Senaste nytt

Vilket SAS kreditkort till vår familj?

Kan bara nämna att Amex, i varje fall när jag kollade för några år sedan, inte erbjuder autogiro.
Är det skillnad mellan korten fortfarande?
Jag har haft autogiro på mina betalkort.

Det var då jag upptäckte att Amex BSS är uselt. Om man betalar hela fakturan manuellt, och dom får meddelandet att autogiro-dragningen misslyckats så får man SMS om att kortet är stängt trots att man betalat för tio dagar sedan.

Nu har jag bara e-faktura.

Värt att notera är att även om säljaren accepterar PayPal så kan vissa säljare inte acceptera PayPal om det "underliggande" kortet är Amex, så allt som går att betala med PayPal går inte nödvändigtvis att debitera på Amex. Även jag har dock Amex hos Paypal och så länge det handlar om "riktiga" köp ser heller inte jag några problem med det.

Det tror jag med. Amex skiljer sig lite mot många andra kreditkort, Dels har de generösa kreditvillkor då man får en faktura för de senaste 30 dagarna och denna ska betalas ytterligare 30 dagar senare. Limiten måste då som sagt räcka till två månaders spend. Dels ansöker man inte om en viss uppgiven egen limit, vilket man gör på de flesta andra kort, utan Amex tilldelar en limit som brukar vara rätt väl tilltagen.

Jag tvivlar på att någon här vet exakt hur denna limit beräknas och i vart fall är det nog ingen publik uppgift, Min killgissning är att det kan handla om runt 25 procent av årsinkomsten och andra får gärna kommentera med ytterligare datapunkter och tankar kring detta,

Och även hela Star Alliance och inte bara SAS. Detta kan vara en väsentlig eller helt betydelselös skillnad och har sagts flera gånger men är kanske ändå värt att repetera.

Välkommen i träsket! :)

Tackar! Tror SAS räcker i första skedet för att se om det är värt det. Såg att man kunde få till resa till Island vilket hade varit trevligt!

Kan bara nämna att Amex, i varje fall när jag kollade för några år sedan, inte erbjuder autogiro. Den faktura de "normalt" skickar brukar avse "minsta belopp" att betala. Det man normalt gör är att omgående ringa Amex och i stället be om att få hela skulden fakturerad vid varje tillfälle och med elektronisk faktura. Många/alla banker erbjuder "automatisk betalning" till vissa leverantörer och aktiverar man detta får man i praktiken samma funktion som autogiro.

Var sig man vill att betalningen ska ske med automatik eller inte ska man betala hela skulden/fakturan på förfallodatum för att undvika en dyr kredit. Behöver man låna finns det andra borgenärer som erbjuder avsevärt bättre kreditvillkor än vad Amex gör.

Det ska jag fixa direkt! Tack för tipset. E-faktura och ändra beloppet till hela krediten!

Är det skillnad mellan korten fortfarande? Jag har haft autogiro på mina betalkort.
För något år sedan kunde de inte erbjuda autogiro på ett "nytt" kreditkort. Det kan naturligtvis ha ändrats sedan dess och det är nog bara att fråga Amex om vad som gäller idag. Ibland är nog det enda alternativet att lita på kundtjänst. :p

Hur som helst tycker jag att e-faktura med autobetalning i allt väsentligt fungerar som autogiro så för mig kvittar det. Tyckte dock att det var lite konstigt att det inte gick att få autogiro.

En möjlig nackdel är att det kan vara mindre "driftsäkert". När Amex för kanske ett år sedan ändrade i sina rutiner inför brexit ansåg banken att amexfakturan plötsligt kom från en "ny" leverantör och därmed fungerade inte autobetalningen. Nu han jag se detta så allt löste sig men det vara när att denna faktura missats. Nu ändras nog inte sådant så ofta och skulle man missa en faktura kostar det några kronor men kanske ingen direkt katastrof.

Nu blev det nog lite fel tror jag.... Om säljaren erbjuder betalning med PayPal så ser säljaren endast en PayPal-transaktion, inte vilket underliggande betalsätt du använder hos PayPal. Hela idén med PayPal är ju just att köpare inte ska behöva exponera sitt egentliga betalmedel mot säljsiten.

Du kan som säljare i en hel del fall se mer än så. Du kan tex se om det är en bank eller check backad transaktion. Du kan i vissa fall indirekt se om det är debit eller kreditkort.

Gör du betalningen i två steg, först fyller på ditt konto och sedan betalar, så kan man inte det. Men det kan du väl inte göra från Amex ändå...

Det är omöjligt för säljaren att se ditt faktiska kortnummer eller bankkonto (eller ens vilken bank). Men det går att få fram typ av betalning i många fall.

Ja så kan man tycka att det borde vara men så är det inte alltid. Jag har nekats köp hos säljare via PayPal med anledning av att "kortet inte accepteras". Senast för några dagar sedan bara.

Bara för att säljaren inte ser det, betyder det inte att PayPal själva inte ser det. Och de kan säkert välja baserat på säljaren (eller köparen) vilka typer av betalningsmedel som tillåts.

Bara för att säljaren inte ser det, betyder det inte att PayPal själva inte ser det. Och de kan säkert välja baserat på säljaren (eller köparen) vilka typer av betalningsmedel som tillåts.
Kan det inte vara så enkelt som att PayPals avgifter till säljaren kan skilja beroende på vilket kort som är kopplat och säljaren då kan välja att inte godta "dyra" kort?

Kan det inte vara så enkelt som att PayPals avgifter till säljaren kan skilja beroende på vilket kort som är kopplat och säljaren då kan välja att inte godta "dyra" kort?
För den vanliga paypal-tjänsten har de fasta avgifter (fn 2.9% + fast transaktionsavgift). Detta är vad jag vet samma oberoende av om kunden använder kort, paypal-balans, echeck etc. Om det handlar om online-transaktioner, de har andra prisbilder för betalterminaler, och där är det dyrare med amex.

Jag är ganska säker på att jag som säljare inte kan välja mellan olika kort. Men det kan bero på vilken typ av konto man har -- det görs ju en KYC på säljaren och i samband med det kan det kanske ges olika val, eller helt enkelt göras val åt dig.

Har fått 20-25 % på de senaste två korten jag sökt från dem så låter som en rimlig killgissning.

Med en viss minimi-belopp dock, tror jag. Jag sökte amex första gången när jag var student, och hade i princip ingen taxerad inkomst (kanske 10-20k från nåt vänster). Fick 60k i kredit, mao 300% :D

Enligt villkoren kan kreditgränsen för kreditkorten vara i intervallen nedan. Om detta sedan tillämpas är nog en annan sak.

Screenshot from 2020-12-29 13-14-43.png

https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/kreditkort.pdf

Blir svårt att nå 25k spend på 2 månader men inte omöjligt. Annars kan man kanske köpa ett presentkort på Ica... Tyvärr tar inte vårt lokala Amex.

En sak som kan vara bra att veta i poängjakten är att om ni har möjlighet att byta från ICA till Coop och gå med i Coops medlemsprogram så går det sedan att växla poängen ni tjänar in på Coop till Eurobonus (samtidigt som ni får poäng via Amex som vanligt). Hemma hos oss med två vuxna och två barn blir det ändå en rätt stor summa poäng som trillar in per år.

Ytterligare ett tips på hur man kan öka på spenden är ju att (via Billhop) betala in X antal månadsavgifter eller hyror i förskott. När jag skulle resa utomlands passade jag på att betala 4 månader i förskott.

Toppen