlem
Mycket trevlig läsning, tack för rapporten. Hur ser det ut med barn i YC? Är det tillåtet?

Inte riktigt, det finns ett antal restauranger där man får betala extra. Drycker behöver däremot man inte betala för. Dessutom får man betala för Spa behandlingar.

Vill man inte lägga till något så kan man alltså äta på de restauranger som ingår? Eller "måste" man äta på andra?
 
Toppen