Senaste nytt

Vilket star alliance program lättast för guldstatus, och mest användbart?

Jag ska börja flyga mer i jobbet igen, ungefär samma resmönster som tidigare. Mest inom och angränsande till Europa med SAS, Lufthansa-gruppen och Turkish. När SAS var i star alliance var det självklart att välja Eurobonus. Jag fick lätt guld-status, och var till och med nästan uppe vid diamant-status.

Nu är det så frustrerande att det verkar som att jag varken kommer att nå guldstatus på sky team (eurobonus) eller star alliance, bara nästan. Med sky team är eurobonus fortfarande det helt självklara valet. Men hur är med star alliance? Vilket bonusprogram ska jag kreditera mina poäng till där? Min högsta prioritet är att få guldstatus. Det förenklar resandet betydligt. Miles and more (Lufthansa-gruppen) eller miles and smiles (Turkish)? Eller kanske Aegean, även om jag sällan flyger med Aegean? Att få poäng att använda har mindre betydelse. Men jag antar att man som svensk har störst användning av sina poäng från miles and more?

Är det så att Lufthansa guld (senator) är mer användbart i Norden (och kanske hela Europa?) än Turkish guld? Lufthansa har avtal med sas lounger, vilket inte Turkish har?

Överväg att lämna *A? Efter att SAS i veckan införde 2x23 kg fritt incheckat bagage för alla EBG och EBD oavsett vad man bokar för biljettyp är nog EuroBonus oslagbart igen. På LH får du inte ens välja säte gratis som Senator.

Att enbart flyga SkyTeam, SAS och KLM/AirFrance med mera är inte ett alternativ. De flesta av de destinationer jag flyger till har betydligt bättre förbindelser med Lufthansa-gruppen och Turkish. Så star alliance blir det, även om jag naturligtvis enbart hade velat flyga SAS. Men det är helt omöjligt.

Incheckat bagage är ointressant då jag alltid reser med enbart handbagage.

De flesta av de destinationer jag flyger till har betydligt bättre förbindelser med Lufthansa-gruppen och Turkish.
Om du faktiskt flyger ganska mycket med Turkish så är nog deras program ett bra val. Definitivt bättre än miles&more.

Det enda som är ett plus med m&m är väl att du får tillgång till Lufthansas egna Business lounger redan som frequent traveler. Men det har bara värde om du till stor del flyger på deras hemma flygplatser.

Överväg att lämna *A? Efter att SAS i veckan införde 2x23 kg fritt incheckat bagage för alla EBG och EBD oavsett vad man bokar för biljettyp är nog EuroBonus oslagbart igen. På LH får du inte ens välja säte gratis som Senator.
Nja det är inte riktigt sant, så länge du undviker Economy Light så kan du välja säte som Senator.

Toppen