Värt att notera är att även om säljaren accepterar PayPal så kan vissa säljare inte acceptera PayPal om det "underliggande" kortet är Amex, så allt som går att betala med PayPal går inte nödvändigtvis att debitera på Amex. Även jag har dock Amex hos Paypal och så länge det handlar om "riktiga" köp ser heller inte jag några problem med det.
Det tror jag med. Amex skiljer sig lite mot många andra kreditkort, Dels har de generösa kreditvillkor då man får en faktura för de senaste 30 dagarna och denna ska betalas ytterligare 30 dagar senare. Limiten måste då som sagt räcka till två månaders spend. Dels ansöker man inte om en viss uppgiven egen limit, vilket man gör på de flesta andra kort, utan Amex tilldelar en limit som brukar vara rätt väl tilltagen.
Jag tvivlar på att någon här vet exakt hur denna limit beräknas och i vart fall är det nog ingen publik uppgift, Min killgissning är att det kan handla om runt 25 procent av årsinkomsten och andra får gärna kommentera med ytterligare datapunkter och tankar kring detta,
Och även hela Star Alliance och inte bara SAS. Detta kan vara en väsentlig eller helt betydelselös skillnad och har sagts flera gånger men är kanske ändå värt att repetera.
Välkommen i träsket!